Gmail vernieuwt mail: dit moet je weten
Het Gmail team van Google heeft een nieuwe app ontwikkeld, die het lezen en sorteren van mail moet vergemakkelijken. Een slimme inbox met andere woorden, waarvan nog niet helemaal vaststaat of die op termijn Gmail gaat vervangen. Waar moet je als marketeer op gaan letten?
De nieuwe dienst is op dit moment alleen toegankelijk via de Chrome browser, als app voor iOS en Android en voorlopig alleen op uitnodiging te gebruiken.
Inbox voor Gmail gaat door waar Gmail stopt. Die dienst werd al veel beter in het sorteren van mail in folders, maar Inbox introduceert het idee van bundels die mail automatisch sorteren op basis van hun inhoud. Niet dat Gmail letterlijk je mail leest, maar het kijkt wel naar de context, zoals trefwoorden in de kopregel.
Zo zijn er bundels voor Travel (vluchtbevestigingen, hotelboekingen), Purchases (aankoopbevestigingen), Finance (mededelingen van je bank of verzekeraar), Social (berichten van sociale media), Forums (discussiegroepen) en Promos (marketing). Je kunt deze bundels uitzetten, of je eigen bundels maken.
Je kunt ook veel meer met die mail doen als voorheen. Bijvoorbeeld pinnen. Je zet de mail dan hoog in je mailbox als een soort herinnering, omdat je hem later wilt beantwoorden. Ook kun je gelezen mail afstrepen. Die verdwijnt dan uit zicht. Dan is er nog de optie Snooze. Dat is ook een soort herinnering, maar die heeft geen hoge prioriteit.
Verreweg de interessanste optie heet Highlights. Marketeers kunnen bijvoorbeeld call-to-actions inbouwen in hun mails, die dan kort als duimplaatje worden weergegeven. Bijvoorbeeld de knop Checkin bij een geboekte vlucht, waarop je meteen kunt drukken. Je kunt zelfs informatie weergeven die niet in de mail staat, bijvoorbeeld statusinformatie. Google noemt deze ‘tidbits’ Assists.
Uiteraard is het niet gezegd dat Inbox het eindproduct is, en er zou nog veel kunnen veranderen, maar waar moet je als marketeer verder rekening mee houden mocht deze app inderdaad massaal gebruikt gaan worden? Lauren Smith van het bedrijf Litmus noemt er enkele: zorg voor een goede vormgeving voor mobiel gebruik met duidelijke knoppen en goed leesbaar lettertype. Gebruik bij voorkeur je (zakelijke) Google Plus profiel. Dan wordt duidelijk wie de afzender is.
Er wordt maar één regel van de mail weergegeven. Die moet je in elk geval goed benutten. Zoals voor alle mail geldt ook hier: overtuig de ontvanger met weinig woorden.
Beeld wordt automatisch geladen, maar dat doet Gmail al langer. Toch hebben gebruikers de keuze dit uit te zetten en ook dan moet je mail goed leesbaar zijn.
Smith verwacht dat marketingmail wat minder vaak worden gelezen nu gebruikers via Highlights niet meer elke mail hoeven te openen. Aan de andere kant hoeft de conversie niet terug te lopen. Met de juiste call-to-actions zou die zelfs kunnen toenemen.
Een eerste video indruk van Inbox (meteen na de koffie):
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond