Project Sunroof: Google springt in op toenemende vraag zonnepanelen
Een betere wereld door Google. Dat is wat het technologieconcern met steeds meer projecten poogt te bewerkstelligen. In april kondigde Google nog Project Loon aan waarbij met behulp van bijna duizend ballonnen 4G internet kan worden geboden op plekken waar geen mobiele ontvangst mogelijk is. Deze week kondigde Google Project Sunroof aan. Wat is het plan?
Project Sunroof: een introductie
Zonnepanelen op het dak van je eigen huis worden steeds populairder. Zelf energie opwekken en eigen ruimte (je dak) benutten om geld te verdienen, wie wil dat nu niet? Sinds 2008 zijn de investeringskosten voor zonnepanelen in de Verenigde Staten drastisch gedaald en hierdoor voor een grotere groep consumenten toegankelijk.
De afgelopen jaren hadden dan ook steeds meer zoekopdrachten op Google.com betrekking op zonnepanelen. Dat leidde er toe dat Google-medewerker Carl Elkin in het ’20 percent project’, een programma waarbij Google haar medewerkers een dag in de week in de gelegenheid stelt te werken aan eigen projecten, zijn energie stak in een oplossing om al die geïnteresseerden beter van dienst te kunnen zijn. Project Sunroof werd geboren.
Woordvoerder Barry Fischer van Google tegenover GreenTechMedia: ‘Miljoenen mensen maken elk jaar gebruik van Google om meer te weten te komen over zonne-energie. Wij geloven sterk in duurzame energie en Project Sunroof is een manier om mensen te helpen de waarde en mogelijkheden van zonne-energie te onderzoeken. We zijn dan ook verheugd om onze lokale klimaatdata, machine learning, hoge resolutie luchtfoto’s en bijbehorende gegevens van Google Earth te gebruiken om dat te realiseren.”
Een schatkaart voor zonne-energie
Project Sunroof is inmiddels dus al lang niet meer enkel en alleen een idee. Inmiddels is het project uitgegroeid tot een serieuze pilot met een helder verdienmodel. Google noemt het zelf een soort van schatkaart voor zonne-energie. Geïnteresseerden kunnen nu op een beperkt aantal plaatsen in de Verenigde Staten waaronder San Francisco en Boston de mogelijkheden voor zonnepanelen ontdekken. Daarmee is het direct actief aan de West- en Oostkust van de Verenigde Staten.
Het enige wat men hoeft te doen is hun adresgegevens door te voeren en vervolgens zal Sunproof hen adviseren hoeveel zonlicht jaarlijks op hun dak terecht komt. Hierbij houdt Google onder andere rekening met schaduw, ligging van het dak ten opzichte van de zon en lokale weerspatronen. Big Data in de praktijk!
Uiteindelijk leidt dit tot een advies waarbij Google geïnteresseerden aangeeft hoeveel zonuren het dak jaarlijks krijgt en hoeveel ruimte er beschikbaar is voor zonnepanelen op het dak. Het aantal zonuren is gebaseerd op een analyse van weerspatronen terwijl de beschikbare ruimte is gebaseerd op 3D-modelling, de aanwezigheid van een schoorsteen en eventuele bomen (die leiden tot schaduw) in de nabijheid.
Niet geheel onbelangrijk wordt ook aangegeven hoeveel geld een geïnteresseerden over de volledige looptijd zal besparen. Er kan door Google nog scherper worden geadviseerd wanneer een geïnteresseerde het huidige energieverbruik deelt.
Het verdienmodel zit in het feit dat Google als affiliate optreedt richting de verschillende aanbieders. Voor een nauwkeurige inschatting verwijst Google immers naar verschillende aanbieders. Deze aanbieders worden ook direct gerangschikt op beoordelingen en het aantal plaatsingen van zonnepanelen. In eerste instantie is de website Google.com/sunroof enkel toegankelijk voor Amerikaanse consumenten.
Mocht het gebied waar men woont nog niet in de tool zijn opgenomen dan kunnen geïnteresseerden met hun e-mailadres aanmelden voor eventuele updates. Google heeft namelijk de ambitie om het snel uit te rollen naar de rest van het land en op termijn de rest van de wereld.
Hoe is het in Nederland?
In Nederland is de voornaamste tool om het effect van zonnepanelen voor je eigen woning te meten 123zonne-energie.nl. Een initiatief van Vereniging Eigen Huis waar inmiddels ook de Consumentenbond op is aangesloten. Hier dient een geïnteresseerde zeven stappen te doorlopen om tot een advies te komen. Daarbij wordt direct al een schifting gemaakt op basis van de dakbedekking.
Een aantal soorten dakbedekking, zoals riet of PVC, lenen zich namelijk niet voor zonnepanelen. Het is onduidelijk of Google dergelijke zaken, zoals ook of het bijvoorbeeld voldoende veilig is om een zonnepanel op het dak te plaatsen, ook al in haar advies kan ondervangen of dat dit pas bij de maatwerkofferte van de aanbieder van zonnepanelen naar voren komt.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Danny
Mooie ontwikkeling om zonnepanelen mainstream te laten worden. Enkel op Google Maps afgaan, is zeker niet in alle gevallen raadzaam. De kaarten zijn soms enkele jaren oud. In de tussentijd zijn bomen misschien gegroeid of zijn er andere obstakels bijgekomen die schaduw kunnen geven.