-

Hoe je met native discovery je conversieratio een boost geeft – drie succesvolle campagnes

Van meer app downloads, enthousiaste nieuwsbrieflezers tot aan groeiende verkoopcijfers; native discovery werkt. Relevante content op premium content platformen en nieuwswebsites zorgt voor meer binding met de doelgroep én geeft de conversieratio een boost. Wat is de kracht van native discovery en hoe zetten topmerken deze effectieve manier van adverteren succesvol in?  

Advertenties waar de doelgroep wél op zit te wachten

Storende advertenties maken plaats voor inspiratie. Van relevante artikelen, boeiende tutorials, vermakelijke content tot aan leerzame podcasts; advertenties waar de doelgroep wél op zit te wachten. Geen vermoeiende banners, maar content die de doelgroep activeert. De gerichte targeting, een uiterst mobielvriendelijke weergave én de mogelijkheid adblockers te omzeilen, onderscheiden native discovery van andere advertentievormen. Maar, wat native discovery nóg effectiever maakt? Vertrouwen.

Vertrouwen zorgt voor groei

Afgelopen winter onderzocht onderzoeksbureau Lumen hoe consumenten tegenover verschillende advertentievormen stonden. Aan 900 consumenten werd gevraagd in hoeverre zij bereid waren op een bepaald format advertentie te klikken, binnen uiteenlopende contexten en diverse mediakanalen. De resultaten liegen er niet om. Advertenties op premium contentplatformen en nieuwswebsites werden eerder vertrouwd (+44%) dan op social media. Van de ondervraagden zou 21% op de advertentie klikken, waarna 24% bereid was tot aankopen over te gaan. Native discovery wint het vertrouwen van de consument en helpt merken aan meer conversies en groei. Deze drie merken hebben Native Discovery voor zich laten werken – met relevante content en unieke campagnes.

Drie  succesvolle native discovery campagnes

Naked Wines verkoopt lokale wijnen met interessante quizzen

De Britse wijn retailer Naked Wines ontwikkelde interessante quizzen om potentiële klanten aan zich te binden, door deze meer over wijn te leren. De quizzen werden gepromoot via native discovery en onder de aandacht gebracht op verschillende content platformen en nieuwswebsites.

De doelgroep werd slim getarget door profielen te matchen met die van huidige, hoog converterende klanten. Op basis van de interesses en het gedrag van deze groep, kon er een grotere groep potentiële klanten getarget worden. De content werd geoptimaliseerd door de headers en thumbnails aan A/B testen te onderwerpen, wat resulteerde in geweldige click-through rates. 

Blinkist App is 50,000 keer gedownload na launch van online magazine

Blinkist bracht een online magazine uit waarin interessante content voor de doelgroep werd gepubliceerd. Relevante artikelen en informatie over de verschillende vormen van leren en productiviteit. Met het magazine wordt waarde gecreëerd voor de doelgroep en een overtuigende context geboden voor de app. Smart App banners leiden geïnteresseerde lezers vervolgens naar de App Store, waar zij alle ins en outs van Blinkist kunnen ontdekken en een heldere uitleg krijgen over het gebruik van de app. 

Blinkist werkte samen met het native discovery netwerk van partners om hun doelgroep nauwkeurig te kunnen bereiken en het magazine onder de aandacht te brengen.  Het magazine biedt een leerzame tussenstop en zorgt ervoor dat alleen de bezoekers die oprecht geïnteresseerd zijn doorklikken naar de App Store. Het resultaat: meer inschrijvingen en downloads, een hogere conversieratio en een lagere CPC (cost per click ratio). Kortom: een betere ROI (return on investment). 

BuzzFeed bereidt zich voor op Prime Day met listicles en klantenpool

BuzzFeed is listicles gaan publiceren om specifieke producten onder de aandacht te brengen van een nieuwe pool bezoekers, ter voorbereiding op Amazon Prime Day. Op basis van interesses is de doelgroep getarget, waarna er via een premium publisher network een grote hoeveelheid traffic is gegenereerd.

 In de weken voorafgaand aan de Prime Day is er geëxperimenteerd met verschillende content, om te identificeren wat het meest effectief zou zijn en de CPC (Cost Per Click) te optimaliseren. Zodra Prime Day van start ging, was alle gepromote content gefocust op het event en konden advertenties en campagnes continu en optimaal worden aangevuld.

Hoe kan een native discovery campagne worden opgezet?

Voor een marketeer werkt native discovery in feite hetzelfde als social advertising. Bestaande content, creatieve uitingen, headlines en afbeeldingen – van waarde voor de doelgroep – kunnen ingezet worden. Net als bij social media worden advertenties via een dashboard geüpload, met daarbij een link naar de desbetreffende landingspagina.

Zodra de campagne loopt kan er precies in kaart worden gebracht waar en hoe de ads gedistribueerd worden. Indien gewenst kan bepaalde media uitgesloten worden en de CPC voor specifieke onderdelen verhoogd. Er kan continu gezien worden hoe een campagne presteert, wat de mogelijkheid biedt bij te sturen waar nodig. Het publiek kan nauwkeurig getarget worden en ads geoptimaliseerd met A/B testing.

Wil je meer weten over het opzetten van native discovery campagnes en je laten inspireren door succesvolle praktijkvoorbeelden van toonaangevende merken? Lees de whitepaper How Top Performance Marketers Drive ROI with Native Discovery’.

 Over de auteur: Nick Kalse is managing director bij Outbrain.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond