-

Retailers gebruiken business intelligence voor prijsoptimalisatie en betere klantervaringen

Een kleine zoektocht naar de rol van data in de retailsector toont tientallen websites over het belang van business intelligence (BI). Een mooie en belangrijk klinkende term, maar daardoor misschien ook afschrikwekkend en eng. Toch zijn genoeg retailers hier in meer of mindere mate al jaren mee bezig, bewust én onbewust. Maar hoe doen ze dat dan en wat houdt BI nou in? Hoeveel aandacht verdient het? En wat levert het op? 

De retailsector is continu aan verandering onderhevig, wat betekent dat er elke dag een hoeveelheid gegevens bijkomen – van opkomende trends en sales tot veranderingen op de markt en alles daartussenin. Heb je als retailer ooit de verkoopcijfers van twee maanden met elkaar vergeleken om erachter te komen waarom ze in de ene maand hoger waren dan de andere? Houd je een lijstje bij van wat specifieke klanten leuk vinden of nodig hebben? Als je ooit geld hebt bespaard of meer hebt verkocht door dit soort analyses, dan heb je BI gebruikt. 

Kijk ook naar de opkomende digitale loyaliteitsprogramma’s. Diende de klantenkaart vroeger om klanten aan de winkel te binden middels een simpel spaarsysteem, bestaat deze nu in digitale vorm. Handig voor de consument, maar vooral voor de retailer om data mee te verzamelen en klantprofielen op te stellen. Ook dit valt onder BI. Om Wikipedia te quoten: “business intelligence kan omschreven worden als het proces van gegevens [uit de eigen handelsactiviteit] omzetten in informatie, dat vervolgens zou moeten leiden tot kennis en aanzetten tot adequate actie. Business intelligence heeft als doel competitief voordeel te creëren en organisaties slimmer te kunnen laten werken.” 

Van verbeterde klantervaring tot prijs optimalisering

Dat iedere retailer in minder of meerdere mate aan BI doet is inmiddels duidelijk. Of BI daadwerkelijk de plek, aandacht en het budget krijgt die het verdient, is een tweede. Hieronder volgen daarom de drie belangrijkste voordelen van BI die aantonen waarom het hoog op het lijstje moet staan bij iedere retailer. 

  • Verbeterde klantervaring: met zoveel concurrentie in de retailsector zijn de verwachtingen van de klant hoger dan ooit. Retailers moeten ervoor zorgen dat klanten behouden en tevreden blijven in elke fase van het shoppingproces en dat lukt met de inzet van BI. 
  • Voorspellend modelleren: wil je als retailer echt succesvol zijn, dan meet je niet alleen je huidige gegevens maar kijk je ook naar de toekomst. Met hulpprogramma’s voor voorspellende retail-analyses kunnen bedrijven huidige gegevens combineren met andere relevante statistieken om nieuwe verkoopkansen te spotten, opkomende trends te identificeren en modellen te ontwikkelen voor producten die klanten het meest waarschijnlijk zullen kopen. 
  • Prijs optimalisering: toegang hebben tot eigen data en dit combineren met big data, oftewel data van de gehele markt, leidt ertoe dat retailers in realtime hun prijzen kunnen bijwerken. Zo vallen deze altijd samen met het huidige aanbod, de vraag en opkomende trends.

Belangrijke voordelen dus, en dit zijn slechts de basics van BI. Wanneer je BI specifiek gaat toepassen wordt de lijst met voordelen namelijk te lang om op te noemen. Dit vraagt uiteraard om complexere vormen van BI en een grotere investering. Maar met de voordelen die het biedt, is het zeker het overwegen waard eens dieper in de wereld van BI en data te duiken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond