-

Vooruitblik: de belangrijkste trends voor marketplaces

Marketplaces zijn niet meer weg te denken in het online landschap en steeds meer merken denken na over hoe ze daarin actief willen zijn. Er zijn een aantal belangrijke trends om rekening mee te houden als je aan de slag wilt met een online marktplaats.

De wereldwijde e-commercemarkt is inmiddels gegroeid naar $5 biljoen, waarvan $3 biljoen wordt gegenereerd via marketplaces. Dat is een flinke prestatie als je nagaat hoeveel individuele webshops er zijn in vergelijking met het aantal marketplaces, waarvan het aantal wel sterk toeneemt. Verwacht wordt dat de wereldwijde e-commercemarkt in 2026 is gegroeid naar een jaaromzet van meer dan $8 biljoen en dat marketplaces een groot deel hiervan voor hun rekening nemen.

Marketplaces in Nederland

In Nederland wordt meer dan de helft van de nieuwe online productaankopen via marktplaatsen gedaan. Bekende marketplaces zijn Amazon, Alibaba en eBay. In Nederland behoort Bol.com tot de grootste spelers en heeft inmiddels meer dan 50.000 verkooppartners op zijn platform aangesloten.

Wat we wel zien is dat deze alles-in-één-marktplaatsen qua assortiment vaak te breed zijn. Steeds vaker ontstaan er dan ook marketplaces die zich op een niche richten, zoals Etsy. Ook denken steeds meer merken na over het lanceren van een eigen marketplace. Andere voorbeelden zijn Decathlon – dat via zijn eigen online marktplaats al enige tijd ook andere merken verkoopt – en MediaMarkt, dat binnenkort voor de Nederlandse en Belgische markt ook een eigen online marktplaats lanceert.

Ik verwacht dat deze trend de komende jaren aanhoudt. Belangrijk daarbij is dat bij het opzetten van een eigen marketplace de technologie erachter zeer flexibel is en je gehele proces gestroomlijnd is. Wat ik vaak nog zie is dat veel systemen nog niet zijn ingebakken in de processen en toch niet zo flexibel zijn als gedacht, waardoor het moeilijker is om anderen bij jouw platform aan te laten haken. Denk daarom vooraf goed na over hoe je deze systemen gaat openstellen en moderniseren.

Diverse samenwerkingsverbanden

Daarnaast zie ik ook dat er steeds meer exclusieve samenwerkingsverbanden worden gesloten tussen merken en marketplaces. Zo hebben klanten van Zalando toegang tot producten die tot voor kort alleen beschikbaar waren voor Nike members en was het daarmee de eerste keer dat een kledingfabrikant een marketingdienst in de schappen legde bij Zalando.

Ik verwacht dat we dit soort samenwerkingsverbanden de komende jaren steeds meer gaan zien, zowel met concurrenten als andere partijen binnen de keten. Denk bijvoorbeeld aan logistieke partijen die voor middelgrote merken alles uit handen nemen rondom de marketplace en ook vanuit  de naam van het merk handelen.

Een goed voorbeeld is een zeer luxe horlogemerk dat een afgeleid merk wilde neerzetten in de markt. Ze besloten niet gebruik te maken van de huidige infrastructuur maar volledig van de grond af aan opnieuw op te bouwen. Alle coderingen staan daardoor centraal en vanuit daar zijn er via een flexibele schil verschillende koppelingen gemaakt naar andere partijen binnen de keten, die processen voor hen uit handen nemen. Binnen negen maanden was de marketplace gerealiseerd en boekten ze hierdoor snel al succes met hun nieuwe merk.

Volledig ecosysteem

Uiteindelijk denk ik dat de hele markt een volledig ecosysteem wordt dat met elkaar is verbonden. Vraag jezelf daarom als merk af welke rol je in deze keten wilt gaan spelen. Verwacht je klant bijvoorbeeld dat je producten overal te koop zijn, dan ontkom je er niet aan om ook op andere marketplaces aanwezig te zijn. Zet je een eigen marketplace op, zorg er dan voor dat de onderliggende techniek op orde is en dat je andere merken niet in de weg zit.

Deze vraag is zeker nu relevant, omdat door de verslechterende economische omstandigheden de markt afkoelt maar je niet achter wilt raken bij de concurrentie. Het is juist in deze tijden belangrijk om efficiënt met je budget om te gaan. Kies je ervoor om de huidige technologie te laten staan, denk dan goed na hoe je daar een flexibele laag aan technologie omheen bouwt. Begin je vanaf nul, zorg er dan voor dat de technieken die je gebruikt flexibel zijn en klaar zijn voor de toekomst.

Houd er tot slot rekening mee dat de arbeidsmarkt voorlopig erg krap blijft, waardoor technisch personeel – zoals developers – schaars is omdat iedereen daar jacht op maakt. Een oplossing kan zijn om te kiezen voor low code-oplossingen, waardoor je een ander type medewerker kunt werven die minder technisch onderlegd hoeft te zijn.

Over de auteur: Steve Sichtman is Vice-president Sales & Alliances EMEA bij Jitterbit.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond