-

Campagnepanel #187: ‘Blijft boeien’

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een actuele digitale campagne. Dit keer kijken, of eigenlijk: luisteren, ze naar een social challenge tussen vier bekende podcasts. 

  • Campagnesite: niet van toepassing
  • Klant: bol.com
  • Bureau: Tonny Media
  • Gebruikte media: podcasts, Instagram
  • Doel van de campagne: De late millennials en generatie-Z enthousiasmeren voor ondernemerschap.
Omschrijving

Bol.com en podcastmaker en -uitgever Tonny Media lanceren een crossover-podcastcampagne met de naam De Onderneem Game. Vier podcasts krijgen de opdracht om hét perfecte product voor hun achterban te bedenken. Bol.com geeft hen zeven weken lang elke week een opdracht en een tip. Die worden besproken in de respectievelijke podcasts. Aan het einde van de rit vindt er op Instagram een verkiezing plaats. De twee winnende ideeën krijgen een opstartbudget voor verkoop via bol. De vier podcasts zijn: Man Man Man, De Zelfspodcast, Geuze & Gorgels en Broers.

Panelleden
Jeanine van Dommele
Influencer marketeer We Are Era Nederland

“Zeven weken lang word je als luisteraar meegenomen in het productontwikkelingsproces waarbij de campagnevoerder bol.com herhaaldelijk benoemd worden. Op een luchtige en entertainende manier bespreken de presentatoren van de vier verschillende podcasts dit proces waardoor je als luisteraar geboeid blijft en je het stuk adverteren als prettig ervaart. Dit draagt bij aan positieve merkassociatie. Het competitieve en het serie-element van de campagne zorgen ervoor dat je los van de overige inhoud van de podcasts ook geboeid blijft bij het proces van de campagne en de wedstrijd. De keuze voor Instagram om het een cross-platform-campagne te maken, is een slimme zet om interactie te stimuleren. Aan de geringe reacties is helaas wel te zien dat de overstap van podcast naar Instagram niet snel gemaakt wordt.”

Cijfer: 8

Baba Touré
managing director Hammerfest

“Ik geloof er erg in wanneer adverteerders slim gebruik maken van bestaande communities, podcastfans in dit geval. Er is alleen wel een belangrijke voorwaarde om dit succesvol te doen: er moet een overlap in interesses en waarden zitten tussen de community, het merk en de boodschap. Daar zit dan ook direct mijn twijfel bij deze campagne. In hoeverre leven in deze actieve podcast-communities latente interesses in online ondernemerschap? Ook heb ik ook mijn twijfels bij de opzet van de campagne. De looptijd is zeven weken, waarbij de podcasts stap voor stap door de challenges gaan. Dit betekent automatisch dat de campagne enkel relevant is voor up-to-date luisteraars. Voor mensen die op een later moment naar de podcasts luisteren is de campagne al direct een stuk minder relevant.”

Cijfer: 5

Joep van der Laan
Contentstrateeg Mindshare Nederland

Next-level podcast-advertising, maar het vraagt wat van de luisteraar. Sponsoring als dit, gelaagd en met een verhaallijn, brengt iets nieuws. Op papier veelbelovend. Er wordt iets opgebouwd gedurende de afleveringen. De hosts van meerdere shows worden aan het werk gezet, er is een onderlinge strijd, luisteraars worden betrokken bij het proces én aanvullend worden de social kanalen slim gebruikt. Voor de luisteraar kan het echter gecompliceerd overkomen. De actie en het proces moeten worden toegelicht: er wordt een brief voorgelezen, er zijn tips en tricks te horen. Daarmee vraag je gelijk ook iets van de je publiek, veel aandacht voor verschillende boodschappen. Hoe verder de actie vordert, hoe meer het voor de presentatoren gaat leven. Ook zij moesten even wennen, lijkt. Dit concept vraagt duidelijk om een langetermijnsamenwerking.”

Cijfer: 8

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#187).

Over de auteur: Erwin Boogert is chef online bij Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond