-

Digitale transformatie in crisistijd

De overheid kondigde de afgelopen week meerdere maatregelen aan als poging om de uitbraak van het coronavirus gecontroleerd te laten verlopen. Sectoren zoals de zorg, het onderwijs maar ook horeca, sportinstellingen en warenhuizen komen ondertussen onder grote druk te staan. Toch zie je in deze tijd juist óók organisaties die op een andere manier naar hun dienstverlening durven en kunnen kijken, en de kracht van digitaal op een creatieve manier inzetten.

Deze wendbaarheid wordt ook wel digitale transformatie genoemd. Digitale transformatie is het gebruik van nieuwe, snelle en vaak veranderende digitale technologie om problemen op te lossen. We zien dat in een tijd waarin minder persoonlijk contact toegestaan is (social distancing) een leven zonder digitale middelen ondenkbaar is geworden. Dankzij deze digitale middelen zijn we in staat om thuis door te werken en in contact te blijven met vrienden en familie. Dit geldt niet alleen voor ons als mens, maar het biedt zeker ook mogelijkheden voor bedrijven en organisaties.

Van volledig verzorgd naar thuisbezorgd

De horeca, en vooral restaurants komen direct in de problemen door de opgelegde sluiting. Wat moeten ze met hun voorraden en hoe houden ze hun personeel aan het werk? Veel restaurants die voorheen niet aan thuisbezorging deden, wenden zich tot het bereiden en bezorgen van maaltijden. Dit gebeurt telefonisch maar voornamelijk via digitale middelen. 

Op hun eigen Instagram en Facebook-pagina presenteren restaurants dagelijks een menu, mensen kunnen de maaltijd naar keuze doorgeven via Whatsapp en na het betalen van een Tikkie wordt je maaltijd bereid. Vervolgens wordt deze op de fiets afgeleverd door de sous-chef, die anders toch werkeloos thuis zou moeten blijven. Ook sluiten restaurants zich aan bij Uber Eats of Thuisbezorgd om de keuken te laten draaien en toch nog wat inkomsten te genereren. Op deze manier kunnen vaste gasten, die normaal gesproken naar het restaurant komen, thuis genieten van hun favoriete maaltijd.

Deze inventieve oplossing is een uitstekend voorbeeld van digitale transformatie op kleine schaal en een laagdrempelige manier doordat het restaurant gebruik maakt van reeds bestaande digitale middelen.

Droomhuis gezocht op afstand

Ondertussen dendert de gekte op de woningmarkt gewoon door. Door de ‘social distancing’ maatregelen zijn bezichtigingen van woningen voor potentiële kopers een stuk gecompliceerder geworden. Makelaars springen echter slim in op de ontstane situatie door videobeelden van de woning en de wijk te maken om deze op vervolgens op hun website te plaatsen. Ook zijn er makelaars die live op Facebook of WhatsApp een rondleiding verzorgen voor geïnteresseerde bewoners. De kopers die over willen gaan tot een bod kunnen vervolgens alsnog een bezichtiging doen maar uiteraard verspreid over meerdere dagen.

Ook voor verkopers hebben de corona-maatregelen verregaande consequenties. Kan ik mijn woning nog wel verkopen? Welke financiële gevolgen gaat de uitbraak van het virus hebben? Vereniging Eigen Huis verwacht dat de kwakkelende aandelenbeurzen en de duur van de corona-maatregelen gevolgen gaan hebben voor het aanbod op de woningmarkt. Daarentegen is er nog steeds een enorme krapte op de woningmarkt en zullen de woningen voorlopig nog in hoog tempo van eigenaar wisselen. Ondertussen schroeven hypotheekverstrekkers langzaam de hypotheekrentes weer op.

Digitale transformatie is geen vervanging maar verlengstuk van bestaande dienstverlening

Vaak wordt digitale transformatie gezien als het automatiseren van dienstverlening waardoor mensen op de werkvloer overbodig worden. Maar dat is lang niet altijd waar. Digitale transformatie is vooral een verlengstuk van reeds bestaande dienstverlening: het inzetten van digitale technologie is de manier om te blijven voldoen aan de verwachtingen van je klanten en zorgt ervoor dat je medewerkers zich bezig kunnen houden met kwalitatieve dienstverlening.

Een uitstekend voorbeeld hiervan is de chatbot die ontwikkeld is door een Italiaanse startup in samenwerking met medische experts in de strijd tegen het coronavirus. Huisartsen raken momenteel zwaar overbelast doordat iedereen met griepklachten de huisarts wil raadplegen. Bovendien is het ronduit gevaarlijk als in de huisartsenpraktijk mensen die mogelijk het coronavirus bij zich dragen in contact komen met mensen met een slechtere weerstand. De chatbot bevraagt mensen naar hun klachten en geeft ze advies over het wel of niet raadplegen van hun arts. Zo zorgt het ervoor dat huisartsen of ander medisch personeel ontlast worden bij het diagnosticeren van een (al dan niet) besmetting met het coronavirus. Een fantastisch digitaal verlengstuk dat zorgt voor minder ruis en meer kwalitatieve zorg. 

In Nederland vervult de website Thuisarts.nl zo’n rol. Niet middels een chatbot, maar wel door medisch begrijpelijke informatie over (onder andere) het coronavirus aan te bieden, door huisartsen gevalideerd. Die praktische informatie is beschikbaar en toegankelijk gemaakt voor iedereen in Nederland, ook als je bijvoorbeeld een visuele beperking hebt.

De nieuwe werkelijkheid na het coronavirus

Eén ding weten we zeker: we weten niet wat de toekomst ons gaat brengen. We zitten nog in de beginfase van de crisis en het coronavirus zal langere tijd impact blijven hebben op mensen, organisaties en verdienmodellen. Maar we kunnen wel kijken naar trends uit het verleden.

Zo bracht de Bankencrisis rond 2008 de digitale transformatie van organisaties in een stroomversnelling. Organisaties realiseerden zich dat het werk efficiënter en slimmer georganiseerd moest worden om toekomstbestendig te blijven. Vele services en apps veranderden toen de manier van werken, met efficiëntie als doel. Wellicht veranderen andere digitale oplossingen nu wederom onze manier van werken, maar dan met continuïteit als doel. Het belang van digitale transformatie wordt in deze nieuwe periode van crisis eens te meer duidelijk. Sterker nog: dankzij digitale transformatie zijn we in staat om in tijden van ‘social distancing’ als maatschappij te blijven functioneren.

Over de auteur: Jordy van Raaij is CTO bij creative & digital agency One Shoe.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond