-

Augmented Reality + LiDAR: de combinatie die magische campagnes mogelijk maakt

Geavanceerde technologie is niet van magie te onderscheiden. Althans, volgens Clarke’s Third law’. Stel je voor dat je 150 jaar geleden nog met paard en wagen rondreed en je zag voor het eerst een auto: ongelooflijk! Hoe kan het vooruitkomen zonder de paarden?! Of recenter, dat je voor het eerst een mobiele telefoon zag in het wild (dan moet je wel minimaal mijn leeftijd hebben *kuch-veertiger-kuch*). Met de komst van LiDAR is er nu een nieuwe manier om magie te creëren: augmented reality op zijn best!

Het zijn soms kleine dingen die technologische toepassingen magisch maken. Zoals de eerste computermuis en grafische interface die het gebruiksgemak van computers ineens enorm verhoogden. Moest je voor die tijd een halve ingenieurstitel hebben wilde je iets kunnen met het apparaat, nu was het ineens door iedereen te begrijpen en te gebruiken. Magisch, terwijl de hardware van de computer eigenlijk amper veranderd was.

Een revolutie in augmented reality

Op dit moment is er een vergelijkbare revolutie gaande met augmented reality. Dat is LiDAR. Maar voor we in LiDAR duiken en waarom het de ‘computermuis van augmented reality’ is, eerst nog even: wat is augmented reality ook alweer? 

Augmented reality is een techniek waarbij er een ‘virtuele laag’ over de werkelijke fysieke wereld wordt gelegd. Zo is er bijvoorbeeld een augmented reality app (Sky View, te vinden in de app-store en in Google Play) waarmee je kunt zien welke hemellichamen om je heen te zien zijn. Richt ‘s avonds de camera van je telefoon omhoog naar de sterren en op je scherm zie je die sterrenhemel live weergegeven, met daarbij welke sterren je op dat moment ziet. 

Hoe dit werkt? De app weet op basis van GPS en je kijkrichting waar je bent en haalt uit online datasets de relevante info op. (Fun fact, op het moment dat ik dit schrijf zijn op de vroege avond tegelijkertijd de planeten Jupiter, Saturnus én Mars met het blote oog te zien). 

Een ander voorbeeld van augmented reality is een prachtige oude case van Lego. Daarbij kwam de verpakking van grote Lego Technik-sets tot leven door er via de speciale app naar te kijken. Je kon dan in 3D en van alle kanten het te bouwen stuk speelgoed al bekijken. 

Dit werkt op basis van een ‘marker’: een afbeelding die wordt herkend door de app en waarop de digitale content wordt geprojecteerd. 

Maar wat is dan de euforie over LiDAR?

LiDAR is feitelijk een slimmere/betere variant van ‘radar’. Je weet wel, de vertrouwde technologie die vliegtuigen gebruiken. Bij radar wordt er via radiogolven een ‘scan’ gemaakt van de omgeving. LiDAR doet hetzelfde, maar dan via licht. Het scant in korte tijd je omgeving, kan objecten en oppervlakten herkennen en weet jerelatieve positie ten opzichte van die objecten. 

Zet LiDAR in voor campagnes die gebruikmaken van augmented reality!

Tot zover de techtalk. Maar wat betekent dat nou voor je als merk? Meer creatieve én technische vrijheid bij de inzet van augmented reality in je campagnes! Want als je LiDAR integreert met augmented reality ben je niet meer afhankelijk bent van GPS of een marker. De camera van je device kan je omgeving bekijken en daar direct zaken aan toevoegen. 

Stel je voor…

Je kijkt met je camera naar de ruimte om je heen, en deze verandert vrijwel direct in een winterlandschap, met een laag sneeuw op de vloer, tafels, banken. Met zelfs een eland die achter je bank langsloopt. Leuk als je als in Noorwegen gespecialiseerd reisbureau een levensecht voorproefje wilt geven. Dit kan omdat de app dankzij LiDAR wéét waar de muren staan, de bank, en waar er ruimte is (voor de eland). Ondanks dat de omgeving bij iedere app gebruiker anders is. Dankzij LiDAR kan er met augmented reality direct iets gedaan worden met de omgeving van de gebruiker. Dynamisch en interactief. De techniek is zo geavanceerd dat het voor de gebruiker volkomen natuurlijk voelt, en daarmee magisch. 

Met LiDAR zetten we een enorme sprong voorwaarts

Als je als merk LiDAR goed weet in te zetten, dan kan het voor Augmented Reality doen wat de muis deed voor de computer: een enorme sprong voorwaarts in gebruikservaring. Op dit moment is de LiDAR scanner al onderdeel van een aantal high-end smartphones en iPads. De verwachting is dat het binnenkort in meer en meer modellen wordt gebruikt. Waarbij toepassingen als dit nog maar de eerste simpele stapjes zijn. Magisch.

Over de auteur: Bart te Riele is creative director bij One Shoe.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond