-

Social commerce: waarom de potentie zo groot is

Social commerce is een zijtak van e-commerce. Sociale platforms integreren een native shops-feature. Daarin uploaden e-commercemerken hun productcatalogus naar een virtuele etalage. Zo hoeft de gebruiker het platform nooit te verlaten om aankopen te doen.

Als gebruiker kun je de native shop van een merk bezoeken om beschikbare producten te zien, productspecificaties te lezen en te kijken welke maten en kleuren er op voorraad zijn. Daarnaast kan de shop in de feed van gebruikers verschijnen als een gesponsorde post. De meeste sociale platforms zijn bezig met een transformatie naar social commerce. Zo lanceerde TikTok onlangs shopping-advertenties.

Social commerce heeft in de laatste jaren een explosieve groei meegemaakt. De Amerikaanse markt voor social commerce is in 2020 alleen al met zo’n 38 procent gestegen tot 27 miljard dollar. Deze zal naar verwachting meer dan 50 miljard dollar bedragen in 2023.

Sociale ervaring en mobielvriendelijk

Met social commerce is shoppen een sociale ervaring omdat gebruikers zich in een interactieve omgeving bevinden. Je kunt gemakkelijk producten doorsturen naar je vrienden en advies vragen. Social commerce is het beste alternatief voor gezellig samen shoppen in de stad. En zonder lange rijen voor de kassa.

Zo’n 70 procent van de gebruikers komt via een mobiel apparaat op de websites. Daarom is een webshop die gebruiksvriendelijk is voor mobiel belangrijk. Dat is precies de kracht van social commerce. Socialemediaplatforms zijn gebouwd op mobielvriendelijkheid en zijn toegankelijk voor een enorm publiek. In plaats van bezoekers naar een winkel te leiden, breng je met social commerce de winkel naar hen. Social commerce poetst wat onnodige stappen weg uit het aankoopproces en stroomlijnt de customer journey.

De voordelen van social commerce

Frictieloze customer journey
Met social commerce is voor zowel de gebruikers als voor merken het leven een stuk makkelijker. Gebruikers hoeven de app niet eens meer te verlaten, waardoor het aantal stappen tot een aankoop wordt verminderd, en daarmee ook het aantal gebruikers dat voortijdig afhaakt. In-app-functionaliteiten als de check-out en DM’s met de klantenservice maken shoppen op socialemediaplatforms ontzettend gemakkelijk.

Sterk overtuigend
Sociale media zijn doordrenkt met social-proof heuristiek. Zowat iedere post is door gebruikers gegenereerde content, of dat nu één van je vrienden of een influencer is. Daarnaast gaan posts gepaard met ‘likes’, ‘shares’ en ‘comments’. Ook kunnen merken interactie belonen: denk aan give-aways, kortingscodes en een ‘share’ op het account van je favoriete merk.

Aangedreven door data
Sociale media zijn groot geworden door data te gebruiken als valuta. De deal is simpel: jij mag gebruikmaken van mijn platform als je wat gegevens achterlaat. Het gebruik van het platform zelf zorgt ook voor een hele bak data. Social commerce stelt merken in staat om hun shop voor te schotelen aan hun doelgroep, waar traditionele e-commercewebsites verkeer moeten áántrekken.

Relevante en grote doelgroepen
Zo’n 57 procent van de wereldpopulatie gebruikt sociale media. Dat zijn bijna vijf miljard mensen. Laat dat even op je inwerken. Het ziet er niet naar uit dat deze aantallen gaan slinken de komende jaren. What’s in it for you? Als merk kun je wereldwijd je doelgroep bereiken. Focus je je op 18- tot 34-jarigen? Dan kun je er donder op zeggen dat ze al scrollend op sociale mediaplatforms door het leven gaan. Voor Gen-Z en millennials is de kans groot dat ze al een aankoop hebben gedaan via een socialemediakanaal.

Direct contact met klanten
Veel bedrijven geven aan ‘customer-centric’ te zijn, maar hoe uit zich dat in de praktijk? Op sociale media heb je de kans om in direct contact te staan met je klanten. Sociale media zijn ook perfect om feedback op je producten en services te vragen aan je klanten. Dat kan met enquêtes, in de reactiesectie en – voor extra betrokken gebruikers – in DM’s.

Op deze manier versterk je de relatie met je klanten. Klanten vinden het leuk om feedback te geven. Ze voelen zich erdoor gewaardeerd. Zo zorg je ervoor dat je producten nog beter aansluiten op de doelgroep en je de relatie versterkt. Of het nu gaat over de kenmerken van een product, nieuwe collecties of een verbeterde klantenservice.

De mogelijkheden op Pinterest

De inmiddels meer dan 400 miljoen Pinterest-gebruikers maken moodboards, pinnen inspiratie en ontdekken nieuwe producten. Pinterest is hét medium om een nieuwe doelgroep aan te spreken van mensen die nog onbekend zijn met je merk. Zo’n 97 procent van de zoekopdrachten zijn unbranded. De intentie van gebruikers onderscheidt Pinterest van andere sociale media. Mensen gebruiken Pinterest om inspiratie op te doen en nieuwe merken en producten te ontdekken. In tegenstelling tot Facebook en Instagram, waar het voornaamste doel juist is om sociale interactie aan te gaan of vermaakt te worden.

Op Pinterest wordt native advertising naar een hoger niveau getild. Gebruikers worden niet verstoord door advertenties, maar focussen volledig op het vinden van de producten die ze nodig hebben. Zo’n 50 procent van de Pinterest-gebruikers bevindt zich dan ook in de do-fase van de customer journey. Relevante en creatief ontworpen advertenties doen het goed op dit visuele platform.

Social commerce op Facebook

Volgens Statista was Facebook het meest gebruikte socialemediaplatform voor aankopen in 2021.

Met de Shopify-integratie synchroniseer je automatisch producten met Facebook en kun je shoppable posts en advertenties maken. Zo heb je geen gedoe met het uploaden van product-feeds en zorg je er meteen voor dat jouw branding wordt toegepast.

De topper: social commerce op Instagram

Social Commerce op Instagram

Uit onderzoek van Instagram blijkt dat zo’n 44 procent van de gebruikers wekelijks Instagram gebruikt om te shoppen. Instagram biedt veel mogelijkheden voor merken om dat te faciliteren:

  • Shopping tags
    Tag producten uit je shop in je feed-posts en stories.
  • Shopping tab
    Hier browsen en kopen Instagram gebruikers producten die getagd zijn door influencers of producten uit de shop van merken.
  • Advertenties
    Dit type Instagram-advertenties geeft gebruikers de mogelijkheid om een selectie producten te bekijken en beschrijvingen te lezen.
  • Shoppen in DM’s
    Met deze feature kopen gebruikers via direct messages bij merken. Gebruikers stellen vragen over producten, doen aankopen en volgen hun orders allemaal op één plek.
Nieuwkomer: social commerce op TikTok

Met een TikTok-for-Business-account kun je je eigen content promoten in TikTok Shopping of heel gemakkelijk toffe video’s maken vanuit je eigen dashboard. Je shopping advertenties kunnen op verschillende manieren bij de gebruikers terechtkomen:

  • ‘For you’-feed-advertenties
    De ‘for you’-pagina is samengesteld op basis van de keuzes en interesses van de gebruiker. Advertenties op deze pagina krijgen waarschijnlijk meer aandacht omdat dit het eerste is wat gebruikers zien als ze de app openen. Omdat TikTok een op interesses gebaseerd platform is, is de kans groot dat je boodschap resoneert met je publiek.
  • Swipeable ads
    Dit zijn de meest voorkomende advertenties. Ze bevatten productdetails in de vorm van kaarten waar gebruikers doorheen swipen.
  • TikTok Live Shopping
    Live shopping is een tool voor makers en influencers. Het stelt gebruikers in staat om de producten waarover je praat in je livesessie in te laden. Live Shopping is als het ware een real-time digitale markt.
  • TikTok product tags
    Tags gerelateerd aan je bedrijf kun je koppelen aan je post. Als gebruikers erop klikken worden ze binnen de app naar je website gestuurd of naar de shoppinghub in de app zelf.
  • Andere advertenties
    Custom advertenties zijn de beste manier om specifieke gebruikers te bereiken en te volgen. Je target deze advertenties op specifieke kenmerken van je doelgroep.
Custom doelgroepen in TikTok

Er zijn verschillende manieren om custom doelgroepen aan te maken in TikTok. Hieronder zetten we ze voor je op een rijtje:

  • Klantenmatchlijsten
    Net zoals in Google Ads en Meta kun je in TikTok klantlijsten uploaden voor look-alike audiences. Hier geldt dat de lijst minimaal 1000 gebruikers moet bevatten om enerzijds de privacy te waarborgen en anderzijds het algoritme te voorzien van voldoende input.
  • Engagement-doelgroepen
    In TikTok kun je doelgroepen aanmaken van gebruikers die eerder met je merk de interactie aangingen. Denk aan klikken en video-impressies, maar ook hoe lang ze naar je video’s keken.
  • App-activiteit
    App-activiteit-doelgroepen zijn op basis van bepaalde gebeurtenissen in de apps gevormd: ‘subscribe’, ‘add to wishlist’, login, aankopen, recensies achterlaten en ga zo maar door.
  • Websiteverkeer
    Een websiteverkeerdoelgroep bestaat uit gebruikers die acties hebben voltooid op je website. Hiervoor moet je een lijst uploaden in TikTok van minimaal 1000 gebruikers. Acties zijn bijvoorbeeld gebruikers die op een bepaalde knop hebben geklikt, producten aan hun winkelmandje hebben toegevoegd of de check-out startten maar niet voltooiden.
  • Leadgeneratiedoelgroepen
    Wellicht minder relevant voor social commerce, maar leadgeneratiedoelgroepen hebben veel potentie. Dit zijn doelgroepen van gebruikers die een formulier bekeken of (deels) invulden. Als je meer over je doelgroep wilt weten en je database verrijken, zijn formulieren erg handig.
  • Business-account-doelgroepen
    Met dit type doelgroep kun je gebruikers retargeten die uitsluitend organisch bepaalde acties op je profiel voltooiden. Hieronder vallen een ‘follow’, profielbezoek, het bekijken van video’s en video engagement.
Social commerce en livestream shopping

Combineer influencermarketing met livestreaming en je hebt een krachtig middel in handen. Merken en influencers maken gebruik van live commerce om in real-time te communiceren met hun kijkers. Kijkers stellen vragen over producten en de host van de livestream helpt ze in het maken van een productkeuze. Zowel Facebook, Instagram als TikTok bieden mogelijkheden voor livestream shopping.

Hoewel livestream shopping nog in de kinderschoenen staat in Europa en de Verenigde Staten, explodeerde de markt in China. In slechts drie jaar groeide livestream shopping van zo’n 3 miljard dollar naar 171 miljard dollar. Als we ook maar een klein deel van deze groei overhevelen naar de Europese markt, zullen volgens McKinsey live commerce aankopen 10 à 20 procent uitmaken van alle e-commerce aankopen in 2026.

De conversieratio’s van livestream shopping liegen er niet om. Met een conversieratio van 30 procent is dat 10 keer hoger dan in reguliere webshops. En zelfs bij een conversieratio van drie procent doe je het al goed als webshop. Daarnaast zijn er ook minder kosten verbonden aan live commerce, omdat de retourpercentages 50 procent lager liggen.

Waardige vervanger

Sociale media zijn altijd in beweging en bieden tegenwoordig ontzettend veel mogelijkheden voor merken en contentmakers. De #linkinbio vindt een waardige vervanger in de native shops-feature die steeds meer platforms uitrollen. Met deze virtuele etalage en de advertentiemogelijkheden genereer je als merk enorm veel bekijks. Om nog maar te zwijgen over livestream shopping. De vraag is dus in veel gevallen niet óf je moet starten met social commerce, maar wánneer. (Antwoord: liever gisteren dan vandaag.)

Over de auteur: Iris Adrichem is Digital Marketing Specialist bij Endeavour.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond