-

Efficiënt online adverteren: personaliseren, diversificeren en gebruiksgemak

Met een mogelijke recessie in het vooruitzicht verlagen merken hun budgetten, concentreren adverteerders zich op engagement en gaan ze over op video om met lagere budgetten de begroting rond te krijgen.

Uitgevers worden daarentegen opgezadeld met krimpende reclame-inkomsten en richten zich daarom meer op andere activiteiten om inkomsten te genereren, niet zozeer als kans maar juist uit noodzaak. Om de lezerservaring te verbeteren en het publiek vast te houden, investeren online uitgevers ook in belangrijke ontwikkelingen, zoals cookieloze gegevensverwerking en Core Web Vitals, dat alles met het oog op gebruikerservaring om zo succesvolle partnerships (en advertentiecampagnes) te starten. De digitale mediasector past zich aan, is snel en vindt altijd een manier om te overleven. Dit is een kans om advertentiebudgetten uit te breiden. Met optimalisatietechnologie, zoals AI en Machine Learning, zijn de mogelijkheden om de gebruikerservaring af te stemmen geavanceerder dan ooit.

Relaties tussen lezers en adverteerders opbouwen met data

Nu third-party cookies verdwijnen, zijn adverteerders op zoek naar privacyvriendelijke data waarmee ze de interesses van hun online publiek begrijpen. In het licht van deze transformatie kunnen uitgevers in het voordeel zijn, omdat ze een directe relatie met hun publiek hebben. Met data zoals gebruikersinteresses, de tijd die bezoekers op de website doorbrengen, het aantal websitebezoeken en ander internetgedrag kunnen uitgevers op een effectieve en privacyvriendelijke manier klantprofielen vastleggen.

Uitgevers verzamelen ook data via verschillende informatiestromen, zoals abonnementen, nieuwsbrieven, deelnames aan evenementen en e-commerceactiviteiten. Hierdoor kunnen ze lezers groeperen op basis van demografische gegevens, interesses en andere categorieën en dat maakt de data – en dus de uitgevers – weer aantrekkelijker voor merken.

Deze inkomstenstromen zijn allemaal met elkaar verbonden. Ze geven uitgevers een beter inzicht in het personaliseren van een aanbod, een gebruikersgerichte aanpak, het verkrijgen van de juiste signalen van gebruikers en toegang tot via opt-in verkregen data. Ze stellen uitgevers in staat deze informatie slim te verpakken voor adverteerders.

Hoe contentdiversificatie adverteerders en uitgevers helpt

Nu adverteerders te maken krijgen met kleinere budgetten, hebben merken de neiging om samen te werken met uitgevers die op een effectieve manier vertrouwde relaties met lezers creëren en onderhouden. Dit vertrouwen stelt uitgevers ook in staat om nieuwe mogelijkheden voor engagement te creëren en inkomstenstromen te diversifiëren. Door lezers en abonnees meer gepersonaliseerde aanbiedingen en ervaringen te bieden, zijn uitgevers in staat verschillende gerichte advertenties te maken: een ander belangrijk aandachtsgebied voor 2023.

Gebruikers zijn op zoek naar vertrouwde inhoud en het aantal verschillende methodieken voor engagement is enorm, zie de groeikanalen voor uitgevers zoals e-commerce-, video- of podcastreclame. Met name video is klaar voor groei en investeringen nu we de consumptie van dit medium onder het publiek zien versnellen, vooral onder consumenten van generatie Z.

Uitgevers moeten gebruikers betrokken houden en ze moeten de jongere generatie bereiken. Dat gebeurt vooral met videocontent via mobiele apparaten. Vanuit een reclameperspectief levert videoreclame eigenlijk zeer hoge prestaties. Adverteerders willen de consument bereiken in een omgeving waar ze een goede ROI zien.

Podcasting groeit ook in populariteit en we zien een toenemende belangstelling van adverteerders. ABN Amro ziet na een onderzoek een explosieve groei van podcastadvertenties. Podcastreclame heeft een groot potentieel als inkomstenstroom voor uitgevers die misschien geen indrukwekkend abonneebestand hebben, maar wel beschikken over een betrokken publiek van terugkerende websitebezoekers. Dit is een indicatie dat het publiek op zoek is naar kwalitatief betere content van die uitgever.

Ik denk dat het zinvol is voor uitgevers om te investeren in het produceren van geweldige video en audio en zo voor adverteerders een vruchtbare omgeving te creëren.

De gebruikerservaring verbeteren

Uitgevers kijken naar de toekomst met cookieloze data en leggen nu al de nadruk op online prestaties om de lezerservaring te verbeteren. Het is voor een uitgever niet genoeg om geweldige content te publiceren. De manier waarop je deze content aanbiedt en verspreidt is net zo goed belangrijk als de content zelf.

Uitgevers zorgen er dus voor dat hun websites snel laden en gemakkelijk te gebruiken zijn voor lezers, waardoor het aantal bekeken pagina’s en de conversie toenemen. Alleen staan deze uitgangspunten vaak haaks op de doelstellingen van adverteerders. Voor uitgevers die afhankelijk zijn van adverteerders, vooral degenen die dynamische content willen, moet de nadruk liggen op lichtgewicht beeld en video om te voorkomen dat de site vastloopt. Voor niet commerciële content is een andere optie om de bestandsgrootte van afbeeldingen te verminderen door ze te optimaliseren en te comprimeren.

Als uitgevers de prestaties van hun website willen verbeteren en positieve online-ervaringen willen creëren, zijn een open dialoog en samenwerking tussen teams en leveranciers van cruciaal belang. Stel KPI’s op om content te bieden waar de gebruikerservaring voorop staat. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid voor de adverteerder, de uitgever en de technische leveranciers om aan de verwachtingen van de bezoeker te voldoen.

Over de auteur: Ernst Dirkzwager is Head of Sales Benelux bij Outbrain.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond