-

Programmatic trading zet op alle fronten door

Met een groei van 46 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2014 wordt nu al meer dan een derde van alle display advertenties geautomatiseerd verhandeld. In totaal komt de Nederlandse programmatic-markt inmiddels uit op een omzet van 47 miljoen euro.

Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study – Q3 2015 van Deloitte in opdracht van IAB Nederland. De totale online advertentiemarkt groeide in het derde kwartaal van 2015 bijna 10 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2014. Het resulteerde in een omzet van 348 miljoen euro.

Completer aanbod programmatic trading

Het aanbod van beschikbare displayformaten via programmatic trading laat een steeds completer beeld zien. Terwijl de afgelopen jaren met name de traditionele banners werden verkocht, is nu een sterke stijging van zowel rich media (+123 procent) als videoformaten (+254 procent) waarneembaar.

plaatje deloitte

Mobiel blijft groeien

Een derde van het display advertentiebudget (32 procent) wordt gespendeerd aan mobiele devices en bedraagt inmiddels 42 miljoen euro. Het grootste deel van de mobiele advertenties wordt uitgeleverd via de smartphone en tablet (56 procent), de rest gaat via in-app (44 procent).

Het merendeel van de display uitgaven wordt nog steeds gericht op de desktop en laptop devices (65 procent). Maar de afname is ingezet. In het derde kwartaal daalde de omzet met -7 procent als gevolg van de overstap naar mobiel.

plaatje deloitte2

Verschuiving naar video-advertenties

Video-advertenties zorgen met 35 procent groei voor een steeds groter aandeel binnen de display advertentiemarkt. Terwijl de omzet op rich media-formaten een forse daling laat zien van 16 procent.

De verklaring? Aan de ene kant een verschuiving van rich media naar video. En daarnaast is er een prijsdaling doordat rich media-formaten steeds meer via het veilingmodel worden verhandeld.

plaatje deloitte3

Meer highlights:
  • De uitgaven aan mobiele advertenties blijven groeien. Maar de groei neemt wel af: van 82 procent in 2014 naar 45 procent in 2015.
  • In het derde kwartaal van 2015 groeiden de uitgaven aan advertising op sociale platforms met een gemiddeld van 33 procent, oftewel een aandeel van 24 procent binnen display advertising.
  • Online video is goed voor 24 miljoen euro omzet binnen display advertising.

Het volledige rapport van de Online Ad Spend Study – Q3 2015 van Deloitte in opdracht van IAB Nederland is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond