-

Expedia: vijf trends in experience-based travel

Een bestemming echt beleven, dat is wat de meeste Europese reizigers zoeken op vakantie. Expedia ziet vijf trends die in 2019 zullen doorzetten.

 1. Culinaire reizen worden steeds populairder met dank aan Instagram

Eten is een sociale en emotionele belevenis en dus een belangrijk onderdeel van wat Expedia ‘experience-based travel’ noemt. De verwachting is dat eten een steeds belangrijker thema zal worden waar reizigers hun vakantie aan ophangen, of dat nu een actieve trip is zoals druiven plukken in Italië, een kookcursus in Spanje of een streetfoodtour in Singapore.

Social media en dan met name Instagram spelen een belangrijk rol bij deze trend. “In 2019 zul je net zo vaak een foto zien van handgemaakt pasta als van een Romeins standbeeld,” voorspelt Expedia. “Het is belangrijk dat bestemmingen de invloed van eten en social media op reizen begrijpen en de kansen die dit met zich meebrengt benutten.”

 2. ‘Insiders’ helpen reizigers om als locals te leven

Reizigers willen een authentieke versie van een bestemming ervaren. Deze trend draait om interactie en informatie. Waar bevinden de verborgen pareltjes zich en hoe kunnen ze verbinding vinden met de lokale cultuur en mensen?

Ondernemende locals spelen hierop in door insider tours aan te bieden. Grote spelers in de reisbranche willen natuurlijk ook een graantje meepikken van de lucratieve excursiemarkt nieuwe stijl (geen hop-on, hop-off bus maar een fietstocht met een coole inwoner van de stad). Zij gaan samenwerkingen aan met lokale touraanbieders om toch de belevingen te kunnen bieden die reizigers zoeken.

De bestemming zelf kan zich in de kijker (blijven) spelen door op websites locals insider-tips te laten geven voor restaurants, voorstellingen, musea, et cetera. Zo help je de reiziger om een bestemming te kiezen en een vakantie te plannen.

 3. De popcultuur helpt om belangstelling te creëren voor je bestemming

Muziek, series en films zijn een goede manier om reizigers naar bepaalde bestemmingen te trekken. De VVV van Zoutelande heeft het drukker dan ooit dankzij Bløf, alle fans van Crazy Rich Asians willen naar Singapore, het land waar het nieuwe seizoen van Wie Is De Mol wordt opgenomen kan zich voorbereiden op een Nederlandse invasie en in Kroatië, Noord-Ierland en IJsland profiteren ze als opname-locaties van de populariteit van Game of Thrones. Maar ook reis- en documentaire-reeksen dragen een steentje bij aan de interesse voor bepaalde bestemmingen. Die trend wordt alleen maar groter in 2019, is de verwachting van Expedia.

 4. Zaken- en toeristische reizen smelten samen

Generatie Z is aan het werk en net als millennials willen zij zakenreizen combineren met vakantie. In 2017 werd aan meer dan 60 procent van de zakelijke trips een aantal vrije dagen vastgeplakt. Dat was een toename van bijna 40 procent vergeleken met 2016. Ook hier speelt eten een belangrijke rol: 56 procent van de reizigers die zaken- en privéreizen combineren zegt dat ze dit sneller doen als de bestemming culinair goed bekend staat.

 5. Technologie opent nieuwe deuren

Dat de smartphone het leven van de reiziger een stuk gemakkelijker heeft gemaakt, is bekend. Het is gemakkelijker om de weg te vinden, trips te wijzigen, een vreemde taal te begrijpen, valuta om te rekenen en excursies te regelen, om maar eens wat te noemen.

Met technologieën als AR en VR komt er een extra belevingslaag bij. Je kunt van tevoren een cruiseschip bekijken voor je een reis boekt of ter plekke achtergrondinformatie tevoorschijn toveren van gebouwen of kunstwerken om je heen. Maar je kunt ook denken aan een audiotour door hippe of historische wijken, waarbij de beschrijving wordt getriggerd op basis van GPS of beacons.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond