-

Affiliate marketing: wat kun je ermee?

Affiliate marketing is volwassen geworden en kan niet langer worden weggezet als een pusherige manier om klanten tot conversie te brengen, een ‘cowboykanaal’. Dit zijn de belangrijkste trends waar je als merk en webshop je voordeel mee kunt doen.

Heb je moeite om op te vallen in de stortvloed aan informatie waar consumenten mee worden geconfronteerd? Die worsteling is de belangrijkste reden waarom de uitgaven aan affiliate marketing jaarlijks met minimaal 10 procent groeien. Onderzoeksbureau Forrester verwacht dat de Amerikaanse markt van e-commerce 500 miljard dollar zal bedragen in 2020. Affiliate marketing is goed voor 70 miljard dollar van die verkoopomzet. Oftewel, 14 procent wordt gerealiseerd met behulp van affiliate programma’s. Dat is evenveel als e-mailmarketing en meer dan social commerce en display advertising.

Welke ontwikkelingen maken de affiliate markt door en wat heb je daaraan als publisher en adverteerder? Wij zien de volgende vier belangrijke trends:

 1. Vinden van de juiste match is ingewikkelder

De groei van het affiliate kanaal betekent ook dat de complexiteit toeneemt. Adverteerders zoeken interessante publishers en vice versa. De aard van het digitale medialandschap houdt in dat niet alleen de traditionele publishers maar iedereen met een socialmediaccount interessant kan zijn voor adverteerders.

Influencer marketing wordt een steeds belangrijker onderdeel van affiliate programma’s. Logisch ook – we nemen meer aan van familie en vrienden dan van commerciële merken en influencers die ons aanspreken vallen gevoelsmatig onder de noemer vrienden.

Andersom geldt dat publishers die relatief onbekend zijn in deze tak van sport op zoek gaan naar adverteerders. Het affiliate netwerk managet deze complexiteit voor beide partijen.

 2. Doelstelling: niet alleen performance

Klanten zijn best bereid om naar marketingboodschappen te luisteren, maar dan moeten die wel relevant en boeiend zijn. Dergelijk content leent zich niet alleen voor conversie, maar ook voor awareness en customer engagement. We zien bij adverteerders steeds meer bereidheid om budget uit te trekken voor affiliate marketing die is gericht op branding, al dan niet in combinatie met performance doelstellingen. De publishermix en beloningsmodellen worden daarop afgestemd.

 3. Cross-channel attributie

Een van de grootste veranderingen is dat het last-click attributiemodel wordt verrijkt met een ander model waarbij per touchpoint wordt gekeken wat de bijdrage is aan het doel van de adverteerder. Publishers worden op basis daarvan beloond. Hierdoor kunnen adverteerders hun budget veel gerichter inzetten en zien zij geen schakels over het hoofd in de customer journey.

 4. Cross-device tracking

Hiervoor geldt hetzelfde als voor de cross-channel attributie: je wilt als adverteerder weten welke devices een rol spelen in de customer journey zodat het budget juist wordt besteed. Andersom geldt dat als de publisher wordt beloond omdat de cross-device analyse bijvoorbeeld vaststelt dat de klant in diens app of mobiele website de aankoopbeslissing heeft gemaakt, ze meer moeite zullen doen om de adverteerder daar te promoten.

Maar voor wie is affiliate marketing interessant?

Het is te kort door de bocht om op basis van dit artikel te concluderen of affiliate marketing interessant is voor je merk of bedrijf. Maar er is wel een aantal situaties waarin je het affiliate marketingkanaal zou kunnen overwegen. Bijvoorbeeld als je je wilt onderscheiden van anderen met behulp van content. Maar ook als je jezelf branding of performance targets hebt gesteld of je nieuwe kanalen zoekt om die doelstellingen te realiseren.

Daarbij is het handig om je te realiseren dat als je net met affiliate marketing begint, je het programma om te beginnen breed moet opzetten. Er zijn data nodig om te kijken wat wel en niet werkt. Zodra je meer inzicht hebt in je prestaties, kun je het programma gaan optimaliseren. Wat hierbij helpt, is als je werkt met een affiliate netwerk die benchmarks beschikbaar stelt voor je sector of productcategorie. Zo kun je al in een vroeg stadium zien hoe je programma het doet.

Maar dat is niet het enige criterium voor adverteerders die een affiliate netwerk zoeken. Belangrijke andere keuzefactoren zijn de ervaring van het netwerk met hun sector of productcategorie, de service die het netwerk levert en het netwerkplatform waarop de programma’s draaien. Minstens zo belangrijk is in hoeverre het netwerk internationaal actief is, zodat groei in nieuwe landen gemakkelijk wordt gemaakt.

Publishers kijken op hun beurt naar verschillende factoren, waarvan de belangrijkste zijn: welke concurrenten van de webshops zijn al op het netwerk vertegenwoordigd, met welke merken zijn er connecties, hoe internationaal is het netwerk, faciliteert het netwerk directe samenwerkingen tussen adverteerders en publishers en hebben de tools voldoende mogelijkheden waarmee de impact van de programma’s kan worden gemeten.

Meer weten? In de podcast ”Add value or kiss my a**” gaat Krijn Schuurman in gesprek met Eva Baetsen (Imbull) en Sebastiaan Elsholz (Praxis) over waarde toekennen aan first click versus last click. Vragen als ‘Welke commissie geef je welke publisher?’ en ‘Hoe bepaal je de toegevoegde waarde?’ worden daarbij uitgebreid bediscussieerd. Beluister de podcast hier.

Meer weten over de toegevoegde waarde van affiliate marketing? In de podcast ‘Affiliate marketing op z’n best; het optimale programma’ bespreken Jesse le Grand en Merve Tosun samen met host Krijn Schuurman waarom het affiliate kanaal een toevoeging kan zijn aan je marketingpalet en hoe een optimaal programma eruitziet. Beluister de podcast hier. 

Headerfoto: ESB Professional / Shutterstock.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond