-

Maximaliseer je zichtbaarheid met Google Shopping én Google Zoekresultaten Advertenties

Misschien vraag je je af ​​wat het beste is, Google Shopping of Google Zoekresultaten Advertenties. Het korte antwoord is, geen van beiden. Deze campagne soorten kunnen tegelijkertijd worden uitgevoerd. De één sluit de ander niet uit.

 Google toont maximaal dertig PLA’s (advertenties met productvermeldingen) op desktops en maximaal 15 op smartphones. Bovendien tonen ze ook maximaal zeven tekstadvertenties bij zoekresultaten op mobiel en zeven op desktop.

Er staan maximaal vier betaalde zoekadvertenties bovenaan en maximaal drie onderaan de organische resultaten in de SERP. Hoewel je producten meerdere keren als PLA’s kunnen worden weergegeven, kan er slechts één zoekadvertentie per adverteerder tegelijk worden getoond. Dit betekent dat je meerdere resultaten kunt weergeven in Google Shopping, maar slechts één in de zoekresultaten.

Dit maakt beide opties zeer interessant voor adverteerders. Stel je voor  dat je producten tegelijkertijd in de Shopping tab én nog eens in de zoekresultaten verschijnen. Dat zorgt ervoor dat je de SERP pas echt kan domineren, zoals in het volgende voorbeeld.

In de bovenstaande afbeelding kun je zien dat Appliancesdelivered.ie vier keer wordt weergegeven. Ze hebben drie PLA’s en één zoekadvertentie. Ook al heeft de directe concurrent Nisbets.ie één PLA meer, de extra zoekadvertentie van Appliancedelivered zorgt dat hun product sterker en prominenter naar voren komt in de SERP.

Zoekadvertenties kunnen meer content weergeven in tegenstelling tot PLAs. Ze bieden adverteerders meer kansen om potentiële aanbiedingen en unieke eigenschappen te laten zien. In het bovengenoemde screenshot zie je dat er verschillende advertentie extensies naast de zoekadvertentie worden weergegeven. Potentiële klanten kunnen dus in één oogopslag zien welke andere BBQ-soorten de adverteerder verkoopt en vooral waar.

De adverteerder heeft ook gebruik gemaakt van een locatie extensie. Deze extensie laat de potentiële kopers de fysieke adres zien en de  openingstijden. Met Google Shopping advertenties kun je helaas geen gebruik maken van deze extensie.

Zoals je ziet zijn er genoeg redenen om te adverteren met zowel Google Shopping als zoekadvertenties:

  • Betere aanwezig- en zichtbaarheid
  • Geeft concurrenten minder ruimte op de SERP
  • Versterkt je branding-boodschap en imago
  • Versterkt je promotieboodschap – er is meer tekst en meer content
  • Extensies helpen je om meer relevante informatie toe te voegen en andere producten en aanbiedingen te laten zien
Feed-Driven Tekstadvertenties: Kan ik ze combineren met Google Shopping? 

Feed-driven tekstadvertenties zijn dynamisch gemaakte zoekadvertenties die adverteren voor specifieke producten. Ze halen relevante productinformatie zoals de titels en prijzen uit een productfeed en geven ze vervolgens dynamisch weer. Ze kunnen naast shopping advertenties worden weergegeven, net als gewone zoekadvertenties. Dus het korte antwoord op deze vraag is: Ja, dat kan en moet. In de volgende afbeelding zie je een voorbeeld van een adverteerder die zowel een PLA als een feed-driven tekstadvertentie heeft gemaakt voor hetzelfde product.

Er zijn echter bepaalde omstandigheden waarin je niet met beide kunt adverteren. We noemen hier twee voorbeelden van:

Feed-driven tekstadvertenties – Ja / Google Shopping – Nee

Als je adverteert voor iets anders dan fysieke producten die online kunnen worden gekocht, is adverteren op Google Shopping (er zijn enkele uitzonderingen zoals software abonnementen en mobiele abonnementen) niet mogelijk. Google Shopping is ontworpen voor online retailers, niet voor diensten. Als je vliegtickets of hotelkamers verkoopt, kan je niet adverteren op Google Shopping. Mocht dit het geval zijn, dan kun je altijd nog Google Hotel Advertenties overwegen. Als je yoga- of taallessen verkoopt, is Google Shopping helaas ook niet het geschikte advertentie middel.

Vergeet ook niet dat Google Shopping zowel afbeeldingen als tekst toont. Daarom zijn aanvullende beleidsregels van toepassing. Google accepteert geen schokkende afbeeldingen, naaktheid of geweld. Dat kan bijvoorbeeld voor problemen zorgen wanneer je boeken verkoopt. Wanneer de omslag van een boek één of meerdere van deze elementen bevat, is de kans op een afkeuring erg groot. In dit geval is adverteren via tekstadvertenties de beste oplossing, omdat de omslagafbeelding dan niet wordt weergegeven.

Feed-driven tekstadvertenties – Nee / Google Shopping – Ja

Het voorgaande ging vooral over het advertentiebeleid en wat je niet kunt doen omdat de regels van Google het niet zouden toestaan. Er zijn eigenlijk geen situaties waarin je wel kunt adverteren op Google Shopping maar niet in de Zoekresultaten. Er zijn wel gevallen waarin je adverteert op Google Shopping en het af te raden is om ook in de zoekresultaten te adverteren.

Dat is het geval als adverteerders nicheproducten verkopen die niet veel zoekopdrachten genereren. Producten met lange en complexe namen die mensen niet onthouden of zoeken. Als je kijkt naar de bovenstaande afbeelding van de barbecue, is het tweede resultaat er daar zeker een van: “Lifestyle Bahama Island Gas BBQ c/w Rotisserie & Cover LFS680P”. In dit geval is het beter om alleen generieke zoekadvertenties die zijn gericht op generieke termen te gebruiken zoals “online barbecues”, “BBQ online kopen” etc.

Pro’s en Cons van Zoekresultaten Advertenties en Google Shopping

Hier vind je alle voor- en nadelen van feed-driven tekstadvertenties versus Google Shopping (en vice versa) op een rijtje:

Pro’s van feed-driven tekstadvertenties
  • Prominent op de resultatenpagina van de zoekmachine
  • Geweldige zichtbaarheid
  • Meer tekst en meer content
  • Je advertentie kan meer ruimte in beslag nemen dan die van de  concurrent als je alle regels en extensies gebruikt     
  • Advertentie extensies
  • Hogere kans op kliks
Cons van feed-driven tekstadvertenties
  • Niet geschikt voor producten met lange en complexe namen     
  • Moeilijker om te implementeren dan Google Shopping     
  • CPC’s zijn mogelijk hoger dan bij Google Shopping   advertenties 
Pro’s van Google Shopping
  • Gemakkelijker te implementeren voor een groot aantal producten     
  • Geen zoekwoorden nodig en meer kans om je producten te tonen     
  • Meestal zijn PLA’s aantrekkelijker dan zoekadvertenties omdat ze ook een afbeelding weergeven     
  • CPC kan relatief laag zijn in vergelijking met zoeken 
Cons van Google Shopping
  • Alleen geschikt voor online retail bedrijven     
  • Strikt beleid als het gaat om afbeeldingen     
  • Advertenties tonen beperkte content     
  • Alle advertenties hebben hetzelfde formaat. Moeilijk te onderscheiden van concurrenten  
Ben bewust

Zowel Google Shopping als Feed-Driven Tekstadvertenties hebben hun voor- en nadelen. De eerste stap om deze twee soorten advertenties onder de knie te krijgen, is om bewust te zijn van de voordelen en beperkingen. Mochten er geen beperkingen zijn omtrent het adverteren van je producten dan is het verstandig om gebruik te maken van beide. Als een combinatie van de twee niet rendabel lijkt te zijn, zorg er dan voor dat je een van de advertentie soorten volledig beheerst om het meeste uit je online advertenties te halen. 

Over de auteur: Pawel Fijak is Country Manager Benelux bij DataFeedWatch.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

2 Reacties

Hugo Vis - CS 24 B.V.

Volgens mij bedoelt u dat er maximaal 4 advertenties boven de organische resultaten kunnen staan. En niet; “Er staan maximaal vier organische resultaten bovenaan en maximaal drie onderaan de organische resultaten in de SERP”
Ik schat de consument intelligenter in dan dat Google ons wil doen geloven. Adverteren op andermans (merk) naam, de prijzen manipuleren, neppe promotie acties etc. het kan allemaal op Google geadverteerd worden. De consument weet echter heel goed waar en hoe er gezocht moet worden op productcode en exacte productomschrijvingen. Adverteren op Google is ook nog eens schreeuwend duur, probeer dat maar eens terug te verdienen. Een goed werkende betrouwbare webshop die organisch de juiste zoekresultaten genereert en artikelen tegen de beste prijs levert zal altijd beter presteren en je houdt er dan ook nog wat aan over.

Pawel - DataFeedWatch

Bedankt voor de correctie Hugo!

Groetjes,

Pawel

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond