-

Recruitment en digitale professionals: zijn freelancers de ridders van nu?

Net als ridders kunnen freelancers tegen betaling tijdelijk voor je ‘vechten’. In de huidige arbeidsmarkt is het invliegen van freelancers vaak een laatste redmiddel of noodoplossing, maar als je het echt toekomstbestendig wilt aanpakken is het goed om wat dieper over de behoeftes van je organisatie na te denken.

In de middeleeuwen waren ze er al. Vrij vertaald ‘de vrije zwaarden’ of wel de freelancers. Ze vochten voor diegenen die simpelweg het meest betaalden. In de huidige tijd hoeft het geen oorlog meer te zijn om ze in te zetten. Al zijn ze nog steeds ideaal tijdens een periode van hoge nood.

Freelancers zijn namelijk een goede manier om capaciteitsproblemen op te lossen. En die hebben we, gezien de krapte op de arbeidsmarkt, bijna allemaal. Mensen moeten je organisatie op koers houden, zeker in deze tijd van digitalisering, maar dat is nu vaak een bottleneck voor groei. Hoe creëer je een organisatie waarbij de juiste mensen op de juiste plek zitten? En hoe zorg je voor een toekomstproof organisatie? Oftewel: een organisatie die niet alleen blijft stutten met FTE’s, maar die een gezonde organisatiestructuur heeft.

Groeiende vraag in digital/tech domein

Nooit eerder ging de digitale transitie zo snel. Technologie zal onze levens blijven veranderen en dat zal ook steeds disruptiever worden. Dit vraagt om flexibele en wendbare organisaties die zich razendsnel kunnen aanpassen aan dat wat er nodig is. Dit heeft grote impact op strategie, businessmodellen, uitvoeringskracht en structuren. En het vraagt om een ander soort mensen: mensen met een flexibele en digitale mindset. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt trek je niet zomaar een blik (digitale) mensen open. De verwachting van het UWV is dat deze krapte op de arbeidsmarkt alleen maar zal toenemen, dus blijft het vinden van nieuwe mensen hoe dan ook een uitdaging.

In het benchmarkonderzoek interim van BrandPit is een toename in de vraag naar mensen in het digitale/tech-domein te zien. De contractvorm is daarbij ondergeschikt: er is kennis en capaciteit nodig. De vraag is dus puur inhoudelijk en deze wordt met een interim-oplossing steeds vaker ingevuld. Het benchmarkonderzoek interim laat zien dat product owners en brede online marketeers het meest gevraagd zijn.

Ook is er een stijging te zien in online communicatierollen (content en sociale media) en meer gespecialiseerde online marketing disciplines, zoals affiliate, online display, e-mail, paid social, SEA, SEO en onlinecampagnemanagement. Deze groeiende vraag naar specialistische rollen binnen de online marketing houdt ongetwijfeld verband met de volwassenheid van de markt en het toegenomen kennisniveau. Voor zeer gespecialiseerd werk wordt vaak een tijdelijke oplossing gezocht, mede aangejaagd doordat het vinden van deze specialisten in vaste dienst tijd kost in deze schaarse markt.

Specifieke kennis en kunde invliegen

Heb je per direct iemand nodig en heb je geen tijd om een hele werving-en-selectieprocedure af te wachten? Ben je op zoek naar die specifieke kandidaat, ook nog eens in jouw regio die je maar niet kunt vinden, terwijl je toch echt door moet? Dan kan een tijdelijke invulling de oplossing zijn. Freelancers, interim-professionals, specialisten of net hoe je ze wil noemen, zijn in ieder geval grote getalen op de arbeidsmarkt aanwezig en het aantal blijft toenemen. In Nederland zijn er inmiddels dan 1 miljoen zzp’ers (CBS, 2022). Ze zijn er voor korte of langdurige opdrachten en ze zijn er in alle specialismen.

Tijdens de pandemie was er minder zekerheid voor interimmers binnen het digitale domein. Ongeveer 70% van de respondenten had een betaalde opdracht, waar dat nu 92% is. Een logische stijging gezien de krapte op de markt en de steeds verdergaande digitalisering.

Interimmers zijn immers vaak wél snel beschikbaar en inzetbaar. Ze hebben vaak een groot netwerk opgebouwd, beschikken vaak over de nodige specifieke kennis en kunde en brengen veel ervaring en een frisse blik mee. Ze zijn gewend om op afstand te werken en elke keer ergens opnieuw te beginnen, dus inwerken gaat snel en ze zijn in korte tijd ‘up and running’. Lekker efficiënt en vaak ook kostenbesparend. Ze betalen hun eigen sociale- en pensioenpremies. Bij ziekte en vakantie hoef je ze helemaal niet te betalen. Heel handig allemaal.

Een toekomstbestendige organisatie

Zijn die tijdelijke krachten dan niet de ultieme oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt? In veel gevallen wel, zeker in tijd van hoge nood, maar een vaste kracht blijft absoluut z’n waarde houden. In veel functies, zeker op leidinggevend niveau, is continuïteit enorm belangrijk. De organisatie dient op koers gehouden te worden met de juiste visie en strategie op de lange termijn.

Het bouwen van langdurige samenwerkingen met partners en medewerkers is ook een stuk lastiger bij continue wisselingen. Door sterke teams te bouwen met verschillende specialisaties en achtergronden worden nog altijd de grootste successen behaald. Een combinatie van insourcing en outsourcing kan dan ook  zorgen dat het team wordt versterkt en alles in huis heeft om te groeien. Het succes van digitale transformatie zit ‘m namelijk in de mensen.

Organisaties zullen serieus aandacht aan talentmanagement moet geven en dingen radicaal anders moeten gaan doen. Om de organisatie toekomstbestendig te maken is, naast goed werkgeverschap, een gezonde organisatiestructuur van essentieel belang. Welke capaciteiten zijn er nodig? Wie hoort er bij de organisatie? Wie kan er mee? Van wie moet er afscheid genomen worden? En wie moet er aan boord gehaald worden? Maar ook: wat moeten we doen als organisatie om het huidige potentieel te benutten en verder te ontwikkelen? Dat vraagt vaak om een herstructurering. In een artikel in het FD (abonnementsmuur) van 10 november staat dat bijna 80% van de bestuurders ziet dat herstructurering van hun bedrijf noodzakelijk is. Daarbij ligt ongeveer 30% wakker van personeelstekort en ziet digitaliseringen als een belangrijke weg om beide het hoofd te bieden.

De weg naar (digitale) transformatie

Geen bedrijf verandert op dezelfde wijze. Daarom is het belangrijk om eerst een compleet beeld van de passende organisatiestructuur te schetsen en een methodiek en tooling te kiezen om talentmanagement praktisch vorm te geven. Door een andere methodiek toe te passen krijg je als organisatie een andere mindset, een andere cultuur. Vervolgens zullen er functieprofielen en scorekaarten ontwikkeld moeten worden om de juiste mensen te verwerven en teams te ontwikkelen. Samen met interne belanghebbenden – niet in de in de laatste plaats HR – wordt dan een basis gelegd om de organisatie naar het volgende niveau te tillen en de beslissing te nemen. Een toekomstbestendige structuur bouwen met een sterk team is de sleutel tot succes.

Kortom, veel organisaties ervaren de huidige krappe arbeidsmarkt als een flinke rem op de groei. Het inzetten van freelancers kan op korte termijn een goede oplossing zijn, maar om je organisatie op lange termijn op koers te houden zul je de inrichting van je organisatie onder de loep moeten nemen. Zeker gezien het feit dat veel bedrijven volop digitaal transformeren. Mensen zijn daarin essentieel. Welke mensen heb je waarom nodig en op welke plek? Het antwoord kan een interimmer zijn of een vaste medewerker. Het draait allemaal om de juiste professionals op de juiste plek. De vraag naar mensen zou daarom niet gezien moeten worden als een probleem van FTE’s en ‘koppen tellen’, maar als organisatievraagstuk.

Over de auteur: Danne de Vries is oprichter van BrandPit en The Purple People.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond