-

Wat marketeers kunnen leren van Famke Louise

Met de #ikdoenietmeermee lieten vorige week verschillende BN’ers als Gers Pardoel, Tim Douwsma, DJ Hardwell en meer van zich horen en uitten ze hun ongenoegen over de corona maatregelen van de overheid. Toch was met name de 21-jarige Famke Louise trending topic.

Iedereen viel over de actie van Famke Louise, juist omdat zij begin dit jaar volgens de NOS betaald is door de Rijksoverheid voor haar deelname aan een bewustwordingscampagne omtrent het coronavirus onder jongeren. De #ikdoenietmeermee campagne leverde Famke Louise een ware mediastorm en een deuk in haar imago op, en kostte haar zelfs een grote opdracht

De #ikdoenietmeermee en Famke Louise haar deelname laat ons marketeers direct zien hoe belangrijk matching en contentstrategie is. Vaak worden influencers ingezet vanwege hun (grote) bereik onder een bepaalde doelgroep, waarbij aantallen likes en followers soms verkozen worden boven authenticiteit en engagement.

Vanuit de Rijksoverheid is de keuze om Famke Louise te binden aan hun coronacampagne een begrijpelijke keuze geweest. Via onder andere Famke Louise heeft de Rijksoverheid de mogelijkheid gehad om de jongere doelgroep, die minder vaak naar de persconferenties kijkt, toch te kunnen informeren en bereiken met haar boodschap. 

Interessant om te weten is welke afwegingen er zijn gemaakt vanuit het desbetreffende reclamebureau, het management van de influencers en de Rijksoverheid om tot deze samenwerking te komen. Welke rol heeft de Rijksoverheid gespeeld in de keuze voor de ambassadeurs van deze campagne en zijn de influencers actief betrokken bij het doel van de boodschap?

In plaats van influencers in te zetten om je boodschap te ‘pushen’, zit de kracht in het matchen van de (commerciële) boodschap met de merkwaarden van de influencer. De influencer is degene die zijn of haar following mee moet nemen in de boodschap. Belangrijk hierin is dat de marketeer of bureau voor de keuze van een influencer alle belangen in de weegschaal legt. Juist om te voorkomen dat het commerciële belang (groot bereik vanuit klantzijde of betaalde campagne vanuit influencer zijde) voorrang krijgt op welke boodschap het beste past bij de doelgroep.

Maar, hoe maak je van je influencer-marketing een succes? Vijf tips die als basis dienen voor je influencer campagne.

#1 Campagnedoelstellingen

Zoals bij elke marketingcampagne definieer je van te voren welke doelstellingen je graag wilt behalen, wat je campagneboodschap is en wie je wil bereiken met je campagne. Kortom gewoon je algehele campagne strategie.

#2 Matching

Bij een samenwerking met een influencer, of het nu kort of lang is, wordt iemand tijdelijk het gezicht van je merk of je campagne. Dus geloofwaardigheid is key bij het vinden van de perfecte match. 

Naast het in gesprek gaan met je reclamebureau of het management van de influencer, doe ook zelf je huiswerk. Trek social profielen na, google de reputatie en als er tijd is volg de influencer zelf ook gedurende een paar dagen. Leuk, die honderdduizend followers. Maar wie zijn ze? Zorg ervoor dat je weet wie je merk gaat vertegenwoordigen, waar ze voor staan, wat hun interesses zijn en wie hun doelgroep is. Want als de influencer niet achter je product staat sla je volledig de plank mis.

#3 Micro-influencers

Afgezien van een budget-technische overweging is het ook zeker de overweging waard om micro-influencers in te zetten voor je campagne. Want waarom met één grote influencer samenwerken, als meerdere micro-influencers dezelfde draagwijdte hebben? 

Over het algemeen hebben micro-influencers een meer specifieke doelgroep welke vaak actiever en loyaler is. 

#4 Creatieve vrijheid

Influencers worden tegenwoordig ook wel content creators genoemd, en niet voor niks! Met hun eigen persoonlijkheid en stijl hebben ze een plekje geclaimd binnen het sociale domein en weten zij als geen ander hoe zij de dialoog aan moeten gaan met hun doelgroep.

Durf dus ook de creatieve touwtjes uit handen te geven! Zorg er alleen wel voor dat je de gemaakte content van te voren inziet om te controleren of de boodschap goed overkomt.

#5 Werk actief samen

Of jij nu als marketeer of een reclamebureau je vertegenwoordigt, ga in gesprek met de influencer. Zorg voor een goede relatie, maak kennis, leer elkaar kennen en neem de influencer mee in je campagne doelstellingen. Bedenk samen een campagne invulling, zodat jullie beiden enthousiast zijn over de samenwerking.

Match is key

Kortom, een zorgvuldige match met influencers is key. Zo ontwikkel je samen content die authentiek is, raakvlakken heeft met de interessegebieden, doelgroep en levensstijl van de influencer. Met als resultaat engaged content en een succesvolle campagne.

Over de auteur: Elsbeth Wesselink is operations director bij Pünktlich.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond