7 tips voor betere online content

Eén van de grootste uitdagingen voor bloggers en marketeers is het schrijven van unieke content die geoptimaliseerd is voor zoekmachines en tegelijkertijd mensen aanspreekt. Hoe creëer je unieke content die goed scoort in Google en je bezoekers overtuigt om je diensten af te nemen/producten te kopen/hun e-mailadres achter te laten/een artikel te delen? Een aantal tips en tricks.

#1. Schrijf (potentiële) ideeën meteen op

De beste ideeën voor content komen op de meest onwaarschijnlijke momenten. En ze worden ook vaak snel weer vergeten. Zorg dus dat je altijd iets bij je hebt waarin je je spontane ideeën kunt noteren. Het maakt niet uit of je dit in je smartphone doet of in een klein notitieboekje. Het gaat erom dat je ze direct kunt vastleggen, zodat je ze later verder uit kunt werken.

#2. Laat je inspireren

Als je het even niet meer weet, laat je dan inspireren door anderen. Ik gebruik hiervoor Pinterest. Ik heb voor alle onderwerpen waar ik over blog een board aangemaakt, en op het moment dat ik iets wil schrijven maar geen inspiratie heb (dat gebeurd zelfs de beste bloggers en copywriters), dan kijk ik daar even op om ideeën op te doen. Er zijn nog veel meer van dit soort sites waar je terecht kunt voor inspiratie, maar dat is ook grotendeels afhankelijk van de niche waar je in zit. Zorg er hoe dan ook voor dat je nooit de titel van iemand anders kopieert. Met een beetje creativiteit creëer je een originele, frisse titel.

#3. Maak gebruik van mindmaps

Iedereen heeft zo zijn of haar eigen methodes om ideeën in kaart te brengen en te ordenen. Mindmaps zijn hiervoor heel geschikt. Begin met het opschrijven van je hoofdonderwerpen. Met andere woorden, de onderwerpen waar je het meest over schrijft, en waarvan je bezoekers verwachten dat je er informatie over publiceert. Afhankelijk van je niche heb je één hoofdonderwerp of juist veel verschillende onderwerpen. Neem een vel papier en schrijf je hoofdonderwerpen in het midden op. Zorg daarbij dat je voldoende ruimte erom heen vrijlaat. Vervolgens schrijf je rondom elk hoofdonderwerp relevante sub-onderwerpen op. Die sub-onderwerpen kun je wellicht ook weer uitbreiden met gerelateerde woorden. Zo heb je altijd een mooi overzichtje om op terug te vallen.

#4. Schrijf content waar mensen iets aan hebben

Deze lijkt voor de hand liggend, maar ik kom nog zat artikelen tegen waar ik niets aan heb. Deze zijn doorgaans geschreven voor zoekmachines, en niet voor mensen (hier komen we bij het volgende punt op terug). Streef ernaar om de vragen van zoekmachine gebruikers en bezoekers op een efficiënte manier te beantwoorden. Wat zou jij willen lezen? Mensen moeten terecht komen op een pagina die op een heldere manier de informatie verstrekt waar ze naar op zoek zijn.  

#5. Schrijf eerst voor mensen, daarna voor zoekmachines

Zoekmachines indexeren je content, maar ze lezen die niet. Als je mensen wil bereiken met je content, dan moet je in de eerste plaats schrijven voor mensen. Ik weet dat sommige SEO specialisten het hier niet mee eens zullen zijn, maar het is wel zo. Want wat maakt SEO goed? Sterke, relevante, leesbare content. Als je content volgepropt zit met keywords en niet lekker wegleest, zal je doelgroep niet de moeite nemen om terug te komen. Als mensen door jouw teksten te lezen meteen kunnen zien op welke keywords je wil scoren, dan doe je iets niet goed.

#6. Besteed extra aandacht aan titels

David Ogilvy, die wordt beschreven als de “Father of Advertising,” zei ooit eens: “When you have written your headline, you have spend eighty cents out of your dollar.” Zelfs al schrijf je unieke en waardevolle content, als je een middelmatige titel hebt zal je doorgaans geen click-through ratio hoeven verwachten. Een titel wordt maar liefst vijf keer zo vaak gelezen als een stuk tekst zelf. Je titel moet de aandacht van je bezoekers trekken en hen overtuigen om door te klikken en verder te lezen. Uit onderzoek blijkt overigens dat titels met cijfers erin vrijwel altijd goed scoren en ook veel vaker gedeeld worden.

#7. Presenteer je content met een onderscheidende tone of voice of stijl

Het schrijven van unieke content betekent dat niet alleen de content zelf uniek moet zijn. Het hoeft niet per se informatie te zijn die nergens anders te vinden is. Het gaat er ook om dat je je content op een unieke manier presenteert. Stel dat je ergens over schrijft waar al veel over geschreven is. Je bezoekers moeten dan denken: “Ik heb hier eerder over gelezen, maar nog nooit op een manier die me zo raakt als dit.” Denk maar aan de ervaring van het lezen van een fenomenaal boek over een bepaald onderwerp, versus het lezen van de Wikipedia pagina over dat onderwerp. De informatie is wellicht hetzelfde, maar er is een groot verschil in de mate van kunstzinnigheid en artistiek talent, en de emotionele resonantie die beiden teweeg kunnen brengen. Ook jij kunt je eigen stijl creëren, een herkenbare tone of voice die mensen aanspreekt en overtuigd om steeds weer terug te komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug