-

Snelle logistiek: dé WOW-factor bij online kopen

Uit een analyse van reviews blijkt dat de Nederlandse online koper het meest enthousiast is over de snelle levering. Op forse afstand volgen positieve opmerkingen die in reviews worden gemaakt over het koopgemak in de webshop, de scherpe prijs of het brede assortiment waaruit men kan kiezen. De logistieke service wordt in e-business een ‘satisfier’ van formaat, in plaats van alleen maar een noodzakelijk proces op de achtergrond.

Wat reviews laten zien

Dit voorjaar hebben we van een aantal Nederlandse topwebshops (bol.com, Wehkamp, Coolblue, Mycom, Dixons en fonQ) ruim 500 Kieskeurig- en Trustpilot-recensies geanalyseerd. Daarbij is uitsluitend gekeken naar spontane reacties zoals die in positieve reviews werden gegeven. Recensies zoals bijvoorbeeld (Kieskeurig.nl, 4 maart, Wehkamp) Gemakkelijke website en supersnelle levering op een door jezelf gewenst tijdstip.

Deze analyse leverde het volgende verrassende totaalbeeld op:

review wow-effect onderzoek

Ruim 60 procent van de onderzochte beoordelingen bevatte een enthousiaste opmerking over de snelle levering, gevolgd door, in 30 procent van de gevallen, een positieve opmerking over de gemakkelijke werkwijze binnen de webshop. Daarna volgden positieve opmerkingen over betrouwbaarheid van de levering, de scherpe prijs, breed assortiment, klantenondersteuning en afleveropties waaruit men kon kiezen. Pas daarna, op 8, volgde enthousiasme over het product dat men gekocht had.

Logistieke services steeds belangrijker voor aankoopgedrag

De services die etailers/retailers bieden, bepalen steeds meer waar de online koper een product koopt. Verrassend dat logistieke diensten daarin zo’n belangrijke rol vervullen. In de Top 10 van het review-onderzoek komen we vijf logistieke factoren tegen: Snelheid, betrouwbaarheid (dat betekent onder anderen dus ook voorraadbetrouwbaarheid), aanbod van afleveropties, inzicht in de orderstatus en de manier waarop je kunt retourneren.

Barclays (UK) publiceerde eind 2014 het rapport The Last Mile, Exploring the online purchasing and delivery journey. Ten behoeven van dit rapport liet Barclays onderzoeken wat retailers, consumenten en logistieke dienstverleners verwachten van de last mile. Ook uit dit onderzoek blijkt dat de zeer ervaren online UK-consument veel belang hecht aan logistieke diensten. De UK-consument (zie onderstaand figuur) vindt leversnelheid het belangrijkst, direct gevolgd door keuze uit afleveropties. Dit om te kunnen kiezen voor een aflevermethode, die het best past bij de leefwijze van de ontvanger.

barclays report customer satisfaction about delivery aspects

Logistiek voor e-commerce (E-fulfilment): Puur commercie !

E-business heeft het retaillandschap heftig op zijn kop gezet. Door ‘kopen op afstand’ zijn de logistieke service-aspecten steeds belangrijker geworden. ‘Logistiek’ was in de traditionele retail vooral een ‘dissatisfier’: Goed georganiseerde logistiek werd ‘normaal’ gevonden, slecht georganiseerd leverde direct ontevredenheid op.

Door e-business is de logistieke service steeds meer een ‘satisfier’ geworden. Satisfiers zijn zaken waarvan klanten in klanteninterviews of enquêtes aangeven ze belangrijk te vinden maar in het algemeen niet direct verwachten. Wordt aan die verwachting voldaan, dan genereert dat klanttevredenheid.

De volgende conclusie uit het Barclays-rapport liegt er niet om: ‘Nearly 45% of shoppers would order more online if delivery services were more suited to their needs’.

Leversnelheid en afleveropties blijken dus de belangrijkste logistieke serviceaspecten te zijn. Als we daarop inzoomen, waar gaat het dan vooral om ?

Snelheid:

  • Uit beperkt cijfermateriaal dat tot nu toe beschikbaar is, blijkt dat de UK-shopper maar heel beperkt kiest voor same-day-delivery. Daarentegen wordt next-day-delivery, voor de UK een express-levering, steeds belangrijker: Circa 30 procent van de orders worden next-day geleverd.
  • Cut-off tijden worden in de UK in de afgelopen jaren later en later. Nog niet op het niveau van Nederland, maar wel aanzienlijk later dan de cut-off tijden van webshops in Duitsland en Frankrijk.
  • Nederland (en ook België) is volledig next-day-delivery georiënteerd. Cijfermateriaal over het belang van same-day-delivery is nog niet echt voorhanden. Uit gesprekken met webshops en vervoerders, krijg ik sterk de indruk dat het percentage same-day-delivery in Nederland (nog) erg laag is.
  • Wat snelheid van levering betreft kun je je in Nederland als webshop nog steeds duidelijk profileren met een late cut-off tijd en/of met het afleveren van de weekendorders op zondag of maandag.

Afleveropties:

  • Op het gebied van afleveropties liggen er voor Nederlandse webshops nog steeds heel veel kansen. De grote webshops zijn op dit gebied goed bezig met keuzes voor afhaalpunten (bij eigen shops en landelijke afhaalpunten), keuze voor een afleverdag, mogelijkheid om voor een avondlevering te kiezen.Bij helaas nog veel teveel webshops blijven de afleveropties slechts beperkt tot aflevering op het eigen adres of aflevering op een ander aangegeven adres. Tijdens het Emerce eFulfilment congres op 13 oktober aanstaande zullen de meest recente ontwikkelingen op dit gebied bekend worden gemaakt (Global Webshop Logistics-onderzoek 2015). Het aanbieden van een breder palet afleveropties vraagt een inspanning van een webshop, maar zal bij het aanbieden daarvan de omzet positief beïnvloeden, omdat de logistieke services die daarmee geboden worden beter aansluiten bij de leefwijze van de klant.
Logistieke innovaties: Voor de online koper nog niet zo interessant

Uit het Barclays-onderzoek bleek ook dat de consument het minst warm loopt voor innovaties in de last mile. Daarbij wordt onder anderen gewezen op de drones-hype, zoals die in het afgelopen jaar over ons heen is gekomen. Wie weet wordt dat nog wat in de toekomst. Voor de korte termijn: Ook leuk om er smakelijk om te kunnen lachen …..

Cartoon Amazon drone

 

Dit bericht is 43 keer gedeeld

2 Reacties

Coen Koppen

Dat goede en snelle bezorging belangrijk is bleek ook uit de presentatie van Margreeth Pape en uit de Thuiswinkel Markt Monitor: https://www.thuiswinkel.org/bedrijven/nieuws/2810/belangrijke-trends-met-invloed-op-last-mile-logistiek

De onzekerheid over en gebrek aan invloed op de aflevering van producten werden door consumenten genoemd als nadelen van online bestellen. Dus naast snelheid liggen er ook kansen in de communicatie over en invloed op de aflevering van bestellingen.

Nando van Essen

Hai Coen,

Helemaal mee eens. Nogmaals een onderstreping hoeveel commerciële kansen er liggen vanuit logistieke services.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond