-

Contenthubs: de toekomst voor webcontentmanagement

Geen enkele organisatie wil verstrikt raken in een web van meerdere, onsamenhangende contentbeheersystemen. Een contenthub lost dat op: het biedt op één centraal punt toegang tot alle content. Zo kun je de invulling voor al je websites en kanalen vanaf één plek, overzichtelijk en effectief aansturen en beheren. 

Een contentmanagementsysteem vormt vaak een essentieel onderdeel van de online zichtbaarheid van een onderneming. Het is noodzakelijk dat je medewerkers specifieke content makkelijk kunnen vinden. Maar vaak worden documenten, branding- en mediabestanden aangepast en op diverse systemen opgeslagen. Veel bedrijven hebben moeite om orde te scheppen in de chaos van allerlei contentsystemen, opslagplekken en versies van documenten. Dat leidt niet alleen tot hogere kosten, maar ook tot verwarring tussen afdelingen en een vertraging op de time-to-market van communicatiecampagnes.

Contenthubs vormen de oplossing als het gaat om web content management. Bedrijven kunnen hiermee een consistente boodschap uitdragen. Daarnaast biedt een contenthub allerlei features waarmee je makkelijker een dynamische en gepersonaliseerde ervaring kunt bieden.

Wat is een contenthub?

Een contenthub fungeert als een centrale plek voor alle content, zoals geschreven teksten, foto’s en video’s. Het geeft je op één overzichtelijke plek toegang tot al je CMS-platforms en bewaarplaatsen. Je hoeft content dus niet meer uit verouderde systemen terug te halen. Editors krijgen op een duidelijke manier toegang tot alle documenten, of die nu lokaal of in een cloud opgeslagen staan. Magnolia CMS biedt bijvoorbeeld een content hub waarin alle content uit diverse systemen beschikbaar is en werkt als een eenduidige portal. De user interface heeft één centrale zoekbalk waarmee een gebruiker alle opgeslagen content in alle aangesloten systemen kan doorzoeken.

Behalve dat alles via één plek bereikbaar is, zijn er meerdere voordelen van een hub. Via de hub kun je deze content dynamisch integreren en distribueren naar elke website, elk kanaal, apparaat of touchpoint. En wanneer er een wijziging wordt aangebracht, bijvoorbeeld in een afbeelding, dan verandert die afbeelding op alle plekken waar deze gebruikt wordt. En telkens wanneer naar het bestand wordt verwezen, worden dezelfde bestandseigenschappen gebruikt.

Vooral wanneer legacy CMS-platforms ongelijk en verzuild zijn, is het moeilijk om ze te beheren en te schalen. Met een content hub hoef je de bestaande systemen niet aan de kant te schuiven. Je hoeft ook geen nieuw platform of nieuwe website te maken met een nieuwe contentbibliotheek. 

Zo gebruik je het content hub-model optimaal

Naast het centraliseren van toegang tot content, biedt een contenthub ook hulpmiddelen om content te creëren en hergebruiken. En een zoekbalk van een hub kan bijvoorbeeld veel meer dan alleen content vinden. Natuurlijk kun je een zoekbalk gebruiken om door alle content in een CMS te bladeren. Het vindt apps, tools, content en pagina’s. Gebruikers kunnen meerdere filters tegelijk instellen om efficiënt te vinden wat ze zoeken. 

Daarnaast kun je met een contenthub met een speciaal gemaakte API zoeken in externe bronnen en hun extern opgeslagen DAM-assets, klantgegevens en producten. Als laatste kan deze zoekbalk relevante, gepersonaliseerde resultaten eerst tonen. Hoe meer je de Find Bar van Magnolia bijvoorbeeld gebruikt, hoe meer deze leert over je zoekgedrag en des te nauwkeurigere resultaten het oplevert. Smart search kan zo suggesties geven en de zoekresultaten op basis van eerdere zoekpatronen rangschikken. 

Om content makkelijk vindbaar en dus herbruikbaar te maken, is taggen belangrijk. Maar taggen betekent ook dat je content via de hub makkelijk kunt beheren en gericht in kunt zetten. Je kunt tags bijvoorbeeld gebruiken om content voor een specifieke doelgroep te verzamelen (content segmentation). Je kunt het ook verbinden aan periodieke campagnes, seizoensgebonden sales of trends. Als je dan content op je site weergeeft per tag, kun je snel van de ene periode naar de andere wijzigen. Zo kun je bijvoorbeeld ook snel inspringen op veranderingen in je voorraad, want je kunt een hele set promotiecontent in één keer wijzigen.

Gepersonaliseerde content

Personalisatie is een ander goed voorbeeld. Wil je je onderscheiden van je concurrenten, is personalisatie de sleutel. Maar daarvoor moet je je content centraal kunnen organiseren, in plaats van in diverse silo’s informatie verzamelen die relevant is voor dat ene bedrijfsonderdeel. Gecentraliseerde content maakt het makkelijker om passende content te maken voor elk stadium van je customer journey.

En hoe persoonlijker je de shoppingervaring voor je klanten maakt, hoe beter voor je merk. Je kunt gepersonaliseerde content maken die standaard-elementen vervangt bij het bezoek door een bepaalde klant. Welke inhoud aan de gebruiker wordt getoond, is afhankelijk van vooraf bepaalde personalisatieregels. Deze regels zijn bijvoorbeeld gebaseerd op tags, doelgroepsegmentatie of geolocatie. 

Combineer expliciete en impliciete personalisatie en pas de ervaring zo in real-time aan. Expliciete personalisatie, gebaseerd op eigenschappen die gebruikers bewust invoeren, zorgt dat je website content kan pushen die past bij de interesses die de klant heeft aangegeven. Daarnaast laat een klant impliciete informatie achter. Deze worden verzameld door het gedrag van een gebruiker in klant te brengen. Ook hiermee kan je content tonen die past bij het klantgedrag.

Contenthub: de toekomst van online contentmanagement

Met steeds weer nieuwe kanalen, systemen en veranderende content, is een hub in de toekomst onmisbaar. Je hebt altijd toegang tot alles en kunt content dynamisch, gepersonaliseerd en in real-time aanpassen. Zo kun je overzichtelijk en effectief blijven werken aan je contentstrategie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond