-

De overtuiging in een doosje van Sagent

Op internet gaat ‘kijken, kijken, niet kopen’ misschien nog wel meer op dan in fysieke winkels. Sagent monitort het gedrag van het online winkelend publiek, en geeft bedrijven inzicht in de wijze waarop het klanten kan verleiden om op ‘bestellen’ klikken. De technologie maakt van webshop bezoekers betalende klanten. Mede-oprichter Rodger Buijvoets: “We noemen het zelf ook wel ‘persuasion-in-a-box’.”

Retailers doen al jaren ontzettend hun best de stadia te doorgronden die consumenten doormaken voordat zij tot een aankoop overgaan. Sagent bouwt een psychologisch profiel van de consument en kan inschatten in welke fase van de aankoop hij zit.

Rodger, waarom is Sagent de oplossing voor de retailer?

“Zo’n 68 procent van de online-shoppers verlaat vroegtijdig het koopproces. Wij weten hoe dit komt en hoe we dit percentage drastisch naar beneden kunnen brengen.”

Dat klinkt bijzonder overtuigd.

“Het geheim zit hem in de combinatie van consumentenpsychologie en ‘machine learning’. Deze combinatie biedt retailers de kans consumentengedrag echt te beïnvloeden. We kunnen deze meerwaarde leveren door het koopgedrag te voorspellen: we weten wanneer een webshopbezoeker wel of niet tot een aankoop over zal gaan. We bouwen een psychologisch profiel op om het type argument te kiezen waarvoor de bezoeker het meest ontvankelijk is. Als laatste personaliseren wij het product op basis van het psychologische profiel.”

Bedoel je dat Sagent ieders zwakke koopplek kent?

“Zo zou ik het niet willen stellen. Iemand die duidelijk weinig geïnteresseerd is in een aankoop, biedt ons gegevens die nodig zijn om ook voor hem of haar een zo prettig mogelijke shopervaring te genereren, zonder dat hier per definitie een aankoop uit moet voortvloeien.”

Is Sagent al een succesverhaal te noemen?

“In een jaar tijd zijn wij voor 25 van de 100 grootste retailers in Nederland werkzaam, zoals BCC, Vodafone, Scotch&Soda en America Today. Met twaalf man personeel lijkt de volgende stap, de internationale uitrol van Sagent, steeds dichterbij te komen.”

Hoe begon het?

“Mijn collega’s Leonard en Sjoerd ontwikkelden de basis van onze technologie. Om te testen of ons concept daadwerkelijk aansloeg bij het publiek, begonnen we onze eerste pilot bij America Today. Die sloeg direct aan. Vervolgens hebben we een halfjaar lang pilots gedaan in verschillende andere sectoren. Toen we zagen dat ons product goed werkte, zijn we de commerciële markt opgegaan en hebben we diverse grote retailers benaderd.”

Werk je samen met externe partijen, of alleen met eigen personeel?

“We doen alles in huis. We hebben een team van data-engineers, wetenschappers en psychologen die gespecialiseerd zijn in gedragsbeïnvloeding. Met elkaar vertalen we mensenwerk in een innovatieve technologie. Zelf heb ik in het verleden als consultant veel grote e-commercetrajecten begeleid. Daarnaast werken we wel veel samen met partijen als bijvoorbeeld Relay42 om het effect van onze profiling technolgie ook over andere kanalen te vergroten.”

Hoe verliep de start financieel gezien?

“We hebben in de beginfase veel zelf kunnen financieren. Vanaf het begin zijn we alles betaald gaan doen. Zowel ik als mijn collega Wouter zijn commercieel ingesteld en we wilden tevens commitment hebben van de partijen waarmee we samen werkten. Nadat Sagent een succes bleek te zijn, vonden we onze eerste angel investors waardoor we ons team verder konden uitbreiden.”

Tot slot, wat zie jij als belangrijkste meerwaarde van Sagent?

“Dat het ervoor zorgt dat retailers effectiever kunnen communiceren met consumenten. De conversie van webwinkels verbetert door surfgedrag te analyseren en op basis daarvan zaken in de webshop aan te passen. Je zou het kunnen vergelijken met een goede verkoper die in de winkel staat. De belangrijkste eigenschap van een topverkoper is dat hij ontzettend goed kan luisteren en kijkt naar wat zijn klant precies wil – op basis daarvan komt hij uiteindelijk met goede verkoopargumenten. Sagent is precies die verkoper, met als enige verschil dat we niet fysiek aanwezig zijn in de winkel zelf. Toch kunnen we net als die verkoper heel goed aftasten waar de consument het beste op reageert.”

*) Sagent stond in de top 5 en pitchte op de Accenture Innovation Awards binnen het innovatiethema Personalized Shopping and Paying. Op 30 oktober zijn de Blauwe Tulpen uitgereikt binnen alle tien de thema’s en ook is de favoriet van het Nederlandse publiek bekroond met een award. Een compleet overzicht van de winnaars staat op www.innovation-awards.nl.

**) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Catherina van Duijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond