-

Clutter: de ‘slimme’ inbox van Microsoft

Lanceerde Gmail nog onlangs de maildienst Inbox, nu heeft ook Microsoft een ‘slimme’ inbox gepresenteerd. Het belangrijkste onderdeel van Clutter is om binnenkomende e-mails op een slimmere wijze te sorteren, waardoor minder belangrijke e-mails direct in de cluttermap belanden. Wat kun je met Clutter?

Clutter: focussen op de belangrijkste e-mails

Om heel eerlijk te zijn kan ik bijna een copy-paste doen van mijn eerdere blogposts over Gmail Tabs, de nieuwe interface van Gmail en dus die over Gmail Inbox. Clutter doet namelijk precies hetzelfde, het sorteert e-mails op basis van inhoud en relevantie.

Zo kun je als gebruiker zelf aangeven of een e-mail ‘clutter’ is en daarnaast zal Clutter op basis van het gedrag van de mailboxeigenaar zelf gaan bepalen of berichten automatisch al in de Cluttermap worden geplaatst. Clutter is designed to help you focus on the most important messages in your inbox, aldus Microsoft. Maar op dit moment is Clutter enkel nog beschikbaar voor gebruikers van de clouddienst Office 365 en het is nog niet duidelijk of Microsoft de technologie ook wil uitbreiden naar Outlook.com.

Clutter is zelflerend en respecteert een ieder zijn privacy

Clutter analyseert het gedrag van de mailboxeigenaar. Welke e-mails worden direct geopend? En van welke afzender worden de e-mailings altijd direct naar de prullenbak versleept? Op basis van deze inzichten bepaalt Clutter vervolgens welke e-mailings automatisch in de Cluttermap worden geplaatst. Uiteraard kan de gebruiker daarnaast ook Clutter een handje helpen met het leerproces door minder belangrijke e-mails zelf te slepen naar de Cluttermap. Dat zelflerend proces zorgt er wel voor dat het allemaal wat langer duurt voor je als gebruiker optimaal gebruik kunt maken van deze nieuwe feature, maar dat heeft Microsoft bewust gedaan. Ze willen namelijk de ‘Clutter exprience’ op maat maken voor iedere gebruiker. En de informatie die Clutter verzamelt op basis van het gedrag van jou als mailboxeigenaar wordt niet met anderen gedeeld of op jouw inbox toegepast.

Wat clutter doet is geen verrassing meer

Helaas kan ik in deze blog geen mooie visuals met je delen of de belangrijkste features voor je op een rij zetten. Het is wat het is. Clutter rangschikt e-mails op basis van urgentie en daarvoor hebben ze één nieuwe map in het leven geroepen. Was Gmail hen niet voor geweest, dan was de sector ongetwijfeld verrast geweest, maar Microsoft is net even te laat. Wel heeft Microsoft een mooi filmpje gemaakt waarin zij de voordelen van Clutter aan het publiek presenteren.

Relevant e-mailen

De grote vraag nu is natuurlijk: Moet je je als (e-mail)marketeer zorgen maken over de resultaten van jouw e-mailcampagnes door de komst van Inbox en Clutter? Ik vind van niet. Het bevestigt enkel maar weer hoe belangrijk het is om zo relevant mogelijk te communiceren naar jouw doelgroep. Want zolang jij e-mailings verstuurt die door de ontvanger als relevant en interessant worden beschouwd zullen ze niet (automatisch) naar Clutter-mappen worden versleept.

Extra clutter informatie

Voor meer (technische) informatie en een FAQ over Clutter kun je terecht op Office Blog.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond