-

Manieren om je facturen sneller betaald te krijgen

Het is voor veel ondernemers iets waar ze liever niet teveel tijd aan besteden: facturen sturen én ze op tijd betaald krijgen. Maar je bent ook niet de enige die iedere maand opnieuw debiteuren achter hun broek aan moet zitten omdat er nog een rekening open staat. Hoe zorg je ervoor dat je vanaf nu je facturen eerder, en liefst op tijd, betaald krijgt?

Communiceer je betalingstermijn

Onze eerste tip is vooraf en duidelijk communiceren welke betalingstermijn jij hanteert. Je klant weet dan al van tevoren hoe snel er betaling van hem wordt gevraagd. Leg dit dus vast in je offerte en opdrachtbevestiging. Dat laatste kan ook in een eenvoudige mail. Uiteraard factureer je in delen als het om een groter project gaat.

Is je klant kredietwaardig?

Als je een grote opdracht binnen kan halen, gaat hier nog een stap aan vooraf. Check de kredietwaardigheid van de klant, zeker als je niet eerder met hem hebt gewerkt. Dat kan onder andere via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daarnaast zijn er bedrijven die zich hierin hebben gespecialiseerd. Tegen betaling krijg je een actueel beeld van de betalingsgeschiedenis van je toekomstige klant.

Vraag betaling vooraf

Al het gaat om een grotere opdracht is het heel normaal dat je een aanbetaling of betaling vooraf vraagt. Waarom zou jij eerst uren maken en je prestatie leveren maar pas enige tijd daarna betaald krijgen? Zeker als je directe kosten maakt (denk aan inkoop van materialen) is dit absoluut aan te bevelen. Anders blijf je aan het voorfinancieren.

Maak betalen makkelijk

Je helpt je klant, en daarmee jezelf, als je het makkelijk maakt om je factuur te betalen. Als je klant digitaal kan betalen, bijvoorbeeld via Ideal, is hij sneller geneigd om het gevraagde bedrag over te maken. Het tegendeel is ook waar: als hij veel handelingen moet verrichten om te betalen, is de kans groter dat hij dit uitstelt. Stuur de factuur ook direct na afronden of levering, dan zit je prestatie nog vers in zijn geheugen. Wat ook goed kan werken: beloon snelle betalers met een kleine korting. Dit kost je een klein stukje omzet maar bespaart je veel onnodig werk en ergernis. Daarnaast blijft de verstandhouding met je klant op deze manier gegarandeerd goed.

Klantbeheer

Over het contact met je klant gesproken: bel kort na afloop en vraag aan de klant of hij tevreden is. Als het antwoord ja is, neemt de kans toe dat hij op tijd betaalt. Is hij niet helemaal tevreden, dan kan je het daar direct over hebben. Hiermee voorkom je mogelijk dat hij laat of niet betaalt vanwege ontevredenheid met de geleverde prestatie. Eventuele miscommunicatie kan je telefonisch ook snel oplossen.

Pak de telefoon

Betaalt een klant niet binnen de afgesproken termijn? Bel hem dan op en herinner hem vriendelijk aan de openstaande factuur. Vraag bijvoorbeeld of er een reden is om je factuur nog niet te betalen. Dit werkt veel beter dan een brief of herinneringsmail. Heb je het idee dat deze klant niet gaat betalen, overweeg dan eerst het belang van deze klant voor je bedrijf. Een incassobureau inschakelen werkt vaak goed maar dit zal ten koste gaan van de band met deze klant. Dit is dus zeker niet aan te raden bij kleinere facturen.

Herken een aankomend faillissement

Een bedrijf gaat nooit opeens failliet, er zijn altijd voortekenen. Betaalt een klant opeens onregelmatig? Ontvang je je betalingen steeds later? Krijg je opeens geen contact meer met je contactpersoon of de administratie en word je ook niet teruggebeld? Wees dan voorzichtig met nieuwe leveringen, voer geen grote opdrachten uit voor deze klant en check zijn kredietwaardigheid.

Denk na over factoring of kredietverzekering

Als je regelmatig grote klanten hebt, grote leveringen doet of slechte ervaringen hebt, is verleggen van het betalingsrisico een optie. Dit kan bijvoorbeeld middels factoring of een kredietverzekering. In geval van factoring krijg je openstaande facturen snel betaald door de factoringmaatschappij. Deze neemt het risico van laat of niet betalen dus van je over. Een kredietverzekeraar betaalt je als je een factuur niet betaald krijgt. Uiteraard betaal je voor beide diensten kosten. Het is aan jezelf om af te wegen of het je dat waard is.

Houd je administratie up-to-date

Uiteraard zorg je ervoor dat je administratie kloppend is. Het is niet handig als je niet precies weet welke facturen er al te lang open staan. Een klant bellen of een aanmaning sturen terwijl de factuur al is betaald, moet je uiteraard al helemaal voorkomen.

Over de auteur: Patrick van Kemenade is product specialist en online marketing medewerker bij Paylex.

Deel dit bericht

1 Reactie

Erik - eRocket

Goeie tips alleen het probleem waar ik vaak tegenaan liep was dat klanten direct over het project wilden praten zodra ik belde over een factuur.
We hebben het aangepast dat ze nu gebeld worden door een ander persoon die bijna niks van het project weet. We merken dat daardoor klanten sneller betalen en vragen over het project losstaand met de contactpersoon kunnen bespreken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond