-

Hoe digitale designbureaus een steentje bijdragen tijdens de coronacrisis – deel twee

Overal om ons heen zien we indrukwekkende en spontane initiatieven om de coronacrisis te bestrijden. Hoe mooi is het om te zien dat de crisis ook positieve dingen brengt, zoals ongekende creativiteit. Juist deze tijd vraagt om creativiteit en innovatie. Digitale bureaus hebben dit in hun bloed, en kunnen zo ook daadwerkelijk iets bijdragen. Daarom bieden veel bureaus hun expertise en mankracht aan. Ze schakelen snel en innoveren. Zo helpen ze bedrijven, ondernemers en mensen samen te brengen.

In deel twee van dit artikel willen we graag opnieuw enkele digitale initiatieven in de schijnwerpers zetten. Aan de hand van mini-case studies delen vijf Nederlandse digitale bureaus wat, hoe en waarom zij een steentje wilden bijdragen. Deze bureaus zijn allen partners van stichting Dutch Digital Design. Een initiatief dat zich inzet voor zichtbaarheid van Nederlands digitaal werk in binnen-en buitenland. 

Dit is maar een greep uit alle mooie digitale initiatieven die wij voorbij hebben zien komen. Veel projecten zijn nog niet live, of mogen vanwege privacy-redenen niet gedeeld worden. Maar de inzet en steun van veelal zelfstandig digitale bureaus is bewonderenswaardig.

Deel één van dit artikel met nog vijf mooie digitale initiatieven kun je hier lezen.

Coronabarometer.nl
Bureau: Clever°Franke 
Hoe een digitaal bureau op een simpele en visuele manier inzicht geeft op de impact van de coronacrisis op de samenleving.

Digitaal design bureau Clever°Franke gebruikt en visualiseert data om interactieve producten en ervaringen te creëren. Zo proberen zij de wereld om ons heen beter begrijpbaar te maken. Hun Corona Barometer doet precies dat. Het verschaft inzicht in de impact die de coronacrisis op de samenleving – en dan met name op die van Noord-Nederland – heeft.

Gert Franke – één van de medeoprichters van het bureau – kwam via zijn broer, Lude Franke, hoogleraar in Genetica aan het UMCG, in contact met het UMCG en de Rijksuniversiteit Groningen – initiatiefnemers van het Lifelines Corona-onderzoek. Binnen dit grootschalige onderzoek ontvangen 135.000 mensen wekelijks een corona-vragenlijst. Dankzij dit onderzoek krijgen het UMCG en de universiteit een goed beeld van zowel de ziekte COVID-19 als de risicofactoren voor ernstige ziekteverschijnselen. Het onderzoek richt zich ook op de psychische gevolgen van de coronacrisis.

De Corona Barometer is in samenwerking met de afdeling Genetica van het UMCG tot stand gekomen. Het doel van dit project is het in kaart brengen van de risicofactoren, maar ook de psychische en maatschappelijke gevolgen van het coronavirus, voor een groter publiek. Om de mensen door middel van eenvoudig te begrijpen afbeeldingen meer inzicht te geven in wat de impact van het coronavirus is. De Corona Barometer maakt het onderwerp begrijpelijker en laagdrempeliger. De situatie wordt per week in beeld gebracht, en vergeleken met de week ervoor. Clever°Franke heeft het project binnen 2,5 week – geheel kosteloos – gerealiseerd.

Gert Franke – managing director, Clever°Franke: “Als bureau geloven wij dat als je iets echt goed wilt doen, je dit vanuit je eigen kracht moet doen – daar waar je expertise ligt. Op die manier kun je het beste waarde toevoegen. Dat hebben we hier hopelijk goed gedaan.”

#STSWF – stopthespreadwithfacts.com
Bureau: Your Majesty

Een met passie, creativiteit en expertise gecreëerd initiatief om misvattingen over het coronavirus de wereld uit te helpen.

Stopthespreadwithfacts is Your Majesty’s antwoord op de briefing van de UN, om geruchten over het coronavirus de wereld uit te helpen, en een breed publiek betrouwbare informatie over het virus te verschaffen. Your Majesty wilde zo een steentje bijdragen tijdens de coronacrisis, op een manier die bij hun en hun expertise past.

Het doel was om zoveel mogelijk mensen op een laagdrempelige manier te bereiken, met feiten over het coronavirus. Om de juiste informatie over het coronavirus voor iedereen en overal toegankelijk te maken. Alle feiten op stopthespreadwithfacts.com zijn afkomstig van de WHO (World Health Organization).

Binnen twee weken, en naast hun andere werkzaamheden, heeft het bureau een interactieve, online ‘myth-busting’ quiz ontwikkeld, geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Dit om de toegankelijkheid en het bereik te vergroten. Ook is er een speciaal Instagram-account waar dagelijks een corona-feit gedeeld wordt. Vragen zoals ‘kan het eten van knoflook voorkomen dat ik het coronavirus krijg?’, ‘bestaat er al een medicijn dat het coronavirus kan voorkomen?’ komen hier aan de orde. Simpele vragen, maar toch zijn de antwoorden niet voor iedereen bekend.

Er zullen regelmatig nieuwe feiten aan de quiz toegevoegd worden. Verder zijn er plannen om de site in meerdere talen te vertalen, wederom om het bereik te optimaliseren.

Jennifer Pereira, senior producer, Your Majesty: “Misleidende informatie kan schadelijk zijn, zo ook tijdens de coronacrisis. Met het stopthespreadwithfacts initiatief gebruiken wij onze expertise en creativiteit om zo feiten in plaats van nepnieuws te verspreiden.”

Hulptroepen.nu
Bureau: GRRR

Een distributiekanaal voor een betrouwbaar aanbod van persoonlijke beschermingsmiddelen voor zorgmedewerkers.

Kleinere lokale zorginstellingen, zoals huisartsen, verloskundigen en verzorgingstehuizen komen lastig aan mondmaskers en andere medische beschermingsmiddelen. Ziekenhuizen hebben, begrijpelijk, voorrang bij de verdeling vanuit de overheid. Hulptroepen.nu zorgt ervoor dat kleinere zorgverleners snel én tegen een fatsoenlijke prijs kwalitatief goede persoonlijke beschermingsmiddelen kunnen bestellen.

Als partner van het initiatief heeft creatief digitaal bureau GRRR, samen met KLM, Flexport en Coolblue, kosteloos hun vaardigheden ingezet om dit online platform te realiseren. Het bureau werd benaderd door Stichting Hulptroepen Alliantie, bestaande uit onder andere initiatiefnemers Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel-Walinga. Binnen een week heeft GRRR de website neergezet. Nu ligt de focus op meer producten toevoegen, en zorgen dat de site effectief blijft functioneren.

Hulptroepen.nu is een stichting zonder winstoogmerk, en dus zonder marketingbudget. Het is dan ook van groot belang dat deze website zo veel mogelijk gedeeld gaat worden, zodat zorgverleners zo snel mogelijk de juiste beschermingsmiddelen in huis hebben.

Jim Driesen, marketing & communication manager, GRRR: “Wij zijn een digitaal bureau voor Zinnige Zaken. En daarom willen wij ook nu met creatie en techniek snel en effectief tot oplossingen komen voor urgente problemen.”

live.vanmoof.com
Bureau: Resn Amsterdam 

Een virtueel launch event tijdens de corona lockdown

Van Moof, de revolutionaire, Nederlandse e-bike fabrikant, vond het juist tijdens de coronacrisis van groot belang dat hun allernieuwste e-bike gelanceerd zou worden. Omdat mensen vooral nu willen blijven fietsen. Maar hoe breng je een fiets bij de mensen als je niet bij de mensen mag komen. 

Digital experience design bureau Resn kwam met de oplossing. Samen met Van Moof zorgden zij ervoor dat een nieuwe hightech e-bike gedurende de lockdown op een voor het merk passende manier op de markt gebracht kon worden. Ze wilden vooral niet een kopie van een normaal, real-life event neerzetten, maar iets heel nieuws en speciaals – net als de fiets: een virtueel, interactief live event – met video, audio, interactieve 3D en live publiek.

Resn creëerde een 40-minuten durend online event. Als bij een echt event werden de virtuele bezoekers uitgenodigd om zichzelf voor te stellen en alvast gezellig met elkaar te praten over wat er komen ging. Vervolgens een introductie door de twee oprichters van Van Moof – Taco en Ties Carlier – en natuurlijk de onthulling van de nieuwe e-bike. Alle hightech snufjes werden geïntroduceerd, en het publiek kon door een klik op de knop reageren en delen wat zij ervan vonden. Ook konden ze onderling hun meningen uitwisselen. Het event werd afgesloten door een live Q&A sessie met de oprichters. Alleen dat maakte het online event al speciaal. Hoe vaak komt het voor dat een breed publiek zo snel kan reageren op een net-gelanceerd product, en dan ook nog eens direct met de makers communiceren kan.

Digitale technologie heeft het mogelijk gemaakt om een nieuw product sneller onder de mensen te brengen, en dat tijdens een periode van social-distancing. Door middel van een event dat normaal gesproken alleen toegankelijk geweest zou zijn voor een geselecteerd groepje pers en influencers.

Matthijs Horsman, general manager, Resn: “Wij zijn als bureau al lang bezig om digitale ervaringen niet alleen uniek, maar ook tastbaar te maken. Dat is vooral nu tijdens deze onwerkelijke tijd enorm belangrijk. Merken en bureaus moeten daarom op een nieuwe manier communiceren – waarschijnlijk voor altijd.”

Randstad’s digitale toolkit voor moeilijke tijden
Bureau: Wonderland

Een digitale toolkit om bedrijven te ondersteunen bij hun HR uitdagingen tijdens de coronacrisis

Je wilt nieuw personeel aannemen, maar hoe? Je hebt sneller dan normaal extra personeel nodig, hoe doe je dat? Je hebt een selectie gemaakt uit verschillende kandidaten, hoe ga je nu kennismaken? Uitdagingen die voor de coronacrisis niet bestonden, maar nu met name door ‘social distancing’ veel voorkomend zijn. Digitaal ontwerpstudio Wonderland heeft het voor Randstad binnen zeer korte tijd mogelijk gemaakt om klanten een digitale toolkit aan te kunnen bieden. Een toolkit die bedrijven digitale oplossingen biedt voor specifieke wervingsproblemen die ontstaan zijn door de coronacrisis. Een combinatie van Randstad’s eigen digitale producten en diensten, én die van het Randstad Innovation Fund*. 

 

*Randstad Innovation Fund investeert in veelbelovende HR startups.

 

Het bureau ontwikkelde de toolkit met kostenbesparende, digitale oplossingen in minder dan tien dagen. Onderwerpen zoals het gebruik van videotechnologie om onder andere talent te screenen, het opzetten van online wervingsevents en het gebruik van chatbots om talent te benaderen komen allemaal aan bod in de toolkit. Maar ook oplossingen voor efficiënte, digitale manieren om je bestaande personeel werkende te houden.

Wonderland is er in geslaagd om binnen een zeer korte tijd een team neer te zetten die niet alleen de toolkit ontwikkeld heeft, maar ook een User Experience die past bij waar Randstad voor staat: een betrouwbare partner, ook tijdens de coronacrisis.

Martijn van der Does, managing director, Wonderland: “Onze digitale expertise maakt het mogelijk dat wij bedrijven snel kunnen ondersteunen met allerlei digitale oplossingen die bedrijven goed kunnen gebruiken in deze spannende tijden.”

Over de auteur: Nicole Pickett-Groen is freelance copywriter en strategist.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond