-

Swipen om te kopen: webwinkels nemen design van Tinder over

Het succes van datingapp Tinder laat ook zijn sporen na in e-commerce. Winkeliers geven klanten de mogelijkheid door de collectie te browsen met een eenvoudige veeg naar links (‘nee, dat is niks’) of rechts (‘leuk, voeg maar aan mijn winkelwagen toe’). Goed voor de gebruiksvriendelijkheid van de winkel, maar het heeft ook zijn effecten op de productcontent.

Tinder heeft het browsen – door potentiële dates in dit geval – veranderd. Honderd miljoen downloads en meer dan vijftig miljoen maandelijkse gebruikers, het mag een succes heten. Gebruikers die ongetwijfeld aangehaakt zijn gebleven door de eenvoudige, oneindige en daardoor verslavende interface.

Dat succes is ook retailers niet onopgemerkt gebleven. Steeds vaker imiteren zij de app in de hoop ‘window shopping’ naar het web te halen. Een swipe naar links is een ‘nee’ tegen de jurk, een veeg naar rechts bewaart het product op de verlanglijst. Kwoller trapte anderhalf jaar terug af. De app was – want is inmiddels niet meer in bedrijf – een aggregator die producten van andere winkels samenbrengt in één mobiel platform. De oprichters vergeleken het swipen met het struinen door een rek vol met kledingstukken. Op gevoel en in een fractie van een seconde duwt de klant een product opzij, spreekt het item aan dan wordt het prijskaartje nader bekeken.

Wat is het voordeel?

De ja-nee interface is sindsdien door diverse bedrijven – met name retailers – ingezet. Ook Zalando experimenteert er sinds kort mee in Fashionflow, één van de apps van het bedrijf. Want ‘de standaard catalogus kan soms wat overweldigend zijn op een klein scherm.’

De interface brengt de eenvoud terug in mobiele e-commerce. Door slechts één product per keer te tonen, zien bezoekers tijdens hun bezoek gemiddeld meer items – zo is de hoop. De meeste apps tonen namelijk twaalf producten of meer in een overzicht. Het is dan ingewikkelder om er als product uit te springen. Als ook de checkout is aangepast naar deze stijl dan neemt de conversie tot wel vijf keer toe, zei een expert hier onlangs over.

Grabble – een andere retail aggregator – ging eveneens overstag. Vooral op de loyaliteit had deze manier van presenteren positieve invloed, zegt oprichter Daniel Murray. De app verwerkt inmiddels anderhalf miljoen swipes per dag, drie procent daarvan converteert. En dat terwijl de meeste retailers de twee procent niet overstijgen. Een ander groot voordeel voor de online winkelier is dat hij bijzonder veel leert over iemand zijn voorkeur. Die data helpen om algoritmes aan te passen voor een gepersonaliseerd productaanbod of voor betere targeting van advertenties.

Ook Iwan Blokzijl, Art Director bij De Nieuwe Zaak ziet de toegevoegde waarde voor de klant én retailer in met name visuele productgroepen als fashion, interieur en design. ‘Het is een leuke en laagdrempelige manier om visueel geïnspireerd te raken en zo snel een wensenlijst of moodboard samen te stellen.’

‘De grootste toegevoegde waarde zie ik in de adviesfunctie. Door de keuzestress te beperken – je ziet namelijk maar één product per keer – en de collectie op een leuke manier te presenteren kom je er als retailer sneller achter wat de klant leuk vindt, maar vooral ook wat niet. Met die data kun je een profiel en stijladvies samenstellen. Dit zou voor een bedrijf als Outfittery goed kunnen werken. De verzamelde data biedt de retailer ook weer inzichten om de klant te adviseren verderop in de funnel, na de inspiratiefase.’

Voor de minder visuele productgroep – zoals electronica – is de trend ook weer niet geheel nutteloos. Je moet het beeld – dat in de huidige imitaties van Tinder erg dominant is – alleen aanvullen met productkenmerken in tekst. Op basis van productkenmerken kun je dan een adviesfunctie ontwikkelen. Deze kenmerken worden nu nog vaak in filters en lijstjes tekst weergegeven, maar een meer visuele weergave van de specs kan zeker bijdragen aan de gebruikerservaring, denkt Blokzijl.

Toch is deze weergave van de productinformatie niet voor iedereen geschikt, merkt hij op. ‘De snelle en gerichte shopper is meer gebaat bij een goede zoek- en filterfunctie om de verschillen tussen producten goed te kunnen vergelijken. Voor dit type shopper werkt het zelfs conversieverlagend.’

Deel dit bericht

2 Reacties

Jelle Rood

Ik vraag mij af hoe deze techniek voor B2B toepasbaar is.

Geldt hiervoor de stelling “De snelle en gerichte shopper is meer gebaat bij een goede zoek- en filterfunctie om de verschillen tussen producten goed te kunnen vergelijken. Voor dit type shopper werkt het zelfs conversieverlagend.”?

Valery Kas

Ik heb mijn afstudeerscriptie geschreven met de titel Native Advertising on Tinder – opportunity or threat for brands?

Ik onderzocht of het het zin had om een Tinder concept te gebruiken voor retailers en of het zin had om op de huidige Tinder-app te adverteren.

Antwoord. Ja, het is mogelijk om de conversie te verhogen van low involvement-producten zoals €5 euro-shirts, games e.d. Maar niet bij een nieuwe koelkast bijvoorbeeld.

En ja het model heeft potentie als je doel brand awareness, inspireren en entertainen is. Mensen doen deze eenvoudige handeling graag uit verveling.

Grote maar: je product moet passen bij de beweegreden waarom mensen op het platform zitten. Bij Tinder is dat bijvoorbeeld; liefde, lust en zoeken naar bevestiging / ego-streling. Dus hier passen producten bij voor uiterlijke verzorging, korting op dates (bijvoorbeeld 2e drankje gratis als het een date is). Wanneer je een nieuwe call of duty aan de man wil brengen, heeft het op papier weinig potentie.

@jellerood B2B-producten zijn vaak niet low-involvement en daarom denk ik dus dat je gelijk hebt en het daar niet veel zal opleveren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond