-

SEO-trends voor 2023 naar aanleiding van recente Google-updates

In de laatste maand van 2022 kregen we nog een aantal Google-updates. Samen met andere veranderingen en verschuivingen waar de techgigant mee bezig is, vormen die een goed ijkpunt om vooruit te kijken naar de SEO-trends voor dit jaar.

Nu januari al weer bijna om is en we met frisse blik de doelen voor 2023 aanpakken, is dit het moment om ook alvast vooruit te blikken wat dit jaar gaat doen op het gebied van SEO. De laatste updates van Google voorspellen ons wat zal dit betekenen voor aankomend jaar.

De ‘Helpful Content’-update betekent: kwaliteit boven kwantiteit

Deze core update is in september 2022 uitgerold en op de verjaardag van Sinterklaas kwam er nog een update op. Als laatste update van afgelopen jaar verwacht ik dat het veel impact zal hebben op wat belangrijk wordt in 2023. Google zal nog meer dan ooit gaan sturen op kwaliteit boven kwantiteit. Waar eerder het advies werd gegeven om vooral heel regelmatig en veel te bloggen om verkeer naar je website te genereren, wordt het steeds belangrijker om vooral kwalitatief sterke content te leveren. Met andere woorden: je kunt beter één monsterblog per maand publiceren met waardevolle inhoud dan iedere week een kleine en vluchtige blog.

AI gegenereerde content betekent: focus op een originele tekst

Het is een opkomende trend om gebruik te maken van AI-software. Op het gebied van content schrijven zien we dat tools zoals Jasper of Writesonic ingezet worden. Deze tools zijn vrij goed in staat om op basis van een simpele opdracht zelf allerlei data te verzamelen en een stukje tekst te schrijven op basis van die bevindingen. Geweldig dat dit mogelijk is natuurlijk. Zo zou je in zeven minuten tijd een prima tekst kunnen laten genereren door een dergelijke tool. Maar… de tekst moet je zelf nog altijd wel even redigeren, aangezien er soms wat foutieve of vreemde woorden en zinnen tussen kunnen zitten. Daarnaast mist het ook wel wat menselijke creativiteit: het is meestal niet direct een opvallend leuk te lezen tekst.

Met de ‘Helpful Content’-update in gedachten is het aannemelijk dat kwalitatief slechte AI-content afgestraft zal worden. Het doel op zich moet dus niet zijn om zo snel mogelijk zoveel mogelijk blogs of pagina’s te publiceren. AI gegenereerde content kun je beter eerst kritisch controleren en hier en daar een beetje aanpassen, zodat het een lekker lopende tekst wordt. Google herkent patronen. Dus stel jezelf de vraag bij iedere tekst: ‘Draagt deze content bij?’ en ‘Doe ik meer dan anderen al doen op internet over dit onderwerp?’.

Aanvullende tip: loop je website eens na op de kwaliteit van de content. Herschrijf pagina’s die niet zo sterk zijn of overweeg die pagina’s te verwijderen.

Google EAT-update betekent: betrouwbaarheid en autoriteit zijn belangrijk

EAT staat voor: Expertise, Authority en Trust. Google probeert hiermee te voorkomen dat sites met ‘slechte’ content alsnog hoog ranken in de zoekresultaten omdat ze sterke backlinks krijgen. In de basis gaat deze update over websites op dit vlak:

  • Medisch
  • Politiek
  • Financiën
  • Veiligheid

Deze onderwerpen hebben veel impact op een belangrijk onderdeel in iemands leven, dus zal de prioriteit eerst hier op liggen. Maar we kunnen verwachten dat dit uiteindelijk ook op andere gebieden uitgerold gaat worden. Wat is hierbij belangrijk?

  • Zorg voor betrouwbare en kwalitatieve content. Laat de content schrijven door echte specialisten binnen je organisatie. Lukt dit niet, laat hen dan in ieder geval feedback op je content geven.
  • Zet ‘profielen’ op voor deze specialisten. Heeft je auteur externe publicaties? Accreditaties? Laat dit zien aan Google.
  • Denk ook aan het binnenhalen van recensies en keurmerken.
  • De autoriteit van de website kun je verbeteren door te werken aan je (back)linkprofiel. Kijk of je samenwerkingen aan kunt gaan met websites die al een goede autoriteit hebben en relevant zijn voor jouw vakgebied. Plaats ook daar content van hoogwaardige kwaliteit.
De ‘product review’-update van Google betekent: uitgebreide recensies worden belangrijker

Augustus 2022 heeft Google de ‘product review’-update uitgerold. Deze update promoot en beloont recensies die een potentiële gebruiker net iets meer vertellen dan de standaardinformatie die al op internet te vinden is over jouw dienst/product. Een uitgebreide productrecensie is meer waard dan een paar korte en algemene recensies.

Het is belangrijk dat je zelf ook de bezoekers op je productpagina’s voorziet van uitgebreide productinformatie. Denk hierbij aan: hoe ziet het product er precies uit en hoe is het te gebruiken? Voeg afbeeldingen, productvideo’s en/of handleidingen toe. Maar kijk ook verder: wat is het verschil met vergelijkbare producten van concurrenten bijvoorbeeld? En welk product past het beste bij een bepaalde toepassing of omstandigheid? Concreet betekent dat:

  • Voeg bijvoorbeeld een demonstratie, unboxing-video of blog toe door een belangrijke (en onafhankelijke!) gebruiker in jouw markt.
  • Geef eerlijk advies over hoe je product op verschillende gebieden presteert. De consument kan het zo goed vergelijken met een concurrent en haar besluit nemen. Bij een kinderbuggy is het bijvoorbeeld fijn om te weten hoe makkelijk het is om deze in te klappen en peilers zoals het (off-road) rijcomfort, de wendbaarheid, de afmetingen en het gewicht.
  • Toon een opsomming van de voor- én nadelen van je product.
Buying Guides voor webshops betekent: optimaliseer je productfeed met details

Google testte in februari 2022 al met Buying Guides; een nieuwe feature onder Google’s shopping dat in mobiele weergave verschillende filtermogelijkheden aanbiedt. Het doel: de gebruiker snel en gericht te laten zoeken naar het juiste producttype binnen het grote aanbod dat getoond wordt.

Zoals je ziet zijn er aardig wat filtermogelijkheden. Je kunt, afhankelijk van het type product, filteren op kenmerken als kleur, maten, stijl, nieuw/tweedehands, en nog veel meer. Naar verwachting wordt dit steeds uitgebreider.

Tip: optimaliseer je productfeed en verrijk die met gedetailleerde content.

Verandering in mediavoorkeur betekent: maak je website interactiever en visueler

We zien dat er een verandering in mediavoorkeur gaande is. Op organisch vlak is Google niet de enige weg waarop iemand zoekt of bij een product/dienst uitkomt. TikTok en Pinterest zijn bijvoorbeeld populaire kanalen. We zien dat deze kanalen ten opzichte van Google veel visueler ingesteld zijn: ze laten vrijwel alleen maar afbeeldingen en video’s zien. De manier waarop mensen informatie verwerken verandert en het lijkt er op dat Google al inhaakt op de populariteit van dit soort platformen door vaker visuele aspecten te tonen in de zoekmachineresultaten in plaats van alleen tekstuele links naar websites.

Wil je meeliften op deze ontwikkeling? Verrijk je content dan vooral met foto- en videomateriaal, maar bijvoorbeeld ook 360º visuals en AR of VR. Een voorbeeld ter inspiratie: met de app IKEA Place kun je, dankzij de nieuwste AR-technologie, 3D-modellen op ware grootte virtueel in je eigen kamer plaatsen.

Kijk ook eens kritisch naar de formulieren op je website. Kun je daar misschien iets mee in de vorm van gamification, QR-codes, een chatflow, calculator, quiz, 3D-afbeeldingen van je product, een korte video of quiz? Mogelijk kun je de ervaring wat interactiever en visueler maken.

Google Lens betekent: multisearch

Google Lens bestaat al sinds 2017, maar daar mogen we aankomend jaar meer van verwachten. Eerst was het een op zichzelf staande app, maar inmiddels is Google Lens ook al aanwezig op de Google-homepagina. Het toont aan dat ze sterk inzetten op een visuele zoekmachine. Houd rekening met een multisearch-landschap en zorg dat je hier alvast op in kunt spelen. Naast het zoeken met beeld, blijft het zoeken met tekst bestaan en zien we ook dat spraakgestuurd zoeken steeds gebruikelijker is. Het zal zich steeds meer met elkaar verweven.

Ik gebruik Google Lens nu zelf wel eens om een plant te identificeren. Ik zou het prettig vinden om hier dan nog bij te kunnen typen “hoeveel water?” zodat ik makkelijk in één keer de informatie kan vinden die ik zoek. Ik vermoed dat Google van andere platformen leert en hier ook naar toe aan het werken is.

Tip: zoek eens op een belangrijk zoekwoord voor jouw bedrijf en kijk wat er momenteel goed wordt geïndexeerd. Daar kun je van leren! Is dat YouTube, misschien TikTok, of juist Pinterest? Vergelijk dit eens met hoe je zelf geïndexeerd wordt via de ‘site:jouwdomein.nl’-zoekopdracht in Google. Kun je dit mogelijk verbeteren naar de zoekbehoefte van dit moment? Een manier om te zorgen dat je je website ook optimaliseert voor gesproken zoekopdrachten, is door te concentreren op long-tail zoekwoorden: mensen hebben de neiging om volzinnen te gebruiken wanneer ze een gesproken zoekopdracht inspreken.

Over de auteur: Dagmar Snoeren is SEO-Specialist bij Mailblue.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond