-

Dit is de survival kit voor Voice Search Optimization

In de VS hebben 57.8 miljoen mensen ten minste een smart speaker in huis staan. En als iets in Amerika groot is, kun je er erop wachten dat Nederland zal volgen. Deze survival kit geeft je de tools om te beginnen met Voice Search in 2019.

Google heeft gezegd dat Google Assistant eind januari al beschikbaar was op een miljard devices. Dat is een verdubbeling te opzichte van vorig jaar mei en is tien keer meer dan Amazon zei dat er beschikbaar zijn met Alexa. En de verwachtingen zijn hoog: in 2020 heeft 75 procent van alle huishoudens in Amerika minstens één smart speaker​ en dertig procent van alle zoekopdrachten zal gesproken zijn, aldus onderzoeksbureau Gartner.

Ook in Nederland gaat het hard sinds de komst van de Nederlandse Google Assistant. Google claimt zelfs dat de lancering van Google Home in Nederland de meest succesvolle was ter wereld: Geen enkel land zag vijf maanden na lancering zoveel gebruik als Nederland”, zegt Rachid Finge van Google. Dit is misschien een beetje “bla bla” van Google, maar het laat wel zien dat Nederland het snel oppakt.

Interesse in ‘Google Home’ (Bron: Google Trends)

Als je kijkt naar de USA zie je hoe snel de Voice Assistant een plek kan innemen in ons leven. En nu zelfs Albert Heijn de Google Home verkoopt is het alleen nog wachten tot iedereen een Smart Speaker in huis heeft staan.

Van Text Search naar Voice Search

Door de opkomst van Voice Search verandert de manier waarop we zoeken. En dat zal impact hebben op SEO en online strategieën, die nu vooral gebaseerd zijn op ouderwetse tekstinvoer.

Je kunt je digitale assistent vragen hoe laat je volgende afspraak is, of het gaat regenen of wat de route is naar de dichtstbijzijnde carwash. Dit is nog maar het begin en ik verwacht dat voice een steeds grotere plek in ons leven zal innemen. Het is namelijk sneller, efficiënter en een meer natuurlijke manier van communiceren.

Ok Google, hoe zit het met SEO?

Het goede nieuws is dat we nog in een overgangsperiode zitten, dus er is geen haast om alles spraakvriendelijk te maken – tot nu toe. Die klassieke Google Zoeken-pagina gaat nergens snel naartoe. Dit gezegd hebbende, is het echter nog steeds het beste om te doen wat je kunt om te profiteren van de groeiende populariteit van gesproken zoekopdrachten.

Volgens Google en andere experts zal geschreven content niet verdwijnen. Een Excel sheet of artikel kun je moeilijk via spraak overbrengen. Dat wordt nogal ingewikkeld. Het zal daarom een combinatie worden van gesproken en geschreven content. En we zullen beide in onze strategie moeten meenemen.

Survival tips voor Voice Search Optimization in 2019

Naast reguliere activiteiten zal Voice Search Optimization (VSO) een structureel onderdeel worden van SEO. Omdat we nog aan het begin zitten, kunnen we nog niet zeggen hoe dit exact zal gaan uitpakken (en hoeven we dus ook nog niet in paniek te raken). Google zal Voice Search blijven verbeteren en er kan dus nog veel veranderen.

Wel kunnen we op basis van de verschillen tussen Voice Search en Text Search een aantal voorzichtige conclusies trekken. Voice Search zal een aantal dingen gaan veranderen in de manier waarop mensen zoeken​ en dat zal invloed hebben op hoe we onze website hiervoor kunnen optimaliseren. Kort door de bocht zijn er een aantal dingen die je kunt doen om jouw content te optimaliseren voor Voice Search.

Survival Tip #1. Ga door met wat je deed

Het klinkt misschien logisch, maar bij Voice Search gelden dezelfde regels, het is geen compleet nieuw iets, het is en blijft Search. Ga dus door met je reguliere activiteiten en zorg dat je een planmatige SEO strategie hebt, gerichte content produceert en autoriteit opbouwt.

Survival Tip #2. Zorg voor goede basics

Dit was al belangrijk, werd nog belangrijker door mobile first indexing en met voice search kun je er echt niet meer omheen. Essentieel zijn crawlbaarheid, snelheid en beveiliging (HTTPS), maar ook standaard dingen als juist gebruik van headings. Heb je dit niet op orde, laat Voice Search Optimization dan nog maar in de ijskast staan.

Survival Tip #3: Conversational copywriting

Een bewust gekozen termfocus blijft essentieel, maar taalgebruik wordt wel natuurlijker. Denk aan gebruik van een groter aantal zoekwoordvariaties, vragende zoektermen en meer long-tail bijtermen. En optimaliseer content voor featured snippets. Google houdt van korte, precieze antwoorden. Het gemiddelde voice search-resultaat is 29 woorden.

Survival Tip #4: Gebruik Structured data

Dit wordt alleen maar belangrijker, het helpt Google om jouw content beter te begrijpen. Analyseer waar structured data past bij jouw website en hoe dit je kun inzetten.

Survival Tip #5: Local Search

Zeker in specifieke branches zoals horeca, retail en hospitality is het verstandig om hierin investeren. Je wilt namelijk wel dat jouw bedrijf gevonden wordt wanneer iemand zoekt naar een goed restaurant, winkel of hotel in de buurt.

Survival Tip #6: Maak een Google Action

Zie actions als gewone apps, maar dan voor Voice Applicaties. Zorg dat je jouw action optimaliseert voor Voice Search, zodat hij ook gevonden wordt. Zorg dat je een Action maakt die relevant voor je doelgroep is en geef hem een naam met daarin het juiste keyword.

Ga niet direct alles toepassen. Ga eerst uit van een goede strategie en kijk waar de uitdagingen en kansen liggen voor je organisatie. Voice Search Optimization zal nog niet direct een geweldige ROI opleveren, maar kan zeker een kans zijn voor bedrijven die hier al eerste op inspelen, en wordt in de toekomst een standaard aspect van SEO.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond