-

Snapchat biedt meer targetingmogelijkheden

Snapchat gaat nadrukkelijk de strijd aan met Facebook en Google. De ephemeral messaging app heeft de samenwerking met data-analyticsbureau Nielsen geïntensiveerd en biedt hierdoor meer targetingmogelijkheden voor adverteerders, waaronder demografische factoren en offline koopgedrag.

De samenwerking werd afgelopen week door Snapchat en Nielsen aangekondigd. Volgens Nielsen krijgen adverteerders door de samenwerking binnen Snapchat toegang tot maar liefst 30.000 verschillende segmenten. Naast demografische factoren zijn nu ook koopgedrag en mobiel gedrag in het advertentieplatform van Snapchat opgenomen. Er waren tot op heden slechts beperkte segmentaties in targeting mogelijk, vooral op locatie en (product)voorkeuren. Momenteel wordt 98 procent van alle Snapchat-advertenties middels programmatic ingekocht.

Overigens werken Snapchat en Nielsen al sinds 2014 samen. Snapchat adopteerde al heel snel Nielsen Digital Ad Ratings, om richting adverteerders een zuivere vergelijking te bieden ten opzichte van andere, meer traditionele kanalen. Ook gebruikt Snapchat meetmethodes van Nielsen om Bereik, Impact/Resonantie en gedrags-KPI’s vast te stellen en te vergelijken.

Meer kansen voor marketeers

De grootschalige samenwerking tussen Snapchat en Nielsen betekent meer mogelijkheden voor marketeers. Dat is ook de mening van David de Jong van Searchresult, an Adeptiv agency: “Het toevoegen van extra segmenten in je targeting is uiteraard een quick win voor elke prospecting campagne. De audiences die een Snapchat nu al biedt zijn hier zeker ook interessant voor, maar wanneer je je eigen audiences kan opbouwen met off platform behaviour en dit combineert met custom audiences middels de Snap pixel, acht ik de kans groot dat Snapchat klaar is voor de strijd met Instagram. Zeker wanneer het gaat om de marketingbudgetten gericht op de jongere doelgroepen. En wanneer Snapchat zich voorbij het imago van jongerenplatform weet te ontwikkelen, wellicht ook wel de budgetten die gereserveerd zijn voor de oudere doelgroepen.”

Snapchat: Te laat of net op tijd?

Het nieuws zal Snap Inc., het moederbedrijf van Snapchat, aan de inkomstenzijde een boost moeten geven. Lang was de kritiek enkel en alleen maar over het inkomstenmodel van Snapchat ten opzichte van haar gigantische beurswaarde. Op papier is Snapchat namelijk ruim 15 miljard dollar waard. Bij gebrek aan een substantiële cashflow is de huidige beurswaarde volgens veel analisten niet in verhouding.

De laatste tijd focussen criticasters zich echter met name over de groeiende impact van Facebook via Messenger en Instagram, die soortgelijke functionaliteiten als Snapchat bieden en duidelijk aan populariteit winnen. Tegelijkertijd moet worden gesteld dat Facebook sinds begin deze maand bezig is de targeting mogelijkheden op basis van third party data te verminderen. Het bedrijf kwam de afgelopen periode rondom dit vraagstuk regelmatig in opspraak en hoopt dat met deze stap in de toekomst te voorkomen.

De timing van Snap Inc. en Nielsen is dus ideaal maar zeker niet gepland. Een dergelijke integratie, zowel juridisch als technisch, kan niet binnen een aantal weken geregeld zijn. Wat wel duidelijk is dat het niet alleen maar kansen biedt voor marketeers. De betere en dus gerichte segmentatie mogelijkheden biedt Snapchat (en adverteerders) de kans om de app relevanter te maken voor gebruikers.

Aan de slag?!

Helaas is op dit moment nog onduidelijk of de verbeterde targetingmogelijkheden ook in Nederland beschikbaar zijn. De persberichten van deze twee Amerikaanse partijen melden niets over GDPR. Het is dus nog onbekend of het compliant is met de Europese wet- en regelgeving en daarmee toepasbaar is marketeers in ons land. Wordt ongetwijfeld vervolgd. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond