-

Tien tips voor een betere 404-pagina

“Whoops. Something went wrong”. Herken je dit frustratiemoment? Je klikt op een link en een Page not found pagina of 404-pagina verschijnt. “RRRR. That’s an errrrror!” Ergens in de website-evolutie is bedacht dat een 404-pagina grappig mag zijn. “Uh-oh. That’s a no!”. Raar. Er gaat namelijk iets fout en waarschijnlijk vindt je bezoeker dat vervelend. Dat kan beter. In dit artikel tien tips voor een betere 404-pagina. En heel veel voorbeelden van hoe het niet moet. 

Voetbalavond. Ajax speelt. Wil ik zien. Heb ik zin in. Ik heb geen tv-abonnement meer. Ik stream alles. Maar bij Veronica hapert dat nogal eens. Hopelijk werkt ’t vanavond wel. De wedstrijd is al vijf minuten bezig. Ik klok in. De advertenties laden; even wachten dus. Vervolgens: shit, het laad-icoontje blijft maar draaien op het scherm. F5, page refresh. Nog een keer proberen. Maar helaas: weer de advertenties en weer het zwarte scherm. Nog een keer; driemaal is scheepsrecht. Ctrl F5. Voor de derde keer dezelfde advertenties. Dan, opeens, geen voetbal maar een plaatje van vier YMCA-achtige mannen verkleed als vrouwelijke superhelden. Schijnbaar een scène uit de The Big Bang Theory. Ik was al chagrijnig. Nu nog meer …

Wat is een 404-pagina?

Een 404-pagina wordt getoond als de pagina die je zocht niet kan worden geladen. De gezochte pagina is verwijderd of heeft nooit bestaan. Je komt op een 404-pagina terecht via een oude / foute link, door haperende website-techniek, of omdat je een url verkeerd intikte. Een 404-pagina staat synoniem voor ‘Page not found’ of ‘Pagina niet gevonden’. 

Wat gaat er mis bij 404-pagina’s?

De grootste fout bij 404-pagina’s is dat een bedrijf zijn of haar bezoekers niet verder helpt. En daar hoort dan blijkbaar vaak een grap bij. Hoe raar dat eigenlijk is, wordt duidelijk als we dit vergelijken met een belletje aan de helpdesk:

  • Klant: “Goedemorgen. Ik zoek webpagina X. Maar er gaat iets mis.”
  • Medewerker: “Whoops. Dat is een errrrror”. 

Dat zou een belachelijke reactie zijn, toch? Dus waarom toont een bedrijf dit op de 404-pagina van de website dan wél?

Tien tips hoe het wél moet

Bij het optimaliseren van je 404-pagina’s is er veel te winnen. Daarom 10 tips om je klant te helpen. 

Tip 1: Doe gewoon

Gewoon doen. Dit is de belangrijkste tip van allemaal. Geef je 404-pagina gewoon dezelfde aandacht als elke andere pagina op de website. Denk vanuit de klant. Dus “nee” Bol.com, geen poppetje dat zich onder het kleed verstopt. Help je klant liever. En ook “nee” Bit.ly: geen drijvende ballonvis.

Tip 2: Noem je 404-pagina geen 404-pagina

Veel bedrijven noemen de 404-pagina ook prominent “404-pagina”. Maar 404-pagina is developers-taalgebruik. Je andere pagina’s noem ook niet “Rich text-pagina” of “HMTL-template-pagina”. Val je bezoeker niet lastig met tech-taal. Voorbeeld hiervan is Vodafone, die z’n 404-pagina ook nog eens versiert met een vrolijk robotje (hartstikke leuk, maar waarom?). Ook bij Emerce kan het beter. Wel weer een leuk plaatje van ballonnen. Zorg voor een klantvriendelijke titel.

Tip 3: Geen Mission-Statements

De Pagina niet gevonden van Uitzendbureau Maandag geeft aan: “Deze pagina is niet gevonden. Maar onze missie gaat verder! Wij veranderen de wereld.” Ik denk dan: ehmm, leuk Maandag, dat je de wereld verandert. Maar daar heb ik nu niks aan. Ik ben gewoon op de verkeerde pagina van jullie website terechtgekomen. Help me liever.

Tip 4: Niet de fout benadrukken

Dat je niet op de juiste pagina terecht bent gekomen, wordt automatisch al zichtbaar. Ga dus niet FOUT in schreeuwletters neerzetten, zoals Dropbox doet. Laat vooral zien hoe het beter kan. De suggesties onderaan de pagina van Dropbox zijn overigens al beter. Zie ook tip 6.

Tip 5: Toon ‘iets’

Niks doen, is ook een optie, moet Wikipedia gedacht hebben. De pagina is nagenoeg leeg. Geen design. Geen links. Geen hulp. Niks. Zoek het zelf maar uit, bezoeker. That’s an error Wikipedia: alles fout.

Tip 6: Geef suggesties

Welke vijf pagina’s van jouw website worden het meest bezocht? Grote kans dat je je bezoeker al verder helpt door deze pagina’s als suggestie te bieden. De Telegraaf toont in ieder geval de meest recente nieuwsberichten. Dat is een start. Wel JAMMER van de jammer-tekst bovenaan de pagina. Ook KPN toont een ‘We helpen je graag verder’-lijstje en bovendien een normale i.p.v. grappige afbeelding. Dit is al een stuk beter. 

Tip 7: Geef nuttige inspiratie

Een variant van suggesties geven, is inspiratie bieden aan de klant. Iets tonen waarvan je denkt: “Oh, ik wist niet dat ze dit ook deden”. Amazon doet hier een poging toe met een link naar “Meet the dogs of Amazon”. Persoonlijk vind ik dit niet nuttig genoeg. Het is eigenlijk een variant van iets ‘grappigs’ laten zien. Inspiratie is goed, mits die inspiratie nuttig is. 

Tip 8: Toon een zoekfunctie

Ook al staat er een zoekfunctie in je menubalk, toon ‘m gewoon nog een keer op de pagina zelf, met een kleine motivatie erbij. 

Tip 9: Verwijs naar de klantenservice of helpdesk

Eigenlijk is het een hele logische gedachte om naar de helpdesk, chat of klantenservice te verwijzen. Verzekeraar ASR doet dit op een goede manier. Bekijk ook de titel van hun pagina: “We helpen je graag”. Dat klinkt veel positiever dan “FOUT”. 

Tip 10: Gebruik klantdata

Weet je wie de klant is, die op de verkeerde pagina terechtkomt? Geef de klant dan persoonlijke suggesties. Toon de laatste pagina’s die hij of zij bezocht, of de artikelen die recent zijn gekocht. Toon dus iets waarmee je het persoonlijk contact benadrukt.

404-pagina’s – Zo moet het wél

Ik overdrijf niet als ik zeg dat de overgrote meerderheid van de 404-pagina’s compleet verkeerd is ingericht. Er is een kleine minderheid van bedrijven die wél weet hoe het moet. Eén daarvan is, hoe kan het ook anders, de 404-pagina van Coolblue. Na een klein grapje ‘Verkeerde afslag’, staat er een verwijzing naar de helpdesk, een telefoonnummer en zie je een overzicht van eerder bekeken artikelen. Ander voorbeeld is de foutpagina van Alibaba. Hierin voldoende verwijzingen naar categorieën, aanbiedingen en ‘just for you’. 

Een 404-pagina hoeft niet perfect te zijn. Maar van alle tips, blijft de allereerste het belangrijkst: doe gewoon. Behandel je 404-pagina als een webpagina die gericht is op het helpen van je klant. De inrichting hoeft niet bijzonder te zijn. Gewoon sympathiek en klantgericht is al voldoende. Veel succes met optimaliseren.

Over de auteur: Olaf Geysendorpher is directeur/eigenaar bij Proven Context.

Deel dit bericht

4 Reacties

Justus

In het rijtje mooie/originele 404-pagina’s kan die van https://werkenbij.alliander.com/test denk ik niet uitblijven.

Olaf (auteur)

Dat is een mooie inderdaad. Technisch leuk. Inhoudelijk weinig.

Marcel - WebwinkelKeur

Nog een tip, bij WebwinkelKeur hebben we een 404 pagina die de url uit de adresbalk gebruikt om relevante pagina’s te vinden. In de praktijk werkt dat best goed, als bezoeker wordt je vaak toch snel op de juiste weg geholpen, terwijl ik verwijzen naar de voorpagina zoals veel grote partijen doen vaak geheel ongebruiksvriendelijk vind. De voorpagina of belangrijkste pagina’s weet ik zelf wel te vinden…

Voorbeeld:
https://www.webwinkelkeur.nl/privacy-policy-maken-bestaat-niet

Olaf (auteur)

Leuke optie idd. Hoewel de pagina op het gebied van overzichtelijkheid nog wel een upgrade zou mogen krijgen :-). Maar inhoudelijk zeker goed meegedacht met de klant op deze manier!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond