-

De beste communicatie krijg je met gecentraliseerde content

Minimaal leven is een enorme trend. En eentje om over na te denken. Kijk maar naar de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo, die meer dan 10 miljoen exemplaren heeft verkocht van haar boek Rust in je huis en je hoofd. Genoeg voor een hele Netflix-serie, horden instagrammers die zich erdoor laten inspireren, en miljoenen consumenten die het idee achterna hollen om orde in hun chaos te scheppen.

Orde op zaken

En daar komt minimaal leven eigenlijk ook op neer – orde op zaken stellen. De digitale wereld heeft veel fysieke spullen overbodig gemaakt, maar tegelijk een enorme vermenigvuldiging van rommel in gang gezet. We lijden niet alleen aan information overload, ook materieel overbelasten we onszelf. We kopen meer en verzamelen meer. We publiceren meer en consumeren meer – of het nu gaat om gebruiksartikelen of om content. Tegelijk willen we die overdaad maar al te graag onder controle houden, zowel thuis als op het werk. Want daarmee creëren we helderheid en geven we richting aan ons leven. Als we niet meer hoeven te vechten tegen de vloedgolf van dingen die om onze aandacht schreeuwen, kunnen we ons richten op de dingen die écht belangrijk zijn. Thuis betekent dat dat we minder kwijt zijn aan het zinloos verplaatsen van spullen. Op kantoor wil het zeggen dat we slimmer werken zonder harder te moeten werken.

Omgekeerd

Als je thuis weet wat je in de kast hebt hangen, weet je op een drukke zaterdagochtend precies welke kleren je zoekt. Hetzelfde geldt voor je voorraadkast en je bezoek aan de supermarkt. Dat scheelt een boel tijd en geld. Maar kijk dan eens naar de ‘voorraadkast’ op de marketingafdeling. Weet je precies wat daarin zit? Vast niet. En weet je hoeveel je kunt besparen als je dat wél weet?

Je kunt het ook omgekeerd bekijken: reken eens uit hoeveel tijd, geld en energie je verspilt – en zelfs de reputatie van je bedrijf op het spel zet – als je geen overzicht hebt van je productinformatie en marketingcontent? Als je niet weet welke gegevens actueel zijn en welke verouderd? Als je niet weet of die marketingcontent aan je huisstijl voldoet? En als je niet weet bij wie je terecht kunt voor een antwoord op deze vragen?

Combinatie

Precies daarom pleit Theresa Regli, vooraanstaand kenner van digital asset management, voor de combinatie van digital asset management (DAM) en product information management (PIM) om orde te scheppen in je marketingchaos. Haar pleidooi draait om een centrale verzameling van productgegevens die overal binnen de organisatie toegankelijk is en verspreid kan worden onder derden, zoals retailers of reclamebureaus. Sommige merken passen dat recept al met veel succes toe, andere merken hebben nog steeds grote moeite om het concept te begrijpen.

“Het beheren van productgegevens behorend bij foto’s, video’s en ander marketingmateriaal is vandaag de dag voor veel bedrijven een grote uitdaging. Het maakt niet uit welk product u verkoopt, […] foto’s, video’s en correcte productgegevens zijn een voorwaarde voor succes zodra ze onderling worden verbonden in doelgerichte communicatie met de klant.”

– Theresa Regli, DAM-expert, in: DAM & PIM: A Match Made in MarTech

Huwelijk

De basisgedachte is een huwelijk tussen twee bekende oplossingen – product information management (PIM) en digital asset management (DAM) – om zo al je productinformatie en gerelateerde marketingcontent te bewaren in één gecentraliseerd systeem. Het resultaat is dat je al je content – volledig en actueel – beschikbaar stelt aan alle relevante gebruikers, precies wanneer ze die nodig hebben. Zo kunnen teams beter samenwerken aan campagnemateriaal en verminder je het risico op fouten. Het doel is logisch: als je uitingen van de hoogste kwaliteit zijn, kun je beter communiceren met je klanten.

“Of je nu producten levert of verkoopt, een bureau voor toerisme bent of een museum, het leveren van consistente en correcte content van hoge kwaliteit leidt tot betere personalisatie, reclame en promotie.”

– Theresa Regli, DAM-expert, in: DAM & PIM: A Match Made in MarTech

Datageneratie

Het is niet altijd makkelijk om productgegevens af te stemmen op de bijbehorende marketingcontent. Al in de conceptfase genereert een product data. En die gegevens veranderen en groeien naarmate het proces vordert van ideevorming naar daadwerkelijke productie. Zodra een product eenmaal klaar is voor de markt, komen er weer andere soorten content in het spel, zoals reclame- en marketingmateriaal. Dat materiaal komt tot stand door input uit vele afdelingen en vraagt vaak om maatwerk als het gaat om gebruik in verschillende markten en landen.

“Het doel is om te komen tot een set definitieve en accurate productgegevens die kunnen worden ingezet op zowel mondiaal als lokaal niveau.”

– Theresa Regli, DAM-expert, in: DAM & PIM: A Match Made in MarTech

Weinig moeite

Als je alles op één plek opslaat, ga je deze uitdagingen met relatief weinig moeite aan. Je kunt op een effectieve en transparante manier gegevens en content bijwerken, goedkeuren en aanleveren, terwijl je de kosten in de hand houdt. Bijvoorbeeld omdat je foto’s niet nog eens hoeft te laten maken als je de licenties toch al in huis hebt. Wat je daarmee aan tijd en energie bespaart, kun je anders inzetten. Bijvoorbeeld voor nieuwe projecten. Of voor strategische vergezichten waar je anders nooit aan toekomt.

Informatiestroom sturen

Beschik je eenmaal over een goede productgegevensarchitectuur, dan kun je de informatiestroom sturen vanaf het moment dat een product (of dienst) wordt bedacht tot het moment dat de consument er enthousiast over post op Instagram. Upselling en cross-selling worden gemakkelijker als je de informatie over verschillende producten goed met elkaar weet te verbinden. Zo kan iedereen binnen marketing en verkoop kansen grijpen – omdat ze zichtbaar zijn.

Meer weten over dit onderwerp? Download dan de whitepaper ‘Het belang van het koppelen van je DAM- en PIM systeem‘.

Over de auteur: Christiaan Bruinink is sales director Benelux bij Censhare

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond