-

Magento wil meerwaarde actiever overbrengen

Magento is de afgelopen jaren niet zichtbaar genoeg geweest. Dat stelt Magento’s CEO in een interview. Anders dan onder eBay komt er daarom meer aandacht voor het verhaal: hoe Magento bedrijven kan helpen te digitaliseren. Want dat is wat hij retailers adviseert te doen. Met zijn platform wil hij daarin beter ondersteunen.

Nu Magento zich heeft losgemaakt van eBay kan het weer volledig een eigen koers varen. Voor de komende maanden betekent dit vooral dat bedrijven Magento meer gaan zien. Om de verhalen achter de e-commerceontwikkelingen te delen en te laten zien hoe retailers kunnen digitaliseren. Die verwachting spreekt CEO Mark Lavelle uit in een interview met Diginomica. In tegenstelling tot eBay wil hij voor een market presence zorgen. Oftewel een stevige en meer zichtbare positie richting eindgebruikers. Hij zegt daarom als eerste zet een belangrijke marketeer te hebben aangenomen die eerder ‘geweldig’ werk deed voor Oracle Marketing Cloud, waarschijnlijk doelend op Joe Hasselwander.

Steeds meer nieuwe spelers

Wat gebruikers hiervan gaan merken? De afgelopen drie jaar is er (onder meer onder eBay) flink geïnvesteerd in nieuwe producten en verbeterde technologie. Zo kwam natuurlijk Magento 2 op de markt – al meerdere malen beschreven op Emerce – en gaat de aandacht onder meer uit naar de betere ondersteuning van B2B-bedrijven en Business Intelligence. Op basis van het product wint Magento het van de concurrentie, zegt Lavelle. ‘Maar het vertellen van ons verhaal krijgt de komende zes maanden alle aandacht.’ Net als bij andere product- en technologiebedrijven gaat bijna iedere dollar naar innovatie en productontwikkeling. Maar een competitieve markt vraagt om meer dan een product: het verhaal moet verteld. ‘We zien meer nieuwe spelers op de markt verschijnen. Als ik in bed lig vraag ik me weleens af of we snel genoeg gaan.’

Over de groei heeft Magento nog niets te klagen, maar die lijkt langzaamaan wel iets af te vlakken. Er komen inderdaad steeds meer aanbieders van e-commerceplatformen bij. Die relatief nieuwe spelers weten niet alleen de kleinere bedrijven te overtuigen. Ook de topsites blijken geïnteresseerd. De namen Intershop, Salesforce Commerce Cloud (het vroegere Demandware) en IBM-WebSphere komen geregeld voorbij. En ook kleinere oplossingen als WooCommerce, Shopware en OroCommerce (van een van Magento’s eerdere oprichters) rukken op.

‘Open broncode het grote voordeel’

Toch maakt Magento’s CEO zich niet al te veel zorgen. Omdat gebruikers toegang hebben tot de broncode zou het e-commerceplatform juist de flexibiliteit bieden die digitaliserende bedrijven nodig hebben. Hij denkt dat als bedrijven doorhebben dat ‘digital’ een belangrijke component is van hun merkervaring, ze niet kiezen voor een one-size-fits-alloplossing. Volgens Lavelle is het altijd beter om eigenaar te zijn van de technologie. Dan is het namelijk mogelijk om Magento zo aan te passen of te integreren met andere oplossingen dat het de digitalisering echt ondersteunt. ‘Veel bedrijven hebben zich gebrand aan platformen die niet meegroeiden.’

Het is natuurlijk niet gezegd dat Magento hiermee de concurrentie van zich weet af te slaan. Anders dan de concurrentie beschikt het inderdaad over een uitgebreide community die voor aanvullingen en integraties zorgen. Maar veel andere platformen (ook die met een gesloten broncode) laten zich tegenwoordig eveneens goed koppelen. Critici menen dat het e-commerceplatform – zelfs na de Magento 2-update – nog altijd te complex is. En dat andere oplossingen vooral gebruiksvriendelijker zijn. Of Magento de meerwaarde goed over de bühne weet te brengen zal in de rest van dit jaar dus blijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond