-

Vijf manieren om je productprestaties op de populairste marketplaces te optimaliseren

Soms lijkt het alsof al je concurrenten ook via marketplaces hun producten verkopen. Hoe je je eigen prestaties op een marketplace kunt optimaliseren hangt van veel factoren af, maar hier zijn de vijf belangrijkste punten waarmee je positie kunt verbeteren.

Als product owner ben ik verantwoordelijk voor marketplaces zoals bol.com en Amazon en dit zijn wat mij betreft de vijf belangrijkste knoppen waar je als performancemarketeer aan kunt draaien:

Optimaliseer je kansen op het koopblok

Op bol.com en Amazon concurreer je samen met anderen om de beste positie. Het is adverteerders veel waard om die plek te winnen. Deze Buy Box, het ‘koopblok’, is namelijk de plek waar soms wel 80% van de kopers als eerste op klikken. Als het je niet lukt om deze positie te veroveren, dan moet je het hebben van consumenten die verder naar beneden scrollen.

Een van de meest succesvolle manieren om de concurrentie te verslaan is real-time in te spelen op prijsveranderingen bij de concurrentie. Door daar dynamisch op in te spelen kun je met het meest gunstige prijspunt deze waardevolle positie veroveren. Maar prijs is niet het enige waar bol.com en Amazon naar kijken. Ook levertijden en recensies zijn van invloed. Verhoog ook met die factoren je omzet en optimaliseer je marges door de Buy Box te winnen.

Optimaliseer je verkoopstrategie met prestatiegegevens

Om de verkoopstrategie te te optimaliseren dien je zo veel mogelijk prestatiegegevens te verzamelen van verschillende kanalen. Deze data vormen de metrics die inzicht geven in zaken als het verloop van je commissie, maar ook je revenue. Als deze data beschikbaar zijn op productniveau kun je op basis daarvan analyseren hoe specifieke producten presteren. Ook kun je die data vervolgens weer toepassen om het gekozen assortiment bij te sturen of de content aan te passen.

Zo ontstaat een leerzame terugkoppeling waarmee je aan het einde van funnel dynamisch het aanbod kunt optimaliseren. Denk bijvoorbeeld ook aan Google-campagnes. Het goed inrichten van die terugkoppeling of feedback loop wordt in de toekomst steeds belangrijker, omdat deze in de loop der tijd steeds meer verrijkt wordt.

Automatiseer het orderproces

Van groot belang voor zowel het serviceniveau dat je aan de klanten biedt als het optimaal benutten van je positie op marketplaces is de automatisering van het orderproces. De kern hierbij is het nastreven van actuele orderinformatie die overal tegelijk beschikbaar is. Zodra een product besteld en verzonden is, moet deze informatie ook gedeeld worden met de marktplaats.

Door het fulfilment-proces te automatiseren en te zorgen dat de voorraadinformatie op alle kanalen up to date is, voorkom je dat je ‘nee’ moet verkopen. Zo kun je betere leveringsgaranties bieden. Dat is vervolgens weer goed voor je rating binnen het platform en daardoor heb je, onder andere, weer méér kans om de Buy Box te winnen. Ook houd je zo tijd over voor het optimaliseren van de verkoopstrategie.

Productbeschrijvingen op orde

De prestatie van je producten op een marktplaats hangt tevens af van de informatie die je over dat product aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan producttitels, beschrijvingen, maatvoering en EAN-codes. Ieder platform heeft zo zijn eigen eisen. Van de manier waarop je content zoals foto’s en tekst aanbiedt, tot de kleuren die je kunt gebruiken.

Om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van een marketplace is het van belang dat je je productbeschrijvingen goed op orde hebt. Ook hebben consumenten behoefte aan uitgebreide en correcte informatie. In essentie draait het om de vraag: wat past het beste bij jouw product en hoe ga je ervoor zorgen dat dit op de beste manier op de marktplaats overkomt? In het ideale geval kun je dat precies per kanaal aangeven.

Beter opvallen door adverteren op marketplaces

Adverteren op marketplaces wordt steeds belangrijker. Amazon en bol.com bieden bijvoorbeeld al programma’s aan waarmee je advertentiecampagnes op kunt zetten op basis van zoekwoorden. Hiermee kun je ervoor zorgen dat je producten een prominentere plaats krijgen tussen de zoekresultaten waardoor ze meer opvallen.

Zo kun je relatief snel veel aandacht creëren voor je producten, wat uiteindelijk kan leiden tot hogere conversie. Dit is zeker een goede manier om te resultaten te verbeteren als je net begint met verkopen op een platform of als je bepaalde productgroepen extra onder de aandacht wil brengen.

Over de auteur: Mayon Bongers is Product owner bij Channable.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond