-

Houdt technologie de winkelstraat straks overeind?

Het coronavirus zet wereldwijd alle industrieën en bedrijfstakken op z’n kop. Helaas voor retailers vallen in hun branche de hardste klappen. Drie toepassingen van nieuwe technologie die de trend kunnen keren.

Door de eerdere lockdown in het voorjaar, toen het coronavirus net zijn entree maakte, kozen veel consumenten ervoor om online te shoppen. En dan niet alleen voor kleding, maar ook voor basisbehoeften als de wekelijkse boodschappen. Statistieken laten zien dat de retail-verkoop inmiddels weer aan het stijgen is, maar de meeste consumenten kiezen er alsnog voor om online te winkelen.

Deze trends laten zien wat we eigenlijk al wisten: de winkelstraat ziet er in de toekomst niet meer hetzelfde uit. Dat betekent niet per se dat klanten nooit meer naar de fysieke winkel gaan, maar dat retailers wel meer hun best moeten gaan doen om de klant er naartoe te krijgen. Hier is een grote rol weggelegd voor technologie.

Aanpassen naar een nieuwe toekomst

Retailers moeten nu, meer dan ooit tevoren, de juiste manieren vinden om de klant weer terug te krijgen in hun winkels. Hoe? Ze moeten vooral fysiek winkelen weer aantrekkelijk maken. Twee belangrijke dingen die zij daarbij niet uit het oog mogen verliezen zijn de angst van mensen om besmet te raken met het virus – iets wat niet snel verandert zolang er geen vaccin is – en de impact van consumentenbestedingen op de economie.

Met dat in gedachten is de verwachting dat de toekomstige winkelstraat waarschijnlijk minder, maar veel grotere winkels gaat hebben. Gigantische winkels en warenhuizen zijn daarbij niet uitgesloten, en de consument zal hier snel aan wennen. Winkels bieden straks end-to-end ervaringen aan de klant, en introduceren bijvoorbeeld nieuwe concepten zoals Kruidvat onlangs deed. Echter, de ‘megawinkels’ zijn niet ingericht zoals wij winkels momenteel kennen, aangezien social distancing en hygiëne voorlopig topprioriteit blijft.

Dark stores

Kleinere winkels die na de pandemie niet meer opengaan, worden mogelijk gebruikt als zogenaamde ‘dark stores’ – handige en lokale opslagplaatsen met als doeleinde om e-commerce thuisbezorging te verbeteren. We zien al een soort beweging richting deze trend in de Verenigde Staten, waar Amazon in gesprek is met een grote warenhuiseigenaar om van de failliete warenhuizen distributiecentra te maken.

Met technologie gezondheid en veiligheid prioriteren

Maar voordat het zo ver is, kunnen winkels er alles aan doen om sluiting te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het waarborgen van social distancing: een uitdrukking die we begin dit jaar niet eens kenden. Het is een van de belangrijkste preventiemaatregelen tegen het coronavirus wereldwijd, en ook voor het fysiek shoppen vinden mensen het belangrijk om anderhalve meter afstand te houden. Het is echter lastig voor retailers om klanten binnen te krijgen en klantloyaliteit op te bouwen in deze tijd. Niet alleen moeten ze deze anderhalve meter kunnen waarborgen, ze moeten tevens een interessante ervaring in de winkel zelf aanbieden. Om de klantloyaliteit te behouden, gaat technologie een belangrijke rol spelen om zowel gezondheid als hygiëne de hoogste prioriteit te geven.

Blockchain

Blockchain is al een belangrijke en waardevolle tool om na te gaan waar producten vandaan komen, en welke reis een product heeft afgelegd: iets wat klanten tegenwoordig steeds belangrijker vinden.

IoT

Daarnaast kunnen IoT-sensoren data genereren waarmee gemonitord kan worden of klanten zich wel aan de social distancing-regels houden.

Augmented Reality

Een andere relevante innovatie is die van virtuele paskamers, die steeds meer in trek raken bij consumenten, onder andere mogelijk gemaakt door augmented reality (AR). Zo kunnen klanten virtueel kleding passen, iets wat ook al in populariteit aan het stijgen was vóór de pandemie. Uit onderzoek blijkt dat 42 procent van de consumenten bereid is om kleding online ‘te passen’ middels AR. Met de huidige maatregelen rondom hygiëne en social distancing is er een reële kans dat dit cijfer gaat stijgen. Dergelijke innovaties zijn namelijk ideaal voor klanten die zich niet meer comfortabel voelen in de fysieke pashokjes in de winkel. Geef daarom de consument de mogelijkheid om in de winkel zelf ook kleding middels AR te passen.

Maak de nodige aanpassingen

De pandemie heeft voor de nodige chaos in de wereld gezorgd, en hoewel niemand de toekomst kan voorspellen, kunnen we met zekerheid zeggen dat het huidige vooruitzicht vele malen anders is dan wat we begin dit jaar verwachtten. Met bestaande technologieën als blockchain en opkomende technologieën als AR zijn er zeker kansen voor retailers. Zij kunnen zich nu al voorbereiden om klaar te zijn voor de klantverwachtingen in een nieuwe wereld. Hoe die er ook uit ziet.

Over de auteur: Rohit Gupta is vice-president en head of manufacturing, logistics, energy and utilities bij Cognizant.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond