-

Hoe concurreert Secret Escapes met grote namen?

De miljarden die partijen als Expedia en Booking aan marketing uitgeven roepen de vraag op hoe je als kleiner merk in dit geweld mee kunt doen. Louise Nolder, Global Brand Development Manager bij Secret Escapes beantwoordde op deze vraag tijdens het Eye for Travel-evenement in Amsterdam. Dat leverde een interessant kijkje in de keuken van de nieuwe eigenaar van TravelBird op.

Secret Escapes is wereldwijd actief en heeft meer dan 62 miljoen gebruikers. Dat lijkt veel, maar volgens Nolder is dat relatief. “Als je kijkt naar onze advertentie-uitgaven, wat een goede maatstaf is voor schaalgrootte, dan geven we 1 procent van het totaal uit op onze belangrijkste markten. We zijn dus relatief klein. Dit komt niet alleen doordat de grote merken domineren maar ook doordat heel veel spelers actief zijn op de reismarkt.”

Hoe kun je als kleiner merk toch het verschil maken? Nolder deelt vijf lessen:

 1. Breek met conventies

“Grote bedrijven houden van regels en dicteren zo de voorwaarden waaraan de markt moet voldoen. Met ons businessmodel hebben we de realiteit verstoord. We besloten een lidmaatschapsmodel toe te passen. Als gewone online reisagent geef je geld uit om klanten aan te trekken en tot conversie te bewegen en dat is dat. Wij zetten ons budget in om leden te werven die we vervolgens kunnen blijven benaderen voor conversie. Elke cent die we uitgeven telt.”

Louise Nolder, Secret Escapes

 2. Zet de relatie centraal, niet alleen de boekingen

“Reizen gaat over dromen, mensen en belevingen. Als reisorganisatie moet je geobsedeerd zijn met je klant. Denk na over de relatie die je met hem of haar hebt en hoe je die kunt laten voortduren. Laat zien dat je begrijpt wat belangrijk is voor je klant. En zoek hem op waar hij dat wil. We werken bijvoorbeeld veel samen met mediapartners die ons product white labelen en op hun platform aanbieden. Wij bereiken daardoor een andere doelgroep en krijgen nieuwe leden en zij hebben een extra bron van inkomsten.”

 3. Focus op wat je onderscheidend maakt

“Wat is je waardepropositie? Verlies die nooit uit het oog, ook niet als je groeit. Weet waarmee je het verschil maakt en wees consistent in het leveren van die waarde. Wij hebben een inspirerend aanbod tegen goede prijzen. Dat blijven we onze klanten dan ook vertellen.”

 4. Wees glocal

“Als je je booking flow verbetert, is dat handig voor alle gebruikers. Maar regionaal zijn er ook verschillen tussen wat gebruikers willen. Nederland en Duitsland delen een grens maar zijn als markten behoorlijk verschillend. Het inspelen op deze verschillen is gemakkelijker voor kleinere merken. Wie slim is, maakt dus gebruik van de overeenkomsten en zorgt er tegelijkertijd voor dat de lokale behoeften worden afgedekt.”

5. Profiteer van je wendbaarheid

“Grote bedrijven zijn log en vernieuwingen worden niet snel doorgevoerd. Bij Secret Escapes hebben we nog steeds een start-up cultuur, waardoor we heel wendbaar zijn. Dat is een enorm voordeel voor kleine bedrijven. Als de grote spelers een bepaalde richting inslaan, maak dan gebruik van je wendbaarheid en zoek een snellere weg.”

Deel dit bericht

1 Reactie

M vermeer

Ze concurreren door geen kosten te maken slechte accommodaties voor teveel geld en bij problemen niet thuis te geven.
wat ze slim doen is goede fotos en daardoor lijkt het wat
jammer NOOIT bij boeken !!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond