-

Hier moet je op letten als je met een linkbuilding-agency in zee gaat

Linkbuilding levert vaak teleurgestelde ondernemers op. Verwachtingen komen niet uit, sommigen worden ronduit opgelicht door het bureau waar ze voorheen mee samenwerkten. Linkbuilding is nog steeds een zeer effectieve methode om rankings te verbeteren, maar het loopt niet altijd soepel. Deze tien zaken gaan het vaakst mis met de linkbuildingpartner waarmee wordt samengewerkt.

1. Rapportage, rapportage, rapportage

Te vaak kom ik nog tegen dat linkbuilding agencies de geplaatste artikelen en backlinks niet rapporteren aan hun klanten. Bij klanten levert dit na enkele maanden argwaan op en beginnen onderbuikgevoelens op te spelen. Eis altijd rapportage van de geplaatste links. Middels deze rapportage kun je de kwaliteit van de backlinks toetsen en waar nodig sturen. Spreek altijd op voorhand af dat je deze rapportage verwacht.

2. Spreek af wat je afneemt

Vaak zijn afspraken met een agency te vaag. Er worden bepaalde uren afgenomen maar er is niet duidelijk hoeveel links hiervoor afgeleverd worden. Maak altijd duidelijke afspraken met je leverancier. Hoeveel links leveren ze voor je op in de uren die ze voor je bezig zijn. Veel agencies vinden het lastig om aan te geven omdat het afhankelijk is van de respons op hun outreach. Nu ben ik van mening dat outreach überhaupt een redelijk achterhaalde linkbuilding methode is, maar als agencies op schaal aan het linkbuilden zijn moeten ze toch een verdeelsleutel kunnen maken van de hoeveelheid links die een linkbuilder gemiddeld in een uur kan bouwen.

3. Sluit geen langdurige contracten af

Het kan best even duren voordat linkbuildingactiviteiten resultaat opleveren. Over het algemeen zien wij zo na drie maanden de eerste significante resultaten. Een bepaalde commitment is dus wel vereist van de klant. Laat je echter niet vastleggen aan contracten van een jaar of zelfs twee jaar. Juist in snel veranderende landschappen als e-commerce en SEO is het erg belangrijk om flexibel te zijn. Daar passen langdurige contracten niet bij. Vraag ook altijd om een proefperiode, indien de linking die in de eerste maand wordt opgeleverd niet naar wens is kun je altijd nog van je overeenkomst af. Sommige partijen laten het zelfs tot in de rechtbank komen, dus denk niet dat je zomaar van je contract af komt.

4. Let op een goede anchortekst-verdeling

De tekst die je een link meegeeft is noem je ook wel een anchortekst. Er bestaan verschillende soorten anchorteksten. Als eerste heb je naked anchors. Dit zijn anchors die alleen bestaan uit de url waarnaar ze verwijzen, bijvoorbeeld: https://seeders.nl. Daarnaast heb je branded anchors. Bij branded anchors bestaat de anchor uit de bedrijfsnaam van de klant/de website, bijvoorbeeld: Seeders.

Een andere veelvoorkomend type anchor is de commerciële anchor. Bij commerciële anchors gebruik je een zoekwoord of een aantal zoekwoorden waarop je gevonden wil worden op Google. Deze laat je verwijzen naar een relevante landingspagina op jouw site, bijvoorbeeld: linkbuilding. Het is vooral belangrijk dat er niet te veel commerciële anchors gebruikt worden want dan is het linkprofiel niet natuurlijk meer en is er kans dat Google dit afstraft met verminderde rankings of zelfs een penalty. Een goede strategie om je linkprofiel natuurlijk over te laten komen naar Google is om een hele zin als anchor te gebruiken.

5. Maak duidelijke afspraken over de kwaliteit van backlinks

Het komt best vaak voor dat de kwaliteit van links tegenvalt. Ook dit kun je van te voren afvangen door kwaliteitseisen te stellen. Dit kun je afvangen door bijvoorbeeld een minimale Domeinautoriteit of Trustflow van links te eisen. Maak daarnaast ook afspraken over de lengte van artikelen en de hoeveelheid links die in een artikel mogen staan. Ook is het belangrijk dat content die door het agency wordt opgeleverd uniek is. Kijk goed naar hoe deze vereisten vervolgens behaald worden.

6. Kijk uit voor gevaarlijke PBN links

Wees kritisch op de links die geplaatst worden. Sommige linkbuildingpartijen plaatsen links in een zogenaamd private blog-netwerk (PBN). Dit zijn netwerken van websites die onderling naar elkaar linken en daarmee een bepaalde autoriteit genereren. Af en toe rolt Google PBN’s op met alle gevolgen van dien. Nu kunnen links uit PBN’s je best verder helpen en zijn sommige PBN’s echt heel goed opgezet, maar zorg er wel voor dat er voldoende diversiteit bestaat. Dit kun je checken door bijvoorbeeld te kijken naar de hoeveelheid verschillende IP adressen en linking C-blocks de door het agency opgeleverde links bevatten. Komen deze allemaal van hetzelfde ip-adres dan is het tijd om stappen te ondernemen, omdat de kans op een penalty van Google dan reëel is.

7. Laat de hoofdmoot niet uit startpagina’s bestaan

Ook ik 2019 lukt het nog goed om met startpagina’s en startpaginaklonen goede rankings te behalen. Het lijkt er op dat dit soort backlinks een soort ‘blind spot’ zijn in het algoritme van Google. Er gaat echter een moment komen dat Google de waarde van deze subdomeinen sterk gaat verminderen. Startpagina’s in de mix meenemen is niet erg en heeft ook wel effect, maar zorg er wel voor dat dit soort linking niet alleen maar wordt opgeleverd. Een duurzaam linkprofiel bestaat ook uit links vanuit kwalitatieve blogartikelen en PR. Startpagina’s mogen dus best in de mix zitten, maar laat dit niet de hoofdmoot zijn.

8. Relevantie is key

De relevantie van backlinks is voor Google erg belangrijk in het bepalen van je autoriteit. Dat betekent dat de inhoud van het domein en de pagina goed aan moeten sluiten bij het onderwerp van jouw website. Ik zie nog te vaak voorbij komen dat blogartikelen op domeinen worden geplaatst waar artikelen de lokale autogarage naast het artikel over grafstenen en bitcoins staan. Spreek af dat je alleen links vanaf relevante websites en blogs wil.

9. Spreek altijd af dat backlinks ook na afloop van samenwerking blijven staan

Dit is een van de belangrijkste punten. Een aantal SEO agencies verwijdert de backlinks na afloop van de samenwerking. Indien dit in hun voorwaarden is opgenomen is dat natuurlijk hun goed recht. Ik vind het actief verwijderen van backlinks echter niet fair, het zorgt er ook voor dat je in een soort gijzeling constructie komt. Als een grote hoeveelheid backlinks ineens verwijderd wordt, vermindert je autoriteit. Daarmee vermindert ook je relevantie voor de zoekmachines wat weer resulteert in verlaagde rankings. Maak hierover op voorhand duidelijke afspraken en laat dit ook vastleggen, zo voorkom je achteraf problemen.

10. Uitgaande links vanaf eigen website

Het is in 2019 bijna niet voor te stellen, maar ook dit komen we nog vaak tegen. Linkbuilders die uitgaande links op de website van hun klant plaatsen. Voor ons als linkbuilders is dat natuurlijk smullen, wie wil er nou niet een mooie link vanaf jouw website met hoge autoriteit. Uitgaande links vanaf je website zorgen ervoor dat de autoriteit die je aan de ene kant opbouwt aan de andere kant zo weer weglekt. Ga daarom nooit akkoord met uitgaande links op je eigen website.

Deel dit bericht

20 Reacties

Rick

Denken we dan nog steeds dat rankings te koop zijn? Treurig. De naam Seeders doet overigens ook niet veel goeds verwachten; zo werkt het nou eenmaal niet.

Dennis Akkerman

Hoi Rick,

Over de linkbuilding methoden die wij hanteren wordt in dit artikel eigenlijk niet of nauwelijks uitgeweid. Whitehat linkbuilding middels kwalitatieve content en PR werkt nog steeds erg goed. Inmiddels hebben we daarmee een mooi aantal cases opgebouwd. Je bent van harte welkom om die hier eens te komen bekijken.

Verder ben ik wel benieuwd waarom de naam ‘Seeders’ niet veel goeds doet verwachten. Heb je het dan over onze naam of over de ervaringen die je met ons hebt.

Nogmaals je bent van harte welkom.

Max - Online marketing assistent

Ik ben gestopt met lezen bij “hoeveel links krijg je voor je investering”

Als je denkt dat dit belangrijk is heb je er duidelijk geen kaas van gegeten. Neem het aan van iemand die alles al meegemaakt heeft ophet gebied van linkbuilding.

Het gaat om autoriteit en betrouwbaarheid opbouwen, kwaliteit en relevantie is hierbij veeeel belangrijker dan aantallen.

Je kan beter 3 hoge kwaliteit links hebben dan 3000 waardeloze links.

Een kwalitatief blogartikel (met daarin een backlink naar je site) kan veel tijd kosten maar doe ik liever dan in een uur 10 startpagina links aanvragen.

Deze tak van sport is bovendien constant in ontwikkeling. Wat gister goed was, is morgen misschien niet meer goed. Dit artikel lijkt geschreven door iemand die al een aantal jaar zijn kennis niet heeft bijgespijkerd.

En ja een rapportage is belangrijk. Maar je gaat een timmerman toch ook niet vertellen hoe die moet timmeren en welke spijkers die moet kopen? Geef het even de kans en beoordeel op eindresultaat. Iets wat je bij linkbuilding vaak pas kan meten na een jaar of langer.

Groetjes Max van der Zee

Dennis Akkerman

Hoi Max,

Er zitten nogal wat aannames in je reactie. Ik denk dat je me op het eerste punt verkeerd hebt begrepen. Ik ben namelijk juist ook van mening dat kwaliteit altijd gaat boven kwantiteit. Wij zetten dan ook zwaar in op kwalitatieve linking bijvoorbeeld middels artikelen en PR. Ik noem het alleen omdat ik het belangrijk vind dat de klant van te voren weet wat hij krijgt, ook als het om kwalitatieve linking gaat. Ik kom vaak aan tafel bij partijen, waar dan tienduizenden euro’s in een linkprofiel is geïnvesteerd, maar de klant geen idee heeft wat er gebeurd is. Een analyse van het linkprofiel leert dan vaak dat er heel weinig gedaan is, dat is gewoon zonde en kun je voorkomen door hier op voorhand afspraken over te maken, juist ook als het om kwalitatieve linking gaat.

Natuurlijk zijn er kleine bureaus die te vertrouwen zijn en die je op basis van vertrouwen en resultaat kunt laten werken, maar de cases waarbij het opgeleverde werk t.o.v de investering totaal uit elkaar liggen zijn bij mij niet meer op twee handen te tellen.

Laatste punt deel ik niet met je. Wij zijn juist van transparantie. Ik heb geen angst om onze klant te laten zien waar we mee bezig zijn, wat we gedaan hebben en wat het oplevert. Dat wekt vertrouwen en zorgt voor een langdurige klantrelatie. En ja, resultaat kan zeker een jaar duren, maar ik zeg ook nergens dat het niet zo is.

Groeten,

Dennis Akkerman

Frank - 050media - 050media

Hoi,

Op zich een goed artikel, al mis ik soms de diepgang iets. Je hebt het bijvoorbeeld over anchor text verdeling, maar hoe zou jij dat kwantificeren?

Je hebt het daarnaast over penalty’s van Google. Maar John Mueller heeft in een tweet letterlijk toegegeven dat ze geen penalty’s uitdelen, ze belonen bepaalde zaken alleen ook niet.

Minder kwalitatieve backlinks kun je overigens prima gebruiken als quick-wins, het moet alleen niet de main focus zijn.

Ik mis nog een stukje over follow/no-follow verdeling, lijkt me bij linkbuilding wel redelijk relevant.

Maar het belangrijkste wat ik in je verhaal mis zijn doelen. Geen doelen in de zin van aantal kwalitatieve backlinks, want dat is een middel. Doelen in de zin van posities, of op langere termijn verkeer. Uiteraard kun je als SEO geen beloftes doen, maar je kunt wel een streven afspreken.

@Max; Na een jaar of langer pas resultaat ben ik niet met je eens, niet met linkbuilding.

Frank

Dave

Hoi,

Prima punten in het artikel, maar helaas niks vernieuwend. Ik krijg meer het idee dat het een reactie is op andere bureau’s waarin je jezelf wilt onderscheiden om kortlopende contracten aan te bieden op het gebied van SEO. Is prima uiteraard, iedereen moet doen wat hij zelf wilt.

Echter, als ik bepaalde punten lees in je artikel en ik vergelijk het met de punten welke op jullie linkbuilding pagina staan; https://seeders.nl/linkbuilding/, dan spreek je je bedrijf waar je werkt nogal tegen.

Bij het stukje “linkbuilding technieken” op jullie website het volgende:

“Met alleen kwalitatieve backlinks verlies je het waarschijnlijk helaas op aantallen en autoriteit van je concurrenten. Wij zetten daarom in de breedte vaak ook in op wat minder kwalitatieve backlinks. Zo creëren wij vanuit startpaginaclonen en gerelateerde websites ook links naar je website.”
Het stukje ‘laat de startpagina’s niet de hoofdmoot zijn’, is dan nogal tegenstrijdig.

Vervolgens op jullie website de volgende citaat:

“Tal van sites hebben speciale pagina’s, die zijn opgezet voor linkbuilding. We zorgen dat onze klanten backlinks vanaf deze pagina’s krijgen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van hun website en daarnaast ook een redelijk sterke autoriteit hebben.”
speciale pagina’s die opgezet voor linkbuilding en dat inzetten neigt meer naar manipulatie, niet?

Vervolgens het laatste;
“De techniek threeway linkbuilding is hierop van toepassing. Bij deze manier van linkbuilding zijn drie websites betrokken binnen dezelfde branche. Partij X is eigenaar van website A en B. Partij X vraagt aan website C voor een link naar website A. Als tegenprestatie biedt partij X een link naar website B aan vanaf website C. Op deze manier is het voor Google niet te traceren dat er sprake is van linkruil.”
Nogmaals een manier om het te ‘manipuleren’, waarbij iedereen weet dat linkruil niet de manier is, maar hé, als we het volgens een threeway of fourway doen, dan hebben ze het toch niet door..

Nogmaals, de bedoelingen zullen goed zijn, maar je verliest op deze manier een behoorlijke geloofwaardigheid.

Mvg,

Dave

Jouke - Machielsen - Machielsen

Hoi,

De meeste punten snap ik wel, maar ik vind dat je met een aantal punten juist laat zien hoe het niet moet.

Afspraken over het aantal links vind ik niet van deze tijd. Net zoals het eisen van een minimale CF of DA. Dit heeft weinig toegevoegde waarde, ik snap dat je stuurt op kwaliteit.

Maar dit gaat niet altijd op. Ten eerste denk ik dat het in sommige gevallen heel waardevol is om een artikel te plaatsen op een domein met relevant traffic (en soms verdienen de metrics van zo’n domein geen schoonheidsprijs). Ten tweede geef je zelf aan dat PR links een belangrijk onderdeel van je linkprofiel zijn. Dan heb je toch geen invloed op de CF/DA?

Op SEJ verscheen een artikel waarin John Mueller vertelt over linkbuilding. Dit is volgens John Mueller een goede link:

“A good link… so I mean the traditional good link is someone who comes across your website and thinks it’s a fantastic website and recommends it to other people with a link.”

Ook mis ik een stukje duiding over het domein waarvoor je aan het linkbuilden bent. Voor een nieuw domein hanteer je een andere techniek dan voor een domein met hoge metrics.

En je gaat er in je artikel vanuit dat de linkbuilders hebben gefaald. “Linkbuilding levert vaak teleurgestelde ondernemers op. Verwachtingen komen niet uit, sommigen worden ronduit opgelicht door het bureau waar ze voorheen mee samenwerkten.”

Ooit afgevraagd of het aan de (misschien slechte) content van het domein ligt?

Peter

Jullie zijn achter jullie ellebogen. Als je zelf ook gebruik maakt van PBN’s. Ik kan het zo publiceren, is gewoon terug te zien op Ahrefs

Ton

Goed artikel! Inzake de penalties: John Mueller heeft in een tweet letterlijk toegegeven dat ze geen penalties uitdelen, ze belonen bepaalde zaken/backlinks alleen niet.

Ranking Masters

Relevantie is key en de kwaliteit van de backlinks wordt ook steeds belangrijker. Een mix in kwalitatieve en kwantitatieve backlinks met als rode draad relevantie blijft op basis van onze ervaring het meest duurzame en kost-efficiente resultaat geven.

Marc - SiteRaket

Als je organisch gaat bouwen aan je online zichtbaarheid dan zou ik toch wegblijven van PBN’s. Ondanks dat het misschien werkt is het wat mij betreft een korte termijn visie.

Zorg dat je iets hebt om mee te gaan bouwen, denk aan een goede tool / waardevolle informatie en ga daarmee aan de slag! Wij gebruiken https://www.siteraket.nl/seoraket/tools.php als tool om onze zichtbaarheid mee te vergroten.

Barb

Je ziet heel mooi in de comments weer de bedrijven die zitten te wachten om zich aan te bieden voor het verlenen van hun services.

Je hoeft maar één belangrijk iets te onthouden:
Als jouw content waardevol genoeg is, gaan mensen vanzelf naar je linken.

Blijf weg van bedrijven die linkbuilding als service aanbieden. Vroeg of laat ga je dan voor het bijltje. Je wilt geen onnatuurlijke linkbuilding en dat is nu juist wat al die ‘SEO bedrijfjes aanbieden’.

Roland

Als je in Google ‘linkbuilding’ intikt, staat Seeders op 1, lijkt me dat ze er toch wel verstand van hebben…… 🙂

Linkbuilding Masters

Zoals ”bijna” naamgenoot (ranking masters) ook zegt vinden wij variatie, relevantie en kwaliteit erg belangrijk bij een goede linkbuilding campagne. Tooling daarentegen wat een aantal keer wordt genoemd is maar beperkt in onze strategie, liever vertrouwen op ons boeren gezonde verstand bij het beoordelen van linklocaties.

Bart - Verstegen Online Marketing en Webdevelopment

Mag ik dit artikel én reacties kort samenvatten met:
Er zijn vele meningen in de wereld van linkbuilden en het is maar goed ook dat er niet één manier is. Verder is denk ik de diversiteit, relevantie en duurzaamheid belangrijk naast het feit dat het allemaal zo natuurlijk mogelijk moet zijn, daar gaat het immers om.
En als laatste is de key denk ik blijven ontwikkelen!

Esther

Linkbuilden moet je gewoon zelf doen als website eigenaar, genoeg informatie op het internet waar je op moet letten. Beetje tijd voor maken voor het vinden van de mogelijkheden.

Al die cijfertjes over DA/PA zijn verkooptechnieken, meeste mensen denken meteen WOW als ze horen waar ze hun linkje staat. Google doet er niks mee.

Verbeek

Lol, dit is toch niet serieus te nemen:

“hoeveelheid links die een linkbuilder gemiddeld in een uur kan bouwen.”

Tomas

Het is goed om verschillende perspectieven te hebben als het gaat om linkbuilding. Mijn artikel was gericht op het bieden van richtlijnen en best practices voor linkbuilding, en het belang van kwaliteit boven kwantiteit benadrukken. Ik begrijp dat er in sommige gevallen uitzonderingen kunnen zijn, zoals het plaatsen van een artikel op een domein met relevant verkeer, zelfs als de metrics niet optimaal zijn.

Wat betreft de opmerking van John Mueller, ik ben het volledig eens dat een natuurlijke, organische link van iemand die je website aanbeveelt van grote waarde is. Maar in de praktijk kan het soms nodig zijn om actief te zoeken naar kwalitatieve links om je linkprofiel op te bouwen en je website beter te laten ranken. Dit is een vak apart en weggelegd voor een bedrijf zoals bijvoorbeeld https://seo247.nl/

Je hebt gelijk dat er verschillende technieken en strategieën kunnen worden gebruikt bij linkbuilding, afhankelijk van het domein en de metrics. En natuurlijk kunnen slechte content en andere factoren ook bijdragen aan het falen van linkbuilding.

Het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen het bieden van waardevolle content en het actief zoeken naar kwalitatieve links om je linkprofiel te verbeteren. Ik hoop dat mijn artikel kan helpen om linkbuilders te informeren en te inspireren om op een ethische en effectieve manier te linkbuilden.

SEO 24/7 - SEO 24/7

Belangrijkheid is cruciaal en de waarde van de backlinks groeit eveneens in belangrijkheid. Uit onze ervaring blijkt dat een combinatie van hoogwaardige en overvloedige backlinks met relevantie als gemeenschappelijke noemer het meest langdurige en kosteneffectieve resultaat oplevert.

Bart - truffelceremonie.com

Het blijft een boeiende materie om te zien hoe iedereen een betere positie in Google probeert te krijgen….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond