-

Is de QR code nog te redden?

Er zijn vorig jaar wereldwijd ruim een miljard smartphones verkocht, en het totale aantal mobiele gebruikers is al 1,25 miljard. Die samen zo’n drie miljoen unieke apps hebben gedownload. En toch: een veelbelovende applicatie wil maar niet echt aanslaan: de QR code. Die werd in 2013 zelfs al doodverklaard.

QR codes hadden ooit de potentie om barcodes te vervangen, ook al omdat ze meer informatie kunnen bevatten. Maar volgens Visualead weet maar vijftien procent van de gebruikers hoe ze een QR code moeten scannen. Het grootste deel herkent de QR code niet eens.

En dat is natuurlijk extra vervelend voor al die prachtige oplossingen die in de loop der jaren zijn bedacht: van toeristische routes tot grafstenen met QR codes. Om maar niet te spreken van folders en tijdschriftadvertenties.

Het grootste probleem is misschien wel dat smartphones zoals de iPhone niet standaard met een QR code app komen. Er zijn genoeg QR code apps, maar geen enkele springt er uit. Dus gaan de meeste gebruikers ze niet installeren, laat staan gebruiken.

Maar wat ook speelt is dat veel merken hun toepassingen nog altijd niet hebben geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Zo worden gebruikers niet doorverwezen naar mobiele sites. Even belangrijk is dat gebruikers ook echt overtuigd moeten worden van het nut ervan. Verwijzen naar een website met wat meer informatie is dan niet voldoende. Gebruikers moeten beloond worden, met aanbiedingen of kortingen.

Volgens Alex Kutsishin van FiddleFly kan het ook nog wel een tikkeltje creatiever. Bak QR codes desnoods in pizza’s. Of groots op de muur, zodat ze aandacht trekken en de nieuwsgierigheid prikkelen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Michael

Gewoon kappen met die QR codes, voegt werkelijk niets toe. Bedacht om krampachtig offline dingen aan online te koppelen. Grote probleem is dat het geen behoefte bij de consument invult, dus gedoemd te mislukken. 99% vind advertenties irritant of op zijn minst niet boeiend, laat staan dat ze de moeite willen nemen om hun telefoon erbij te pakken, een app te openen om vervolgens een code te scannen die ze 9/10 keer naar een website verwijst.

Peter

Net zo min als traditionele barcodes worden begrepen door, en bedoeld zijn voor, consumenten, zo heeft de QR-code veel nut voor professionele toepassingen. Wat ik bedoel, is dat slim gebruik van de inhoud van een QR-code veel tijd (=geld) oplevert. Een toevallige persoon die de QR-code scant komt terecht op een informatieve pagina, terwijl de professional met zijn bedrijfs-APP precies de juiste informatie krijgt, op de juiste plek waar deze nodig is. De QR-code heeft nog een prima toekomst!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond