Deel dit artikel
-

Digitaal adverteren groeit toch verder door in crisisjaar 2020

Het marktaandeel van digitaal adverteren is in 2020 opnieuw gegroeid, wel ten koste van het budget van andere ‘traditionele’ mediatypen als radio, tv en print, die allemaal een aanzienlijke daling lieten zien.

Dat komt naar voren in een nieuw gepubliceerd rapport dat Deloitte uitvoerde in opdracht van VIA. Dat is de fusie van IAB Nederland en de VEA.

Vorig jaar werd door adverteerders 2,34 miljard euro van het marketingbudget aan digitaal adverteren besteed. Dat is zes procent meer dan het jaar ervoor. Search blijft de grootste categorie in online advertising en groeide verder door met zeven procent.

Hoeveel naar welke exploitant ging, weet Deloitte niet. Er is echter geen twijfel over dat internationaal rond de zeventig procent naar alleen Facebook en Google gaat. De rest krijgt de kruimels. Privacywetten of ondernemerschap hebben dat tij vooralsnog niet kunnen keren.

De traditionele media leverden vorig jaar fors in en kunnen ook voor 2021 niet rekenen op snel herstel.

Bij het verschijnen van de vorige studie, gedurende de ‘eerste golf’, was de verwachting dat in 2020 de bestedingen met ruim twintig procent zouden afnemen. Het shockeffect dat het coronavirus teweegbracht, zorgde ervoor dat campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, vorig jaar werden gepauzeerd of geannuleerd. Uit de nieuwe onderzoekscijfers blijkt dat de bestedingen in het tweede halfjaar volledig zijn hersteld en zelfs zijn toegenomen.

Deloitte vertelt niet welke branches de grootste adverteerders zijn en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van 2019.

Webwinkels zetten in 2020 gezamenlijk voor 26,6 miljard euro om.

Naast een aanhoudende groei van online video (meer dan 19 procent) laten de cijfers zien dat alle digitale categorieën zijn gegroeid, met uitzondering van Digital Out of Home-advertising, die met 37 procent daalde. De daling is toe te schrijven aan de maatregelen rond COVID-19.

Een andere opvallende verschuiving die door de pandemie is veroorzaakt, is de toename van het aantal performancecampagnes. De respondenten gaven aan dat door alle onrust de behoefte aan ROI en beproefde methodes toenam, met als gevolg dat er minder brandingcampagnes zijn ingezet.

Foto: Eric Kim (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond