Luister! Het is tijd om je site te optimaliseren voor voice search
De gemiddelde persoon kan dertig tot veertig woorden per minuut typen, maar in dezelfde tijd bijna 150 woorden spreken. Voice search is dus specifieker én makkelijker. Het gebruik van digitale assistenten neemt in alle leeftijdscategorieën dramatisch toe. De spraakgestuurde technologie verandert hoe mensen informatie zoeken, maar het heeft ook gevolgen voor het inrichten van je SEO.
Om mee te kunnen doen met de nieuwe technologie, is het handig om basiskennis te hebben van wat voice search inhoudt en hoe het werkt. Voice search wordt niet voor niets gezien als de zoekmanier van de toekomst.
Een beetje context
In 2013 zette Google een grote stap richting semantiek in de zoekopdrachten van gebruikers. Deze algoritmische update heette toepasselijk Google Hummingbird. Hij werd ontwikkeld om de zoekintentie van een gebruiker en de contextuele betekenis van zijn vragen te begrijpen en te verwerken door middel van semantisch zoeken. Dit betekende een radicale verandering voor marketeers, want die moeten nu de pijnpunten van de gebruiker aanpakken in plaats van simpelweg keywords in hun copy en content proppen.
De techniek begrijpen
Zinnen worden doorgaans lastig gevonden in zoekwoordonderzoek, of zelfs helemaal niet. Je SEO-strategie voor voice search moet daarom aansluiten op de nieuwe manieren waarop gebruikers deze nieuwe technologie gebruiken. Gesproken zoekopdrachten bevatten vaker vraagzinnen die in toon lijken op een conversatie. De techniek maakt daarom gebruik van hulpmiddelen voor natuurlijke taaluitdrukkingen om een idee te krijgen van de manier waarop uw publiek spreekt zodat u er vervolgens op kunt marketen. Google’s verwerking van natuurlijk taalgebruik kan de intentie van een gebruiker interpreteren door de manier waarop deze een zoekopdracht uitdrukt. Wat en wie impliceren dat een gebruiker zich nog in de onderzoeksfase bevindt, terwijl hij of zij bij termen als wanneer en waar juist dichterbij een aankoop staat.
People-based marketing
De geavanceerde natuurlijke taalverwerking (NLP) van Google leert bij elke interactie meer over een gebruiker. De ontwikkeling van people-based marketing neemt zo de leiding in targeted marketing. Marketeers kunnen gebruikers hiermee targeten op basis van wie ze zijn door hun gedrag te leren, de manier waarop ze spreken en hun interesses. Naarmate Google’s NLP zich verder ontwikkelt, zien we gepersonaliseerde marketing accurater worden. Het volgt onze koopgewoonten, browsergeschiedenis en nu zelfs onze stemmen en schotelt ons gepersonaliseerde advertenties voor om winkelen nog eenvoudiger en gebruiksvriendelijker te maken.
Voice Search in de praktijk
Met behulp van Google Analytics ontdek je welke zoekwoorden mensen gebruiken om je content te vinden. Deze waardevolle informatie geeft een idee van de semantische aard van hun zoekopdrachten, die je vervolgens kunt opnemen in content en copy. Meer dan twintig procent van de gesproken zoekopdrachten zijn lokaal gericht. Deze mensen gebruiken voice search om informatie ‘in hun buurt’ te vinden. Ze zoeken bijvoorbeeld winkels, services of entertainmentopties. Dit levert afhankelijk van hun locatie verschillende zoekresultaten op. Je kunt je SEO hiervoor optimaliseren op een aantal eenvoudige maar zeer effectieve manieren: om te beginnen voeg je de uitdrukking ‘dichtbij mij’ toe aan de titels, interne links, meta descriptions en ankerteksten op de site. Verder gebruik je woorden en zinnen die mensen gebruiken om de buurt en locatie te beschrijven. En als laatste verwijs je naar bezienswaardigheden in de regio.
Tot nu toe gebruikt jong en oud voice search vooral om telefoongesprekken te beginnen en een routebeschrijving op te vragen. Mensen willen onmiddellijk resultaat. Door de vragen van je klanten te beantwoorden, komt je content in de top van het zoekresultaten.
Site optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten
Google is met zijn natuurlijke taalverwerking met machine learning-technologie een geavanceerde zoekmachine. Toch is het nog steeds belangrijk om het Google makkelijker te maken om relevante informatie op je website te vinden. Zoals gezegd gaan de meeste gesproken zoekopdrachten over routebeschrijvingen, locaties, openings- en sluitingstijden en heel specifieke vragen over producten of services. Jelocatie, contactgegevens en openings- en sluitingstijden moeten daarvoor beschikbaar zijn zodat Google ze kan vinden en er een zoekresultaat van kan maken. Dat klinkt misschien heel logisch, maar veel bedrijven vinden dit zo vanzelfsprekend dat ze het niet op orde hebben.
Bedenk welke vragen je klanten altijd stellen over je bedrijf, product of dienst en welke taal zij waarschijnlijk gebruiken tijdens een zoekopdracht. Je kent je bedrijf, en denkt dat je de basis goed voor elkaar hebt. Maar vaak is er één iemand nodig die geen flauw idee heeft over het bedrijf om het tegendeel te bewijzen. Iemand die een kinderlijk eenvoudige vraag stelt waardoor blijkt dat bepaalde informatie niet aanwezig of heel goed verstopt is. En dat kan al een negatief effect hebben op het succes in de zoekresultaten. Maak de USP’s daarom duidelijk en beknopt.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Remco van der Beek
“Met behulp van Google Analytics ontdek je welke zoekwoorden mensen gebruiken om je content te vinden.” Google Analytics geeft al jaren geen zoektermen vrij in Analytics sinds de introduktie van (not provided) in 2011? Search Console lijkt me een betere optie om inzichten in Voice Search ter verwerven.