-

Ruim 400 AI-bedrijven in Europa, vooral in data analytics

Het aantal Europese bedrijven dat zich bezighoudt met kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) neemt snel toe. De veelal jonge bedrijven begeven zich met name op het vlak van analytics, zo blijkt uit een analyse. Opvallend: in veertig procent van de gevallen claimt men wel een AI-oplossing aan te bieden, maar dat blijkt dan vaak vooral marketingtaal.

In Europa zijn ten minste vierhonderd jonge bedrijven actief die zich focussen op de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Dat blijkt uit een analyse die de Duitse investeerder Asgard heeft gepubliceerd. Het bedrijf nam hiervoor 715 bedrijven onder de loep die claimen zich met AI bezig te houden. Daarvan doen dat er 409 ook daadwerkelijk.

Verreweg de meeste bedrijven richten zich op de markt met een data analytics-product, zo blijkt uit de inventarisatie. Asgard telt er 56. Dat er relatief zoveel bedrijven zijn die zich hiermee bezighouden heeft ongetwijfeld te maken met de grote vraag van bedrijven naar oplossingen die helpen met de interpretatie van alle data. Een veelbeschreven uitdaging is om de grote hoeveelheid data die in huis is ook ten volle te benutten. Andere categorieën waarin veel van dit soort bedrijven voorkomen zijn sales en marketing en de gezondheidszorg. Maar ook tekstanalytics en conversational AI.

Van alle ‘start-upsteden’ huisvest Londen de meeste AI-bedrijven. In Engeland zijn er in totaal 121 van dit soort bedrijven, 97 zijn gevestigd in de hoofdstad. In Londen bevinden zich ook Europa’s best ‘gefunde’ partijen. BenevolentAI (onderzoek en innovatie in de gezondheidszorg) en Blippar (beeldherkenning) hebben beiden ongeveer 85 miljoen euro aan investeringsgeld binnen.

Ook in Zwitserland, Zweden en Nederland is er sprake van een groeiende industrie, merkt het investeringsbedrijf op. Zo wordt in de categorie ‘data analytics’ het Eindhovense bedrijf FOBISS genoemd. Dit relatief onbekende bedrijf houdt zich onder andere bezig met analyses en kunstmatige intelligentie voor ‘cash management’ en retail. Met analytics voorspelt het bijvoorbeeld de vraag naar producten en helpt het retailers bij de voorraadplanning.

Andere bekendere namen die Asgard opvielen zijn Flow.ai (actief op het gebied van conversational AI, hier in een interview met Emerce), ReSnap (AI en big data voor de samenstelling van fotoboeken – hier in een interview met Emerce), Sightcorp (emotieherkenning), Recruitz (recruitment), Braingineers (neuromarketing), Crowdynews (social media curatie voor uitgevers) en 904Labs (zoekfunctie voor webwinkels).

Dat lang niet bedrijven die met AI zeggen te werken dat ook daadwerkelijk doen, mag niet als een verrassing komen. Eind vorig jaar waarschuwde Andrew Ng hier ook al voor. De AI-expert die al voor Google Brain en Baidu werkte waarschuwt dat AI vaak als een magisch label wordt gebruikt. Bijvoorbeeld om op software te plakken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond