-

ReSnap benut kunstmatige intelligentie voor fotoboeken

Meer dan duizend fotoboeken per maand verstuurt de Nederlandse start-up ReSnap inmiddels, naar alle continenten behalve Antarctica. Medeoprichter Thomas Beguin zoekt met name groei in samenwerkingen met reispartijen en media.

Hoe zijn jullie op het idee voor ReSnap gekomen?

“Iedereen maakt foto’s en fotoboeken, maar waarom is dat zo’n lastig en tijdrovend karwei? En hoe kies je uit alle foto’s op je telefoon en computer de leukste uit? We hadden het idee dat het makkelijker moest kunnen. Vanuit die filosofie zijn we in 2013 begonnen met ReSnap. Je laadt die tweeduizend foto’s die je net op vakantie in Thailand hebt gemaakt vanaf je computer, Facebook en Instagram op onze website en wij kiezen de leukste en maken er een mooi design van. De eerste 80 procent van je fotoboek staat binnen een paar minuten klaar.”

Hoe maken jullie die selectie dan?

“We hebben in-house een systeem ontwikkeld op basis van kunstmatige intelligentie, dat herkent wat mensen in het verleden leuk vonden en waaruit ze die keuze hebben gemaakt. Dat proces imiteren we. Per foto heeft het systeem 1,7 miljoen parameters waarop het beeld wordt beoordeeld. Het kijkt bijvoorbeeld of er personen op staan, naar de emoties in gezichten, de setting en de kwaliteit van de foto. Dat betekent overigens niet dat die leuke foto met je vriend in een schemerig restaurantje niet wordt geselecteerd – het systeem herkent de waarde van dat soort plaatjes. De gemaakte selectie wordt vervolgens automatisch geplaatst in het boek. Je kunt daarna indien gewenst zelf tekst toevoegen, foto’s verplaatsen of verwijderen of de lay-out veranderen. Als het fotoboek eenmaal is gemaakt, zijn onze klanten er gemiddeld nog een half uur mee bezig. Bij de traditionele aanbieders is dit gemiddeld 20 uur.”

Wat is de online-marketingstrategie?

“We benaderen reizigers via Google Adwords en op social media. In onze eigen database kijken we wat voor soort reizigers al gebruikmaken van ReSnap en vervolgens bepalen we hoe we peers kunnen bereiken. Op basis van de positieve Cost Per Action (CPA) schalen we binnen nichekanalen op. Daar komt heel veel data-analyse bij kijken. Verder hebben we sinds het voorjaar een aantal samenwerkingen getest. Zo heeft het AD het eigen logo aan de tool gehangen en ReSnap als service bij de lezers onder de aandacht gebracht. Sunweb heeft hetzelfde gedaan met haar reizigers. Dat was nog met de vorige versie van het systeem. Nu hebben we de capaciteit om structureel partnerships aan te gaan. In een ideale wereld worden wij onderdeel van de vakantie. Dat je een reis boekt en een fotoboek bij de prijs zit inbegrepen. Voor een reisorganisatie is dat een mooie aanvulling op de merkbeleving. ReSnap is eerder een retentiemiddel dan een inkomstenbron voor onze partners.”

Hoe verhoudt de prijs zich tot concurrenten als Hema en Albelli?

“Het prijsniveau is exact hetzelfde of zelfs iets goedkoper, afhankelijk van welk boek je kiest. Onze orderwaarde ligt hoger dan bij de concurrenten, omdat wij niet met kortingen hoeven te strooien en mensen bij ons dikkere boeken bestellen.”

Wanneer verwachten jullie winstgevend te zijn?

“Voorlopig niet, want alle inkomsten stoppen we in marketing. We zijn nu aan het kijken naar een extra investeringsronde, want we willen een aantal nieuwe markten toevoegen of beter bewerken, met name de Engelstalige landen en Zuid-Europa. En natuurlijk blijven we investeren in de technologie. Afgelopen mei zijn we met de nieuwste versie van de tool live gegaan. Die staat op 95 procent van wat we willen. De 100 procent halen we nooit – op basis van feedback van klanten zijn we continu bezig met verbeteringen en nieuwe functionaliteiten. De kunstmatige intelligentie maakt bijvoorbeeld voor 65 procent de juiste selectie. Dat gaan we verbeteren, al vinden veel mensen het al goed genoeg. Als je nu zelf foto’s kiest en dat over een maand nog een keer doet, dan is 80 procent hetzelfde. Dat is een mooi streefgetal.”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond