-

Hoe vergroot je het geluk van je marketingteam in het coronatijdperk

Wat zijn de vaardigheden die je als marketing- of salesmanager kunt gebruiken om het effect van eenzaamheid op medewerkers te verminderen? En hoe resulteert dit in meer verkoop en productiviteit? Vragen die juist deze tijd van thuiswerken en isolatie opkomen. 

De uitdrukking ‘een nieuw normaal’ werd voor het eerst gebruikt in een sciencefictionroman in 1966. De term is sindsdien vele malen gebruikt om gebeurtenissen te beschrijven die de hele wereld dramatisch beïnvloeden, inclusief de huidige coronavirus-crisis. Maar is er op het diepste niveau echt iets nieuws aan wat mensen vandaag ervaren? Heeft dit ‘nieuwe normaal’ eerder een factor versterkt die verklaart waarom mensen handelen zoals ze doen – of het nu in het zakenleven is of in hun persoonlijke leven?

Volgens Moran Cerf, een neurowetenschapper en bedrijfsprofessor aan de Kellogg School of Management en het neurowetenschappelijk programma aan de Northwestern University, vereisen onze hersenen menselijke interactie. Het is de afwezigheid van deze interactie die eenzaamheid creëert.

Hoe krachtig is eenzaamheid?

Te extreem opgevat, kan eenzaamheid leiden tot psychische stoornissen. Gevangenen in eenzame opsluiting oefenen bijvoorbeeld eerder zelfbeschadiging uit. Meer dan de helft van dergelijke incidenten in gevangenissen wordt gepleegd door mensen in de isoleercel. 

Mensen over de hele wereld worden tegenwoordig echter geconfronteerd met eenzaamheid van een nooit eerder ervaren omvang. Dit heeft en zal ons geluk blijven beïnvloeden en hoe we met anderen omgaan, zowel professioneel als persoonlijk.

Betrokkenheid is het tegengif tegen eenzaamheid

Om eenzaamheid te overwinnen en het geluk te vergroten in deze lastige tijd, kunnen marketing en sales managers programma’s opzetten die menselijke interactie voor hun klanten en teamleden bevorderen. 

Vaak ligt daarbij de nadruk op de klant, hoe kunnen we deze online blijven boeien? Wat is de rol van de ommezwaai van fysieke naar virtuele events? Hoe vergroten we engagement met de klant? Want juist nu moeten we investeren in betrokkenheid en een tevreden klant. Maar, let op, het is gemakkelijk om je op klanten te concentreren en de mensen met wie we werken te vergeten. 

Managers die zich bewust zijn van de gevolgen van eenzaamheid voor collega’s die niet gewend zijn thuis te werken, kunnen ermee aan de slag. En daarbij een gelukkiger team krijgen.

Tips voor meer geluk op de virtuele werkvloer

Een organisatie die de gevolgen van eenzaamheid heeft bestudeerd, is het Human Research Program (HRP) van NASA. Zij, evenals ruimteverkenningsbureaus in Europa en Azië, hebben hun onderzoek gebruikt om astronauten in staat te stellen het hoofd te bieden aan isolatie en gebrek aan interactie gedurende langere tijd. Deze lessen kunnen ook worden gebruikt om werknemers te helpen productief thuis te leren werken en gevoelens van eenzaamheid de kop in te drukken.

1. Wijs teams opnieuw toe

NASA ontdekte dat er in isolatie vaak tweetallen ontstaan, wat conflicten kan veroorzaken met degene die wordt buitengesloten. Ze leerden dat als ze teams opnieuw toewijzen door deze tweetallen op te splitsen, dit de harmonie tussen de hele groep kan verbeteren, omdat mensen leren zien hoe anderen denken.

2. Focus op het grote geheel, niet op de details

Een verschil van mening over details kan de groep ervan weerhouden verder te gaan. NASA realiseerde zich dat dit isolatie binnen de groep creëert, wat leidt tot eenzaamheid. Om dit te verhelpen, gaf NASA de groep opdracht om zich te concentreren op waar ze het over eens waren. Dit vermindert conflicten, terwijl uitdagingen worden opgelost en eenzaamheid vermeden.

3. Help elkaar

Elke astronaut heeft specifieke taken. De onderzoekers kwamen erachter dat als iemand zijn taken voltooit en vervolgens een ander helpt die dat niet had gedaan, dit de band versterkt en eenzaamheid vermindert. Door dit in je bedrijfscultuur te introduceren, kun je ook het geluk vergroten.

4. Herken het ‘Third Quarter Syndrome’

Bij voetbal presteren teams vaak slecht na de pauze door het Third Quarter Syndrome. Ze zijn vaak moe en maken fouten en overtredingen. Coaches en teams die dit begrijpen, zorgen ervoor dat er geen conflicten tussen hun spelers ontstaan.

Zo hebben ook bedrijven specifieke periodes die meer druk opleveren dan de rest van het jaar. Door daar rekening mee te houden, kunnen managers en teamleden voorzorgsmaatregelen nemen om conflicten te vermijden en de prestaties te verbeteren.

5. Omarm structuren en systemen

NASA en andere ruimteonderzoeksbureaus eisen dat hun astronauten een reeks procedures volgen. Dit zorgt voor regelmaat en minder eenzaamheid.

Door routines en rituelen te volgen, kunnen mensen even los komen en zich beter inleven in anderen. Bedrijven kunnen dit doen door regelmatige vergadertijden in te plannen met agenda’s met duidelijke agendapunten inclusief wie wanneer aan de beurt is.

Voor snelle ochtendhuddles of een langere wekelijkse check-in kan het voordeel langer duren dan het gesprek. De reden is dat het menselijk brein uitkijkt naar positieve ervaringen waarvan het weet dat die in de nabije toekomst zullen plaatsvinden.

6. Maak grappen

Zelfspot, af en toe een grap, of gedeelde grappen vertellen, vermindert de spanning en helpt mensen met elkaar om te gaan. Maar grappen ten koste van iemand anders zullen die persoon waarschijnlijk een geïsoleerd en eenzaam gevoel geven. Humor was in het verleden misschien ongepast voor je bedrijf, maar het is misschien juist nu wat het team nodig heeft.

Ten slotte gaat het niet om het ‘nieuwe normaal’

Wanneer je als manager minder aandacht besteedt aan het idee van ‘een nieuw normaal’ en meer focust op wat je medewerkers menselijk maakt, kun je het geluk vergroten, eenzaamheid verminderen en de prestaties verbeteren – zelfs tijdens de pandemie.

Op termijn zal het coronavirus niet langer de bedreiging vormen die het nu doet. En hoe geweldig dat ook zal zijn, de lessen over geluk en eenzaamheid die we in deze tijd leren, zullen waarschijnlijk blijven.

Over de auteur: Ingrid Archer is director clients, strategy & success bij SPOTONVISION.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond