-

Elke dag moederdag – zo target je moeders

De doelgroep ‘moeders’ wordt nog regelmatig vergeten. Zonde, want het is een doelgroep die heel interessant én constant is qua koopgedrag. En dit is waarom én hoe je deze vrouwen kunt benaderen.

Laten we eerst eens kijken hoe de moeder-markt eruit ziet op dit moment.

  • Moeders zijn een doelgroep die het hele jaar door een significant bedrag besteden in diverse productcategorieën. Ze zijn dus redelijk eenvoudig te herkennen én te targetten. Dit creëert talrijke cross- en upsell mogelijkheden. 
  • Dit is een doelgroep die altijd blijft bestaan. Én moeders willen het allerbeste voor hun kind, waardoor ze openstaan voor advies en ondersteuning in hun beslisproces. Interactie die verder gaat dan alleen het product of dienst, is hier dus bij uitstek mogelijk.
  • Retailers targetten moeders relatief weinig en de doelgroep wordt nog vaak vergeten bij traditionele loyalty-programma’s.

Kortom, als je deze kenmerken op een rijtje zet, lijken moeders de gedroomde doelgroep. Ze zijn alom aanwezig, worden nog relatief vaak vergeten, maar ze staan hartstikke open voor contact – mits je ze nuttige informatie biedt.

Moeders zoeken altijd manieren om geld te besparen

Een kind kost veel geld, dus er wordt goed op de prijs gelet. Dat hoeft helemaal niet vervelend te zijn en zestig procent van de millennial-moeders heeft er lol in om op zoek te gaan naar een koopje. Dit maakt van hen een ideale deelnemer aan een loyaliteitsprogramma. Zelfs 71% van de moeders geeft aan dat ze liever kiezen voor een merk dat wél een loyalty programma heeft. En voor het merk geeft dit de kans om data en waardevolle inzichten over de persoon te verzamelen voor nog meer gerichte service, door anticipatie op behoeftes.

De digitale moeder

Online vertoont de doelgroep jonge moeders een paar opvallende kenmerken.  Een moeder heeft altijd een tekort aan tijd, aangezien zij haar handen letterlijk vol heeft. Ze is dus op zoek naar gebruiksgemak, zoals mobiele aankopen met één klik.

Moeders zijn sowieso veel online: zo’n acht uur per dag, verdeeld over verschillende apparaten. Online zoeken moeders vooral naar goede adviezen en sociale media zijn daarvoor favoriet. Tenminste één keer per dag zijn ze daar te vinden voor opvoedtips. 

Samen met de verzamelde data biedt deze online activiteit tal van mogelijkheden. Denk aan relevante aanbiedingen die met deze data ook nog eens goed getimed kunnen worden.

Vier acties die je nu kunt ondernemen om de moeder je trouwste klant te maken
  1. Vergeet je loyalty programma niet
    De kostengedreven moeder is nog steeds op zoek naar voordelige manieren om te consumeren en ziet dat vooral terug in loyalty programma’s. Door bijvoorbeeld een cash-back aan te bieden, zorgt je dat de moeder je merk luiers weer aankoopt wanneer haar voorraad uitgeput is.
  2. Ja hallo, we kennen je
    Moeders hebben geen tijd om boodschappen te filteren, dus zorg dat die zo persoonlijk mogelijk zijn. De user experience moet helemaal afgestemd zijn op de wensen van deze doelgroep met al je aanbiedingen, (mobiele) content en berichten.
  3. Gebruiksgemak als privilege
    Iets anders dat even belangrijk is als de korting, is het aanbieden van gebruiksgemak en tijdswinst, die de dagelijkse routine van een moeder vereenvoudigt. Denk hierbij aan een aanbieding als gratis levering van de supermarkt, bij een aankoopbedrag van boven de 50 Euro.
  4. Achter elke moeder zit een vrouw
    Een moeder is eerst en vooral een vrouw. Een vrouw die haar kinderen op de eerste plaats zet, die vaak haar eigen behoeften op de tweede plaats schuift. Zorg ervoor dat zij dit niet vergeet. Een persoonlijk korting voor pampers is leuk, maar een dagje spa zal nog meer gewaardeerd worden. Het uitbouwen van een netwerk met strategische partners is voor deze strategie van belang. 

Er zijn weinig doelgroepen waarvan het gedrag zo goed te targetten is als dat van moeders. Als je producten en diensten hierbij passen, speel daar dan vooral op in. Een mooie afzetmarkt voor je bedrijf en een stuk extra comfort voor vrouwen die het over het algemeen erg druk hebben.

Over de auteur: Joanna Gaweda is consulting director CRM bij Comarch.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond