-

Succesfactor van alle veranderingstrajecten is je eigen medewerker

Bedrijven die momenteel al slim en effectief werken aan hun digitale transformatie worden de winnaars van morgen. AI, Internet of things, blockchain en digital assistants stellen bedrijven in staat om sneller te innoveren, waardoor er een aanzienlijk concurrentievoordeel kan worden gecreëerd.

Waar wachten we dan nog op?

Stel een team samen van change managers, data analisten en start met innoveren. Er is echter één grote valkuil. Zoals bij elke verandering heb je de factor “gedrag” die je zogenaamde transformatie aardig kan verstoren. Niet voor niets wordt er gezegd dat 70 procent van de veranderprojecten niet tot het gewenste resultaat leidt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het grootste risico schuilgaat in het feit dat de medewerkers niet het gewenste gedrag vertonen. Sta je mooi te kijken met al je change managers en data-analisten.

Als je snel wilt gaan, ga alleen. Als je ver wilt komen, ga samen

Vaak zie je dat bij veranderingsprocessen bedrijven hoofdzakelijk zijn gericht op technologische innovaties en processen. De grootste valkuil is dan ook dat je je interne klant niet meeneemt in de gehele transformatie. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer informeer je wie en waarom? Wat is dan het uiteindelijke gewenste gedrag en wat moet ik hem of haar als boodschap meegeven? Legitieme vragen waar helaas vaak pas aan het eind van het proces bij stil wordt gestaan. Let wel, hier valt of staat het succes van je project mee: groot of klein, nationaal of internationaal.

Als we een zijstap maken naar bijvoorbeeld de introductie van een nieuw product. De externe communicatieafdeling, creatieve- en mediabureaus draaien op volle toeren. En niet alleen dat, alle inspanningen zijn tot drie decimalen achter de komma meetbaar. Logisch, toch?

Geen communicatiekunde

Voor de interne introductie lijkt dit ineens moeilijk en komen we vaak niet verder dan een workshop, een mail vanuit het management of een algemeen intranetbericht. Je hoeft geen communicatiewetenschapper te zijn om te begrijpen dat dit onvoldoende is om een verandering daadwerkelijk succesvol door te voeren. Vandaag de dag gaat het in de communicatiewereld echt niet meer om het feit of die ene afbeelding, animatie of email template mooi is. Het gaat veel meer om het doel van de boodschap en of deze is bereikt.

Over de auteur: Onno Rompa is sales manager bij Funk-e.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond