-

Noodzaak nieuwe businessmodellen voor retail groeit

Het retaillandschap, zowel fysiek als digitaal, lijdt aan een winkelobesitas. Voor winkeliers is het daarom zoeken naar écht vernieuwende business modellen die voor onderscheidend vermogen zorgen. Dit werd duidelijk tijdens ‘The Future of Retail’, een Emerce Connect-sessie op EDAY. Op uitnodiging van Osudio gingen vertegenwoordigers van retailbedrijven en fabrikanten met elkaar in gesprek over hun uitdagingen.

Terwijl veel retailbedrijven zich dagelijks buigen over de vraag hoe kanalen zo optimaal mogelijk zijn te integreren, dient zich alweer een volgende zoektocht aan. Wat brengt de sector hierna?

Nieuwe samenwerking

Om niet overdonderd te worden door een buitenstaander met een ontwrichtende aanpak, is het zaak zelf te experimenteren. Verandering is noodzakelijk, zo beseffen de retailers. Maar ontzettend moeilijk om te stimuleren. E-commerce maakt de terugloop in de winkelstraat vooralsnog niet direct goed. De noodzaak om de kosten in de winkelstraat te verlagen neemt hierdoor alleen maar toe. Tegelijkertijd willen de winkeliers het liefste extra medewerkers op de vloer om met persoonlijke service het onderscheid te maken met de online verkoop.

Het is een bijna continu optredend conflictmodel wordt beaamd. Het middenmanagement wil doorgaans wel, zo leert de ervaring. Maar omdat er gas wordt gegeven met de voet op de rem is de bewegingsruimte vooralsnog beperkt.

Waarin de aanwezige retailbedrijven voor zichzelf keuzemogelijkheden zien? Met name het zoeken naar nieuwe samenwerkingsverbanden wordt geregeld genoemd. De één probeert de relatie tussen retail en leveranciers te verbeteren om zo onderling data uit te kunnen wisselen. De ander ziet mogelijk meerwaarde in ‘de erg spannende’ constructie om fabrikanten artikelen te laten dropshippen. Dat scheelt ongetwijfeld in de kosten.

Eigen model kantelen

De vraag, werpt de moderator de kenners voor de voeten, is of de sector hiermee niet vasthoudt aan te traditionele instrumenten. We kunnen de retailpuzzel proberen op te lossen, maar misschien bestaat het ontbrekende stukje wel helemaal niet. Rijden we nu met z’n allen mogelijk een doodlopende straat in?’

Hoe anders is dit bij De Bijenkorf, door de aanwezigen aangemerkt als succesverhaal waarvan iedereen kan leren. De sleutel tot het succes? Er zijn keuzes gemaakt. Winkels zijn gesloten, het aantal meters vloeroppervlakte is gekrompen. De e-commerce is geïntegreerd en de ‘engagement’ is zowel online als in de winkel verhoogd. En misschien wel het belangrijkste is de keuze om focus te houden. Door het topsegment aan te spreken, bleek het mogelijk de prijzen te verhogen en een nieuwe weg in te slaan als warenhuis. ‘De marktplaats voor luxemerken heeft daarmee alles gedaan, wat V&D naliet’, merkt een fashionretailer op. De les hieruit doet denken aan De Blue Ocean Strategy – de bestseller die beschrijft hoe diverse bedrijven hun eigen model wisten te kantelen. Er is met succes gezocht naar een concurrentie-arm gebied.

Weg naar ander verdienmodel?

Wie een nieuw spel wil spelen, kan ook bedrijfsmodellen mixen. Niet voor niets wordt er verondersteld dat creativiteit een combinatie is van kopiëren, transformeren en combineren. Er wordt tijdens de Emerce Connect-sessie een vergelijking getrokken tussen het retaillandschap en een pretpark met daarin verschillende werelden. Winkeliers, fabrikanten, gemeenten en vastgoedinvesteerders zouden samen kunnen optrekken om landelijk of regionaal ontmoetingsplekken te creëren waar gelijkgestemden elkaar vinden. Retailers vervullen daarin dan een sociale functie. Die locatie kan vervolgens zelfs als logistieke hub dienen voor de omliggende steden.

Zoals retail en horeca steeds vaker onder één dak zijn te vinden, zo zien de aanwezigen ook kansen in andere vormen van sociale meerwaarde. Een duoshop waarin winkeliers of fabrikanten samenwerken, een gezamenlijk verdienmodel hanteren en zelfs personeel delen, klinkt zo vreemd nog niet. Het biedt retailbedrijven een kans om zich te ontworstelen aan wat ‘winkelobesitas’ wordt genoemd – het overschot aan vergelijkbaar aanbod.

De grote vraag is of er de durf is om te investeren. Het businessmodel van de toekomst heeft waarschijnlijk andere kosten dan bedrijven nu kennen, merkt een van de kenners terecht op. Zolang die kosten een groot vraagteken blijven, zullen er daarom eerst kleine successen moeten worden geboekt. Daarmee wordt voorkomen dat men in de praktijk zegt open te staan voor een nieuwe kijk op retail, maar nee zegt tegen de consequenties ervan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond