-

Is je medewerker ook altijd een ambassadeur?

Steeds meer werknemers delen content over hun baan. De toename van de hoeveelheid bloggers, vloggers en influencers heeft invloed op de arbeidsmarkt. Meestal is dit positief, maar ze kunnen ook een negatieve invloed hebben op een bedrijf. Het is daarom als werkgever belangrijk om hier beleid voor te maken. 

Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat één op de drie Nederlanders naar vlogs kijkt. Dit zijn met name mensen in de leeftijd van 18 tot 34 jaar. Maar liefst 82 procent van hen heeft wel eens naar een vlog gekeken, bij 50-plussers is dit 45 procent.

Bijna negentig procent van de kijkers laat zich op verschillende manieren beïnvloeden door een vlog. Dit kan zich uiten in de aankoop van een product maar ook als inspiratie of aanmoediging voor een nieuwe baan of bepaalde levensstijl.

Zes op de tien kijkers geven aan dat ze vlogs kijken voor ontspanning, een kwart kijkt om iets te leren en 22 procent om inspiratie op te doen. Vlogs worden door kijkers dan ook gezien als het nieuwe televisiekijken.  

Slecht imago

Bij beroepen in de ouderenzorg of bij de politie, kan een vlogger helpen om het imago van deze beroepsgroep te verbeteren. Over het algemeen denken mensen negatief over banen in de ouderenzorg. Het beeld is vaak dat je alleen maar bezig bent met wassen en aankleden. Een baan in de ouderenzorg heeft echter veel meer te bieden, de mooie kanten van het werk worden alleen minder belicht. Door dit te delen op social media worden mensen zich hier meer bewust van en wordt een baan in de zorg aantrekkelijker.

Ook over de baan van een agent zijn veel vooroordelen. Door te filmen tijdens een dag- of nachtdienst krijgen mensen een beter beeld van het werk van een agent. De vloggers laten vaak alles zien, zowel de positieve als de negatieve aspecten van het werk. Zo krijgen de kijkers een eerlijk beeld van wat de job inhoudt. Door content te delen op social media over minder populaire banen kunnen jongeren zich toch gaan interesseren voor dit werk. Een mooie manier dus om extra personeel te werven en het imago van een beroepsgroep te verbeteren.

Advies voor de werkgever

In de bovenstaande gevallen wordt een blog of vlog ingezet om positieve aandacht te krijgen voor een bepaald beroep. Ik kan me echter voorstellen dat het voor een werkgever best lastig kan zijn om te weten dat allerlei info over het bedrijf zo naar buiten toe wordt gecommuniceerd. Het is daarom de kunst om als werkgever het vloggen te zien als een kans in plaats van een bedreiging.

Een voorbeeld van een bedrijf dat dit goed doet is Coolblue. Zij hebben zelfs een aantal eigen vloggers binnen het bedrijf die de nieuwste snufjes en tips aan de doelgroep laten zien. Per productgroep stellen ze een vlogger aan die alle ins en outs kan vertellen over bepaalde producten. Coolblue begrijpt de meerwaarde van vloggen en zet zijn medewerkers in als ambassadeurs van het bedrijf.  

How to: vloggen op de werkvloer

Stap 1: Zorg allereerst voor degelijke apparatuur. Niemand gaat kijken naar beelden van slechte kwaliteit. Een fotocamera met een omklapbaar beeldscherm is het meest geschikt, zo zie je gelijk wat je filmt.

Stap 2: Bedenk welke doelgroep je wilt bereiken met de vlogs. Pas daar vervolgens de tone of voice en onderwerpen op aan en bedenk via welke kanalen je de doelgroep het beste kunt bereiken. Houd hierbij in je achterhoofd dat met name jonge mensen naar vlogs kijken.

Stap 3: Ga vervolgens goede content maken. Dit zal in het begin misschien nog een beetje wennen zijn maar je zult vanzelf merken wat werkt en wat niet. Wees creatief en verzin leuke formats of speel in op de actualiteit.

Stap 4: Deel de video’s met regelmaat op social media. Het is belangrijk om hier consistent in te zijn zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten. Dit kan één keer per week zijn maar ook elke 3e donderdag van de maand.  

Stap 5: Blijf jezelf en have fun!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond