-

De belangrijkste martech-trends op een rij

De martech-branche, afgeleid van marketing technology, ontwikkelt zich sneller dan ooit. Een van de belangrijkste uitdagingen daarbij is het voorspellen van consumentengedrag en in het verlengde daarvan het trekken van de aandacht van de consument. Ben je werkzaam in de martech-branche, dan zul je de snelle veranderingen bij moeten benen en de nieuwste trends in de gaten moeten houden. De belangrijkste trends in 2020 op een rij. 

Artificial intelligence 

Artificial intelligence (AI) wordt in de toekomst naar verwachting de ruggengraat van verschillende internationale sectoren. De technologie heeft namelijk al flink aan terrein gewonnen. Volgens de techwebsite Techgrabyte zal AI de komende decennia de grootste commerciële kansen bieden voor bedrijven, sectoren en landen. Bovendien is de verwachting dat de technologie zal stijgen naar veertien procent van het wereldwijde bruto binnenlands product (bbp) in 2030. Omdat AI consumentengedrag en zoekpatronen kan analyseren, en tegelijkertijd data van social media en blogs gebruikt, kan het bedrijven helpen te begrijpen hoe consumenten producten en diensten vinden.  

Personalisatie  

De verwachting is dat personalisatie in 2020 een doorslaggevende factor zal zijn voor succesvolle marketing. Content, producten, e-mail en andere middelen vragen om personalisatie. Niet in de laatste plaats omdat 63 procent van de consumenten zegt generieke advertenties irritant te vinden. Daar komt bij dat negentig procent van hen personalisatie aantrekkelijk vindt. Een voorbeeld van succesvolle personalisatie is de manier waarop Netflix aanbevelingen afstemt op zijn gebruikers. Of neem EasyJet, dat een datagedreven e-mailcampagne uitrolde. In deze campagne gebruikte de luchtvaartmaatschappij de reishistorie van klanten om een persoonlijk verhaal te creëren. Op basis daarvan kon EasyJet suggesties doen voor mogelijke toekomstige reisbestemmingen. Er werden in totaal maar liefst 12,5 miljoen e-mails verstuurd, waarbij de clickrate 25 procent hoger lag dan bij niet-gepersonaliseerde e-mails. 

Videomarketing 

Videomarketing is al een belangrijke trend, die naar verwachting verder zal doorzetten. Een van de redenen is dat video’s goed passen in de mobiele wereld van vandaag de dag. Video maakt het mogelijk om informatie aan te bieden die in het verleden gecommuniceerd zou worden via bijvoorbeeld saleswebsites of e-mails. Omdat consumenten video’s als format overtuigender vinden, pusht Google websites die video bevatten. Op die manier heeft een website die video bevat vijftig keer meer kans om te verschijnen in organische zoekresultaten dan een website met alleen tekst. Live video’s, gepersonaliseerde videoberichten, 360 gradenvideo’s en SEO voor video’s zijn een aantal van de huidige trends die naar verwachting nog verder zullen groeien in 2020.  

Programmatic marketing 

Een andere belangrijke trend is programmatic marketing. Met behulp van AI automatiseert programmatic marketing het beslissingsproces voor advertisingaankopen, door advertenties aan te bieden aan de juiste doelgroep met behulp van realtime biedingen. Het is belangrijk om te onthouden dat consumenten steeds vaker persoonlijke advertenties verwachten als het gaat om digitale aankopen. Programmatic marketing is daarom de beste methode voor bedrijven om consumenten op een kosteneffectieve, snelle en efficiënte manier te bereiken. De methode leidt tot zowel een hoger conversiepercentage als lagere kosten voor klantenwerving.  

Social commerce

E-commerce en social media zijn twee snelgroeiende sectoren. Niet verwonderlijk dus dat veel merken deze twee combineren om sales te maximaliseren. Neem bijvoorbeeld Instagram, dat Instagram Checkout uitrolde in maart 2019. Deze functie maakt het mogelijk voor gebruikers om aankopen te doen binnen de app. Instagram verwacht dat dit het makkelijker maakt voor bedrijven om nieuwe klanten te bereiken, omdat het aankoopproces efficiënter verloopt. Doordat consumenten niet hoeven te wisselen tussen apps tijdens het aankoopproces, hopen bedrijven dat dit de kans verkleint dat consumenten hun aankoopproces afbreken. Maar liefst negentig procent van de één miljard Instagram-gebruikers zou winkelmerken volgen. Dankzij Instagram Checkout is Instagram dus een perfecte tool voor marketeers. 

Het is wel duidelijk dat de martech-branche volop in beweging is en zich steeds verder ontwikkelt met behulp van verschillende technologieën. AI speelt hierin een belangrijke rol en biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid consumentengedrag en zoekpatronen te analyseren, wat weer helpt bij het tonen persoonlijke advertenties. En denk bij het opzetten van marketingcampagnes dus ook aan de mogelijkheden die onder andere videomarketing en social commerce bieden en maak zo je campagne nog succesvoller.

Over de auteur: Tomasz Hada is business development director DACH en Benelux bij RTB House.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond