-

‘Reisbranche wil betere operationele marge en meer omzet’

Touroperators, reisagenten en andere reisbemiddelaars zijn in strategisch opzicht vooral bezig met het verbeteren van de operationele marge. Op de tweede plaats van prioriteiten staat omzetgroei.

Dit blijkt uit een analyse van DeloitteSmartReports.com, die door middel van AI-technologie meer dan 150.000 jaarverslagen heeft gescand op de strategische plannen.

Het verbeteren en efficiënter maken van de interactie met de klant wordt door 90,5 procent van de onderzochte bedrijven genoemd als een strategische prioriteit. Het verwerven van nieuwe klanten scoort hetzelfde percentage. Op de derde plek staat het verbeteren van de uitvoerende kracht van de reisorganisatie op het gebied van strategische assets (88,1 procent), gevolgd door het verwerven van nieuwe klanten (85,7 procent) en het behouden van huidige klanten (83,3 procent).

Opvallend is dat reisbedrijven van mening zijn dat het wel snor zit met het management en bestuur: dit is voor 54,8 procent een strategisch aandachtspunt, terwijl het gemiddelde van alle sectoren op 70,7 procent ligt.

Deloitte maakt in het rapport per focuspunt een onderverdeling van hoe reisorganisaties hun doelstellingen trachten te bereiken. Zo kent omzetgroei de volgende drie tactieken:

Prijsstructuur versterken

Dit gebeurt volgens Deloitte met name door invloed uit te oefenen op het demand & supply management (84,5 procent). Voorbeelden hiervan zijn het kopen van concurrenten, meer nadruk leggen op productie, distributie en verkoop en het verbeteren van de merkbekendheid. De tweede belangrijkste strategie is prijsoptimalisatie (46,4 procent) en dat betere tools en methodes te gebruiken om prijzen te managen, beter coördinatie met leveranciers en verkoopkanalen en het verbeteren van de kennis van medewerkers over prijzen en marges.

Nieuwe klanten verwerven

De strategie hiervoor is in de afgelopen vijf jaar niet erg veranderd, stelt Deloitte. De meeste bedrijven (86,1 procent) zetten in op product en service-innovatie door het platform en portfolio van producten en diensten te verbeteren, meer nadruk te leggen op maatwerk en de acquisitie van nieuwe producten en diensten. Bijna net zo belangrijk zijn marketing & sales (79,9 procent) die de waarde van de producten en diensten verhogen, lagere prijzen bewerkstelligen, meer tijd besteden aan sales en betere toegang krijgen tot analysetools.

Huidige klanten behouden

Ook dit is een stabiel aandachtspunt voor bedrijven. Account management is volgens 69 procent bedrijven de aangewezen weg om klanten te behouden. Daarbij wordt de focus gelegd op ‘high-value’ klanten, het behouden van de concurrentiekracht en het verbeteren van het bijhouden van klantinteracties. Cross-selling of up-selling staat op twee (56,2 procent).

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond