Hoe je met social commerce je online omzet verhoogt
Social commerce biedt merken en marketeers een nieuwe manier om via livestreams onder de aandacht te komen bij hun doelgroep en in te spelen op impulsaankopen.
Social commerce maakt het mogelijk om tijdens livestreamevenementen producten te promoten die kijkers vervolgens direct kunnen bestellen. Social commerce combineert hiermee het gemak van online winkelen met het netwerkeffect van sociale media. Een van de pioniers in social commerce is Alibaba. Zij lanceerden in mei 2016 Taobao Live, een livestreamevenement dat gekoppeld was aan hun e-commerceplatform waardoor kijkers direct producten konden bestellen.
Succes in China
Onlangs organiseerde Alibaba op Taobao het twaalf uur durende livestream Shopping Festival. Daarin verkocht Austin Li Jiaqi, bekend onder de artiestennaam ‘Lipstick King’, voor 10,7 miljard Chinese yuan (€1,7 miljard) aan producten, variërend van huidverzorgingsmiddelen tot aan Apple AirPods. Naar verluidt keken er 250 miljoen mensen naar de livestream.
In China is social commerce dan ook uitgegroeid tot een miljardenmarkt. Het afgelopen jaar kocht twee derde van de Chinese consumenten een of meerdere producten via livestreams en bedroeg de marktgrootte $171 miljard, zo blijkt uit onderzoek van McKinsey. De coronapandemie heeft de groei versneld en McKinsey verwacht dat de Chinese markt volgend jaar is gegroeid tot $423 miljard. Onderzoeksbureau eMarketer denkt dat in de Verenigde Staten het aantal kopers via social commerce de komende jaren gestaag zal groeien, en ook in Europa liggen er groeikansen.
Het succes van social commerce is onder meer te danken aan de combinatie van entertainment en exclusieve aanbiedingen die gedaan worden, waarbij kijkers direct het product kunnen aankopen. Social commerce is mede daarom uitermate geschikt voor impulsaankopen. Daarnaast biedt social commerce merken de mogelijkheid om zichzelf te onderscheiden en via influencers de interactie aan te gaan met een jong(er) publiek.
Livestreams op Facebook, Instagram en Pinterest
In de Westerse wereld is social commerce nog niet zo groot als in China, maar, dankzij de ontwikkelingen bij grote social media platformen, wel in opkomst. Zo startte Facebook in mei Live Shopping Fridays, waarin bekende beauty– en modemerken hun producten onder de aandacht brachten. Begin november lanceerde Instagram een nieuwe livestreamserie gericht op de feestdagen, met daarin exclusieve productlanceringen door influencers.
Ook YouTube is gestart met livestream shopping, onder meer nadat 89% van de Amerikaanse kijkers in een onderzoek van Talk Shoppe aangaf dat zij aanbevelingen van YouTubers vertrouwen. Pinterest blijft niet achter en introduceerde eind oktober Pinterest TV. In live video’s over onder meer koken en breien delen influencers relevante producten, die kijkers direct kunnen kopen op de website van de aanbieder. Daarnaast plaatst Pinterest iedere vrijdag producten in een live winkelomgeving met exclusieve kortingen.
Europese voorbeelden van social commerce
Behalve op sociale media kan social commcerce ook worden toegepast binnen de eigen webshop. Zo startte de Duitse e-commercegigant Otto in oktober een livestreamserie rondom zijn eigen duurzame merk Otto Products. De eerste sessie leverde meer dan 32.000 kijkers op (live en achteraf) die gemiddeld zes minuten keken. Op 10 november organiseerde Otto de tweede liveshow. In een twintig minuten durende live videostream – hier al eerder vermeld – besprak tv-presentatrice Jenna Augusta samen met interieur-influencer Safa producten van Otto’s eigen interieurmerk Leonique. De gepresenteerde artikelen waren via producttegels onder de video geïntegreerd en konden met een klik worden toegevoegd aan de winkelwagen. Op deze manier konden kijkers na de livestream nog eens naar hun selectie kijken en vervolgens direct een bestelling plaatsen.
Ook Tommy Hilfiger heeft inmiddels het nodige succes geboekt met social commerce. Het bedrijf organiseerde eerder dit jaar op hun eigen website Tommy Live, een livestream shoppingevenement dat door 14 miljoen mensen werd bekeken en waarin uitgelichte hoodies binnen twee minuten waren uitverkocht.
Een ander goed voorbeeld van social commerce komt van Weight Watchers. Het dieetplatform wilde mensen tijdens de coronapandemie helpen zowel fysiek als mentaal gezond te blijven. Om hun community te bereiken hielpen we Weight Watchers om drie live videosessies op Facebook te organiseren, waarin de Belgische tennislegende Sabine Appelmans naast workoutsessies ook vragen beantwoordde. De sessies leverden meer dan 60.000 views en vele reacties op. Vanwege het succes gaat Weight Watchers nieuwe live videosessies houden met onder meer de Belgische tennisster Dominique Monami en model en presentatrice Miljuschka Witzenhausen.
Voorop lopen in social commerce
Social commerce is weliswaar nog niet groot in Nederland, maar de verwachting is dat dit snel zal veranderen. Steeds meer sociale media bieden namelijk de mogelijkheid om livestream evenementen te organiseren, waarin kijkers producten direct aan hun winkelwagen kunnen toevoegen. Daarnaast zijn er integraties om social commerce direct toe te voegen aan je eigen webshop en partijen die hierin gespecialiseerd zijn.
Social commerce is momenteel vooral interessant voor persoonlijke verzorgings- en modemerken, maar kan (op termijn) ook door merken uit andere sectoren worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan een livestream waarin een moeder vertelt wat een kind dat voor het eerst naar de middelbare school gaat nodig heeft. Of een live fitnesstraining waarbij je de producten die gebruikt worden direct kunt kopen.
In welke sector je ook actief bent, zorg er altijd voor dat je livestreams een verhaal vertellen. De beste resultaten worden daarbij geboekt met livestreams die 30-40 minuten duren. Ga vervolgens na hoe je je doelgroep het beste kunt bereiken, welke platforms je daarvoor nodig hebt en of influencers je hierin kunnen ondersteunen. Het beste advies is om kleine tests uit te voeren met social commerce, om zo op een laagdrempelige manier direct te zien welk resultaat het voor je merk kan hebben. Op basis van deze uitkomsten kun je je social commerce-activiteiten verder optimaliseren en uitbreiden, om zo een van de voorlopers in deze groeiende markt te worden.
Over de auteur: Philip Freeke is Head of YouTube Marketing bij Emakina.NL.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond