-

Native advertising: hoe doe je dat?

Consumenten worden overspoeld met informatie, waardoor je als marketeer extra je best moet doen om de aandacht te trekken. Dan kan met ‘in-feed native advertising’. Hierbij neemt je advertentie de aanblik, het gevoel en de functie  van de mediaomgeving waarin je lezer zich bevindt over.

Met dat soort advertenties kun je hen een relevantere merkbeleving bieden. Hoe haal je het beste uit zulke native advertising? En hoe richt je dit het beste in? We delen een aantal best practices. Als je de inzet van native advertising wilt optimaliseren Dan is het niet alleen belangrijk dat je advertentie opgaat in de mediaomgeving. Je doelstellingen, doelgroep en content zijn ook belangrijke pijlers voor succes.

Goede basis is het halve werk

Je doelstellingen vormen dan ook de basis voor een goede inzet van native advertising. Zorg ervoor dat je weet wat je wilt bereiken met je advertenties, zodat je ervoor kunt zorgen dat je de juiste advertenties aan het juiste publiek kunt laten zien op het juiste moment. Wanneer je marketingdoelstelling maar om een product draait, kan een eenvoudig pad naar conversie al voldoende zijn. Is je doelstelling breder? Zorg dan voor zoveel mogelijk content die je gebruikers kunnen verkennen nadat ze de advertentie hebben aangeklikt. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsprofiel, blogs en nuttige productinformatie.

Zodra je een duidelijke doelstelling voor ogen hebt, is het belangrijk ervoor te zorgen dat de advertenties die je gebruikt zo relevant mogelijk zijn voor de gebruiker. Het is dan ook essentieel om bepaalde regels in je advertentieplatform te creëren en deze op je doelgroep af te stemmen. Begin met ten minste één regel om onbeperkte of open targeting uit te voeren. Hierdoor kunnen jij en de aanbieder van het advertentieplatform de juiste doelgroepen vinden. Dat kunnen zelfs doelgroepen zijn die je misschien niet had verwacht. Target je doelgroep op basis van hun plek in de sales funnel en pas je advertenties hierop aan.

Naast je doelstellingen en doelgroepen, is het ook belangrijk om je advertentiemateriaal te sorteren. Iedere doelgroep is anders: zorg er dan ook voor dat je verschillende advertenties hebt, zodat er altijd wel eentje tussen zit die het beste effect op je doelgroep heeft. Met drie tot vijf verschillende advertenties kun je de beste overeenkomsten vinden.

Vijf tips voor een optimaal resultaat

De concrete inrichting van native advertising kan in het begin uitdagend zijn. Gelukkig zijn er genoeg tips uit de praktijk om je op weg te helpen. We zetten de vijf belangrijkste voor je op een rij.

  1. Kwaliteitsadvertenties
    Gebruik content van hoge kwaliteit. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit gebruikt. Maak daarnaast ook optimaal gebruik van de advertentietekst en de call-to-action-knoppen om je boodschap over te brengen aan potentiële klanten. Een goede tip is het gebruik van gezichten in afbeeldingen, dit resoneert met klanten.
  2. Richt je op de juiste gebruikers
    Houd rekening met verschillende soorten gebruikers. Naast potentiële klanten kun je met je advertentie ook bestaande klanten terug laten komen naar je website. Houd er daarom rekening mee dat je verschillende soorten content aanbiedt. Gebruikers die nog niet bekend zijn met je merk, bereik je het beste met content met een hoge impact, zoals video of full-screen mobiele advertenties. Als je liever voor een prestatiegerichte advertentie gaat die betrokkenheid stimuleert, kun je kiezen voor een afbeelding of een carrousel-advertentie.
  3. Maak je aanbod aantrekkelijk
    Houd het simpel en actueel. Zorg voor eenvoudige content, zoals kwalitatieve afbeeldingen, gezichten, je bedrijfslogo in een afbeelding. Maak ook goed gebruik van de teksten in native advertenties. Sommige display-advertenties zijn groter, zodat je er meer in kwijt kunt, maar meer is niet per se beter. Voeg wel altijd een call-to-action toe in je advertentie, bijvoorbeeld met een call-to-action-knop. Zorg er ook voor dat je de content regelmatig bijwerkt, zodat je boodschap actueel blijft.
  4. Optimaliseer je voorraad
    Houd rekening met andere kanalen. Bekijk hoe je native-advertenties samengaan met je andere kanalen. Samenwerken met een Demand Side Platform maakt een gecoördineerde, omnichannel-aanpak mogelijk en zorgt voor een consistente en efficiënte marketingcampagne.
  5. Kies het juiste formaat
    Houd rekening met de indelingen en manieren van plaatsing die je gebruikt. Native-advertenties in een feed zijn tot 2,5 keer langer zichtbaar dan advertenties onderaan de pagina. Bovendien geven bepaalde indelingen een interessantere ervaring dan alleen een standaard afbeelding en tekst. Het is bijvoorbeeld aangetoond dat native video- en mobiele advertenties een veel hogere merkbekendheid creëren.

Meer weten? Bekijk onze pagina over native advertising die je laat zien hoe je jouw native advertising naar een hoger niveau tilt.

Over de auteur: Frederik Bidstrup is Sales Director, Yahoo Nordics & the Netherlands bij Yahoo.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond