-

Hoe kunnen marketeers Snapchat succesvol inzetten?

De voornaamste doelgroep van de populaire fotochat app is tussen de 13 en 25 jaar. Alleen al in de Verenigde Staten zijn er 26 miljoen actieve gebruikers. Opvallend daarbij is dat maar liefst 70 procent vrouw is. Achttien procent van de iPhone gebruikers in de Verenigde Staten heeft Snapchat op zijn of haar telefoon staan.

Vorig jaar november maakte een woordvoerder van Snapchat bekend dat er dagelijks 400 miljoen ‘snaps’ worden verstuurd en dat aantal zal de afgelopen maanden alleen maar verder zijn gegroeid. Ter vergelijking: bij Facebook werden vorig jaar dagelijks 350 miljoen foto’s gedeeld. Wel met een belangrijke noot: bij Snapchat is geteld met gedeelde foto’s van de ene gebruiker naar de ander. Een foto kan meerdere keren (naar verschillende gebruikers) verstuurd worden. Het is onbekend hoeveel unieke foto’s er op Snapchat worden gedeeld.

Marketeers laten mede door het ‘pikante karakter’ van Snapchat de app vaak links liggen. Toch zijn er steeds meer succesvolle campagnes. 16 Handles, Taco Bell en Acura (onderdeel Honda) waren er al vroeg bij en gelden nog altijd als de succesverhalen. Een korting in ruil voor een snap, het uitzetten van een prijsvraag of het delen van exclusieve content (sneak preview of kijkje achter de schermen) zijn uitstekend in te zetten door marketeers. En Snapchat heeft het marketeers ook nog een stuk makkelijker gemaakt door Snapchat Stories te introduceren. Zodoende is het niet meer noodzakelijk om iedere gebruiker apart een bericht terug te sturen maar specifieke content maximaal 24 uur toegankelijk te maken.

CEO Evan Spiegel van Snapchat had het lef om een bod van 3 miljard dollar van Facebook te weigeren ondanks dat zijn bedrijf nog helemaal geen winst maakt. Welke Nederlandse marketeer heeft het lef om met behulp van Snapchat deze steeds groter wordende groep jongeren aan te spreken en daarmee een voorloper te zijn? Aan de kosten van een campagne op Snapchat zal het in ieder geval niet liggen.  Wie doet er mee?

Marketo_Snapchat

Deel dit bericht

5 Reacties

Michael

Niets ten nadele van de inhoud van dit artikel hoor, maar jammer dat we nog te vaak artikelen als ‘hoe kunnen marketeers medium X succesvol inzetten’ zien. Het medialandschap wordt met de dag gefragmenteerder, laten we de focus weer eens meer richting waardevolle en deelbare content trekken. Eerst werken aan de basis, daarna kanalen optimaliseren.

Gerrit van Leeuwen

Hoi Michael, Bedankt voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk. Te vaak wordt vergeten om bestaande contactmomenten en kanalen (die zich al langere tijd hebben bewezen) focus te geven of door te ontwikkelen. En al helemaal wordt er onvoldoende tijd genomen om de basis op orde te krijgen; namelijk structureel bruikbare content, om daarvandaan de kanalen (nieuw en oud) effectief te ‘voeden’.

Tegelijkertijd ‘moet je aanwezig zijn waar je klanten zijn’. In een tijd dat jongeren afhaken op Facebook en apps als Snapchat populairder worden moet je daar absoluut niet je ogen voor sluiten. Toch? En als je content-organisatie dat in de weg staat dan moet precies daar de urgentie liggen! Gen Y is een in mijn ogen zeer interessante doelgroep en Snapchat lijkt (op dit moment) de uitgelezen ‘plek’ om je als merk te laten zien voor deze specifieke doelgroep!

Jasper Gunsing

Ik ben wel benieuwd naar de gedeelde afbeeldingen binnen Nederland en hoeveel gebruikers er in Nederland op dit moment zijn.

Wouter Kleinsman

Interessant artikel en mooi om te zien hoe bedrijven het nu al “succesvol” in zetten. Zoals Gerrit al zegt .. je moet aanwezig zijn waar jouw klant ook is, maar daarbij is het uiteraard belangrijk om te zorgen voor meerwaarde. Kijkende naar Tacobell zie je dat zij voldoen aan de verwachting van hun klant.

Kim - Brillen

Al een ‘oudje’ maar nog steeds actueel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond