-

De Social Selling Index (SSI) van LinkedIn

Sinds een tijdje heeft LinkedIn nu de SSI, otewel Social Selling Index. Je Social Selling Index (SSI) wordt dagelijks geüpdatet en meet hoe effectief jij bent in het neerzetten van je personal brand, het vinden van de juiste connecties, het delen van kennis en het bouwen van relaties.

Emerce social.one SSI Perry van Beek

Deze LinkedIn tool laat je direct zien hoe betrokken je bent met je de mensen uit jouw LinkedIn netwerk. Je kunt op vier onderdelen maximaal 25 punten per onderdeel scoren, je score ligt daarom dus ergens tussen de 0 en de 100.

De vier onderdelen zijn:

  1. Establish your professional brand
  2. Find the right people
  3. Engage with insights
  4. Build relationships

De exacte parameters die LinkedIn hanteert om deze vier scores te bepalen zijn door LinkedIn niet bekend gemaakt. Toch geven ze wel aan waar je min of meer op moet letten. Laten we deze vier onderdelen daarom eens wat beter bekijken om te leren hoe je je score kunt verhogen.

Establish your professional brand

Dit onderdeel gaat feitelijk over jouw LinkedIn profiel. Zorg ervoor dat je in ieder geval een compleet profiel hebt. LinkedIn zelf noemt dit Allstar of Zeer deskundig. Heb je hier hulp bij nodig, download dan deze gratis LinkedIn profiel checklist. Let er vooral ook op dat je je samenvatting toevoegt en dat je je Skills toevoegt.

Find the right people

Dit onderdeel gaat feitelijk over hoe actief jij LinkedIn gebruikt om te zoeken naar je prospects en over het bekijken van de LinkedIn profielen van jouw eerste, tweede en derde lijns prospects. Als je een Sales Navigator account hebt (en ja, dat raad ik aan als je in een B2B omgeving werkt als verkoper), bekijk dan ook de Lead Recommendations die LinkedIn je geeft. Ik heb gemerkt dat hoe vaker je deze gebruikt, hoe beter de suggesties worden. Als laatste, bekijk dagelijks wie jouw profiel heeft bekeken en ga het gesprek aan met de mensen die jij ook interessant vindt.

Engage with insights

Dit is een interessant onderdeel. Aanvankelijk leek het of dit alleen over het plaatsen van relevante content ging, maar er zijn een paar zaken die daarnaast minstens zo belangrijk blijken te zijn. Bijvoorbeeld dat je:

  • lid wordt van LinkedIn groepen en dat je je prospects en concurrenten daar gaat volgen.
  • op berichten van anderen in je netwerk reageert of dat je deze liked of deelt.
  • prospects benadert via InMails of andere soort berichten
  • leads opslaat in Sales Navigator, als je dit type account hebt en
  • last but not least, dat je relevante berichten plaatst waardoor je expert status verhoogt
Build relationships

Dit onderdeel gaat over het connecten met je prospects. Als je verkoper, ondernemer of ZZP’er bent en werkzaam in een B2B omgeving biedt de LinkedIn Sales Navigator je de mogelijkheid om je prospects nauwlettend te volgen voordat je ze uitnodigt om te connecten.

Het lijkt erop dat hoe meer senior de mensen zijn die je uitnodigt, hoe hoger je score in dit onderdeel is. Dat is natuurlijk begrijpelijk omdat de kans groter is dat dit beslissers zijn. Daarnaast suggereert LinkedIn dat je vooral ook met je collega’s en ex-collega’s linkt, wat je netwerk natuurlijk versterkt en het makkelijker maakt om geïntroduceerd te worden.

Jouw Score

Via deze link kun jij je eigen score zien en krijg je een inzicht in hoe goed jij het doet ten opzichte van jouw netwerk. Ik heb momenteel een score van 96. Dat is heel hoog en kan iedere dag weer anders zijn omdat LinkedIn dit iedere dag opnieuw berekent.

Vergelijk jezelf alsjeblieft niet met mij of andere LinkedIn experts. LinkedIn is mijn vak en ik weet zeker dat al mijn collega’s ook een score van 80+ hebben. Sterker nog, voordat je iemand inhuurt voor advies over Social Selling, raad ik je aan om te vragen naar zijn of haar SSI score.

Verschillende relaties van mij gaven aan dat ze een score van 71 of 76 of iets dergelijks hadden en waren daar niet zo tevreden mee. Dat is compleet onterecht! Een score van 60+ is echt uitstekend en laat zien dat je waardevol bezig bent voor je netwerk.

Oké, er is nog groei mogelijk, maar zoals ik al zei, vergelijk jezelf niet met mensen zoals ik die er dagelijks meer mee bezig (moeten) zijn. Zelfs 50+ is al helemaal niet slecht. Kijk ter vergelijking maar eens naar je branche collega’s en naar de mensen uit jouw netwerk. Hier een voorbeeld:

Emerce social.one Comparison SSI

De nieuwe Sales Benchmark

Zelf was ik vorig jaar aanwezig bij het LinkedIn Sales Connect evenement in London waar ik met verschillende mensen van LinkedIn over de SSI sprak. Ik vroeg of dit de nieuwe benchmark zou gaan worden bij het aannemen van nieuwe B2B verkopers. Ik kan me namelijk voorstellen dat verkopers dit op een gegeven moment in hun LinkedIn profielen gaan vermelden omdat recruiters hierop zullen zoeken.

Emerce social.one SSI 89

Nu is de SSI dus voor iedereen beschikbaar. Ik kan me goed voorstellen dat bedrijven in de toekomst een bepaalde minimale SSI zullen gaan vragen wanneer ze nieuwe sales professionals willen aannemen. Wat dat betreft is dit een hele slimme zet van LinkedIn want het maakt dat we er als sales professional nog meer van afhankelijk raken.

En toch vind ik dit persoonlijk wel een goede ontwikkeling. Ondanks het feit dat we als verkopers misschien afhankelijker worden van LinkedIn, betekent het ook dat meer en meer verkopers Social Selling zullen gaan inzetten en dus waardevoller zullen worden voor hun netwerk.

 

3 Reacties

bert

Ben blij dat ik al twee jaar weg ben. Gedver die gamificatie van Linkedin. Eerst al die flauwekul vam endorsements, nu dit weer. Veel plezier met de navelstaarderij. Ik kies mijn personeel wel uit op basis vam Facebook, zegt veel meer.

Eelco

Eens met Bert: endorsements was (en blijft) onzin, nietszeggend als familieleden je aanbevelen vanwege je kennis over mobiele netwerken. Veel waardevoller blijft het als iemand een originele geschreven endorsement in LI doet.
En dit dan, social selling skills. Ridicuul, scheert alle schapen over 1 kam. Ken genoeg ZZP’ers die hyperactief zijn op LI, maar de boekhouder nog niet eens kunnen betalen.
Ben langdurig LI gebruiker en was fan, maar wordt dit steeds minder

Bert

LinkedIn kan je zelfs schade opleveren. Afgewezen tijdens een sollicitatie bij het bedrijf Corinor wegens te weinig followers op LinkedIn, hoe triest als je leest wat het bedrijfsmotto van Corinor is. Dit terwijl ik een werkgever veel te bieden heb, erg gemotiveerd ben en mijn kennis heel goed bijhoud. Bedrijven die zo naar mensen kijken… ach misschien is een afwijzing dan misschien wel beter aangezien je je kunt afvragen of je voor een dergelijke organisatie wilt werken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond